دانلود پایان نامه پروژه رشته علوم تربیتی

دانلود پروژه رشته علوم تربیتی و پایان نامه ارشد علوم تربیتی

دانلود پایان نامه پروژه رشته علوم تربیتی

دانلود پروژه رشته علوم تربیتی و پایان نامه ارشد علوم تربیتی

بررسی و رتبه بندی مسایل و مشکلات مددکاران اجتماعی

بررسی و رتبه بندی مسایل و مشکلات مددکاران اجتماعی

دانلود پایان نامه بررسی مشکلات مددکاران اجتماعی

 

فصل اول
کلیات موضوع مورد پژوهش
هر بررسی هنگامی شروع می شود که در زمینه معینی قبلاً دانشی به دست آورده باشیم و رتبه بندی مسائل مددکاران بدانیم که این دانش ناقص است، درباره آن چیزی وجود دارد که ما نمی دانیم این دانش ممکن است دانشی باشد که ما درباره آن، برای پاسخ به یک پرسش اطلاعات کافی نداشته باشیم و یا اطلاعات موجود آنچنان پراکنده و بی سامان است که نمی توان آن را به سادگی به یک پرسش مربوط ساخت در هر صورت با یک مسأله روبرو هستیم تدوین و پرورندان مسأله به ویژه از این لحاظ مهم است که ما را در بقیه راه پژوهشی هدایت می کند
این فصل با ذکر مقدمه و چکیده آغاز می شود سپس بیان مسأله اهمیت و ضرورت پژوهش، اهداف، سؤالات پژوهش بیان می شود و در انتها متغیرها و اصلاحات مهم پژوهش تعریف می گردد

مقدمه
در زندگی پیچیده امروزی که هر روز ماشینی تر و پیچیده تر می شود و ارتباط انسانها با یکدیگر از جامعه کوچک خانواده گرفته تا جوامع بزرگتر مانند مدرسه ، دانشگاه ، اداره بسیار کم رنگ تر می شود
و انسانها گاهی احساس می کنند تبدیل به یک ماشین شده اند و دیگر جایی برای بروز احساسات و نیازهای روحی و فکری وجود ندارد
در حالی که مهمترین و پیچیده ترین نیاز انسان نیاز روحی و فکری و احساس او است بطوری که امروزه حتی درست فکر کردن و مثبت اندیشی در موفقیت انسانها و تغییر منشا زندگی آنها و حتی در معالجه بیماریهای جسمی نیز ثابت شده است
در این برهه از زمان نیاز مبرم جوامع به مددکاران تحصیل کرده و آموزش دیده که تسلط زیادی برعلم مددکاری داشته باشند ،آشنایی به ارتباط درست و دقیق با مددجویان داشته باشند و نه تنها خود بر افکار و احوال روحی خود احاطه داشته باشند و آنها را درست تربیت کرده باشند
بلکه به انسانهای دیگر نیز این مهارت را بیاموزند و در زمان لزوم به کمک انسانهای دیگر بروند و انها را نیز آموزش دهند و در صورت نیاز با آنها همراهی و همفکری کنند تا آنها نیز بتوانند بر مشکلات خود فائق آیید
و این نیاز مبرم در جامعه بیمارستان که انسانهایی که به آنجا مراجعه می کنند بیمار هستند و برای معالجه بیماران به آنجا می آیند بیشتر احساس می شود
انسانی که بیماری دارد ممکن است اعتماد به نفس خود را از دست بدهد یا زجرو ناراحتی ناشی از بیماری جسم و فکر اداره را نیز ضعیف و خسته کند با تنی رنجور و افکار آشفته نتواند بر بیماری خود غلبه نماید تا به سمت بهبودی برود و اگر مشکل مالی نیز فرید برعلت شود این نیاز (نیاز به مددکاری اجتماعی بیمارستان) بیشتر احساس می شود این نیاز زمانی پررنگ تربه چشم می خورد که وقتی می بینم همراهان بیمار به جای اینکه بتوانند کمک و یار و یاوری برای او باشند خود نیز احتیاج به مددکاری و آموزش درست دارند تا نتوانند به بیمار خود کمک کنند
و این نیاز در مورد بیماران خاص خیلی به چشم میخورد و درباره مشکلات مددکاران در بیمارستان های دولتی به دلیل  مسئولیتهای متعدد ومتفاوت پرسنل پزشکی و پرستاری بیمارستان و متفاوت بودن حیطۀ شغلی آنها با مددکاران اجتماعی و محدود بودن وقت انها و برخوردار نبودن آنها از دانش مددکاری عملا باعث می شود که آنها تنوانند مانند یک مددکار حرفه ای به مددجویان خدمات رسانی کند
این مسئله باعث پدید آمدن مسائل و مشکلات بسیار فراوانی در بیمارستانها می شود که ممکن است تا حد زیادی بر روی خدمات پزشکی و پرستاری تاثیر معکوس بگذارد و اینجاست که نقش مهم یک مددکار حرفه ای در بیماستان باعث جلوگیری از بروز مشکلات عدیده شده و روند معالجه بیماران تسریع پیدا می کند و کمک بسزائی به پرسنل دیگر بیمارستانی اعم از پزشک و پرستار می کنند
انیجاست که بخش مددکاری اجتماعی بیمارستانها بعنوان یکی از مهمترین بخشهای بیمارستان به حساب می آید و دید مسئولین بیمارستان به بخش مددکاری باید تغییر کنند به جای اینکه بخش مددکاری را یک بخش فرعی و در غیرمهم در نظر بگیرند، باید بعنوان یک بخش مهم که تاثیر بسیار مهمی در بازدهی دیگرقسمتهای بیمارستانی دارد تلقی شود و به همان اندازه نیز امکانات و تسهیلات مورد نیاز این بخش را در نظر داشته باشند و همان انداز ه نیز از بخش مددکاری بیمارستان توقع بازدهی داشته باشند

چکیده
پژوهشی که تحت عنوان بررسی و رتبه بندی مسائل و مشکلات مددکاران اجتماعی در بیمارستانهای دولتی در سال  ۸۶ در تهران عرضه می گردد دارای دو بخش است
بخش اول: به مباحث نظری در مددکاری اجتماعی اختصاص دار که ابتدا به تعریف مددکاری، تعریف بیمارستان دولتی و سپس روشهای مددکاری می پردازد
و بخش دوم که محقق پرسشنامه و اطلاعات را از جامعۀ آماری یعنی بیمارستان و نمونه ها که مددکاران اجتماعی این جامعه است ارتباط دارد و سپس به تفسیر و جمع بندی اطلاعات و داده ها می پردازد
آنچه که موجب تشویق اینجانب به پژوهش در مورد مسائل و مشکلات مددکاران اجتماعی بیمارستان شده است دو علت داشت علت اول کمبود شدید توجه به مسائل و مشکلات مددکاران اجتماعی و مخصوصاً مددکاران اجتماعی در بیمارستان از طریق مدیران موسسات بود که البته جواب کافی به این کمبود ،تنها با همت و همکاری جبران کننده خواهد بود اطلاعات کافی در مورد این رشته و کار در بیمارستان در جامعه که باید دوباره هم خود مددکاران اجتماعی و هم مردم از مدد کاری اجتماعی بیمارستان آشنایی این رشته و کار در بین مردم شود که این مطلب خود به کمک مددکاران آمده تا بتواند مشکلات مددجویان را برطرف و همچنین شناختی که مددجویان از این کار پیدا می کنند به خود آنها در مسائل و مشکلاتشان کمک می کنند جامعه و مردم باید بیشتر با این رشته و نیز کار یعنی مددکاری اجتماعی واقع در بیمارستان اطلاعات کسب کنند تا بتوانند بهتر از امکانات موجود استفاده کنند در ضمن مددکاران اجتماعی نیز باید سعی براین داشته باشند که در عین اینکه به وظایف کاری خود عمل می کنند ولی در عین حال باید عزت نفس مددجویان را نیز در نظر بگیرند

بیان موضوع و مساله پژوهش
در بین کشورهایی که روبه صنعتی شدن دارد ، به علت تغییر روشهای زندگی ماشینی تر شدن زندگی و بروز مشکلات و معضلات به واسطۀ ماشینی شدن زندگی مشکلات جدیدتر را پیش رو انسانها قرار می دهد در محدودیت که نتیجه آن سردی و محدودتر شدن روابط بین انسانها می باشد در ضمن به علت ماشینی ترشدن شهرها و نیاز مبرم به وجود مشاغل متعدد که جزء زندگی انسانها می باشد در جهان امروزی دهها هزار شغل و فرصت شغلی ایجاد شده است که یکی از مشاغل مددکاری اجتماعی است که از زمان زندگی امروز بشری است و یکی از دیگر گروههای مددکاری اجتماعی ، مدد کاری اجتماعی بیمارستان می باشد که کار در این بخش با مسائل و مشکلات مخصوص به خود همراه است

نتیجه گیری
با عنایت بر اینکه مدکاری با یاری رساندن به دیگر انسانها یا به دیگر سخن خدمتگذاری ، که این واژه ها در اصل و اساس قدرت بخشیدن به انسانها در بازیابی و دست یافتن به توانائی های خویشتن است تا بدین وسیله قدرت انسانی در یک کلمه افزایش پیدا نموده که از ضعف به توانایی دست یابند
در جهان امروز و روابط خاص فرهنگی و اقتصادی و تداخل فرهنگها با توجه به روابط انسانها ، نزدیکی فرهنگهای متفاوت به یکدیگر، تمایل ملتها به پیشرفت روزافزون دست یافتن به روشی است که بتواند فرد مثبت را راضی نماید و در عین حال او را بی جهت به نیستی نکشانده و قادر باشد انسانها را به انجام برساند که برای زیستن به معنای راستین با ایمانی راستین و بسوی هدفهای راستین گام بردارد انسان باید همواره خود هدف باشد نه وسیله ای برای رسیدن به هدفی دیگر ، انسانی که «توانا» نام می نهیم ، انسانی است که تحرک دارد با هدف می اندیشد و فقط انسانها را دوست دارد، او با درک و پذیرش مسیر راستین مددکاری یا خدمتگذاری ، توانسته است برای زندگی خود جهتی انتخاب کند سمت مورد نظر او هم بی شک رتبه بندی مشکلات مددکاران اجتماعی جهتی انسانی برای انسانهاست
در پایگاه مددکاری واقعی، همه کس مورد یاری و یاوری قرار خواهند گرفت و انسانها توانای مورد نظر ما در حالیکه انسان است ، برای خوشبختی انسانها و خودش زندگی می کندپس بازگشت است به خویشتن بعنوان یک موجود اجتماعی یعنی واقعاً انسانی ، انسان روزگار ما برای عوارض بازدارنده تکامل و ارتقاء شخصیتش ( از قبیل فقر، بی سوادی، گرسنگی و محرومیت و همان نبودن امکانات فرهنگی و اقتصادی) دیگر به مفاهیم یک سلسله ارزشهای دور از دسترس، اعتقاد ندارد انسان روزگار ما نیازمند یک منظومه را متکی به یک مسئولیت و تعهد همه جانبۀ انسانی می داند انسان در این منظومه ، فوق همه مسئولیتهای خاص خود قرار دارد جامعه بین آینده ، جامعه ای است که ذات انسان را تحقق می بخشد و در پرتو آن انسان با خویشتن آشتی می کند هدف دست یافتن به روشی از زندگی است که با محیط کنونی و افرادش و جهان آینده بتواند هم آمیز و منطبق باشد.

فهرست مطالب
فصل اول: کلیات موضوع مورد پژوهش
۱- ۱- مقدمه ۲
۱-۲- چکیده ۴
۱- ۳- بیان موضوع و مسأله پژوهش ۵
۱- ۴- اهمیت و ضرورت ۶
۱- ۵- اهداف پژوهش ۷
۱- ۵- ۱- اهداف کلی پژوهشی ۷
۱- ۵- ۲- اهداف کاربردی ۷
۱- ۶- سوالات پژوهش ۷
۱- ۷- تعاریف، اصطلاحات و واژه­ها ۸

فصل دوم : پیشینه پژوهش
۱- پیشینه پژوهش ۱۲
۲- ۱- مددکاری اجتماعی چیست؟ ۱۲
رفاه اجتماعی چیست؟ ۱۶
مؤسسه رفاه اجتماعی چیست؟ ۱۷
تأمین اجتماعی چیست؟ ۲۰
خدمات اجتماعی چیست؟ ۲۱
تعریف مددکار اجتماعی ۲۳
۲- ۲- تاریخچه یادی از بنیانگذار حرفه مددکاری اجتماعی در ایران ۲۳
۲- ۳- تعریف مددکاری اجتماعی در مراکز بهداشتی و درمانی ۲۴
۲- ۳- ۱- ویژگیهای مددکار اجتماعی ۲۵
۲- ۳- ۲- مراجع ۲۹
۲- ۳- ۳- نحوه پذیرش مراجع ۳۲
۲- ۳- ۴- انواع مراجع ۳۳
۲- ۳- ۵- روشهای مددکاری اجتماعی ۳۴
۲- ۳- ۶- ارزشهای اساسی در مددکاری اجتماعی ۳۸
۲- ۵- برخی از مکاتب و نظریه های جامعه شناسی و کاربرد آنها در مددکاری اجتماعی ۴۴
۲- ۱- ۵- جامعه شناسی صدری ۴۴
۲- ۵- ۲- جامعه شناسی ناب تونیز ۴۶
۲- ۵- ۳- دیدگاه پدیدار شناسی ۴۹
۲- ۵- ۴- نظریه مبادله ۵۱
۲- ۵- ۵- مکتب کارکرد گرایی و مکتب اثبات گرایی ۵۳
۲- ۵- ۶- نظریه کنش متقابل نمادی ۵۴
۲- ۵- ۷- دیدگاه تفهمی ۵۶
۲- ۶- الگوهای مددکاری اجتماعی ۵۷
۲- ۶- ۱- الگوی رشدی برستون ۵۷
۲- ۶- ۲- الگوی ارتباطی –تعاملی ۵۸
۲- ۶- ۳- الگوی رشدی تروپ ۵۹
۲- ۶- ۴- الگوی کارکردی ۵۹
۲- ۶- ۵- الگوی گشتالت درمانی ۶۰
۲- ۶- ۶- الگوی میانجی گری ۶۱
۲- ۶- ۷- الگوی تعقلی ۶۲
۲- ۶- ۸- الگوی واقعیت درمانی ۶۲
۲- ۶- ۹- الگوی موقعیتی ۶۳
۲- ۶- ۱۰- الگوی برنامه ریزی اجتماعی ۶۴
۲- ۶- ۱۱- الگوی وظیفه بندی ۶۴

فصل سوم :فرآیند روش شناختی پژوهش
فرآیند روش شناختی پژوهش
۳- ۱- جامعه آماری ۶۷
۳- ۱- ۱- نمونه آماری و روش نمونه گیری ۶۷
۳- ۲- ابزار اندازه گیری پژوهش ۶۸
۳- ۲- ۱- برگه وویژگی های جمعیت شناختی ۶۸
۳- ۲- ۲- پرسشنامه ۶۹
۳- ۳- شیوه اجرای پژوهش ۶۹
۳- ۴- طرح پژوهش ۷۰
۳- ۵- روش تجزیه و تحلیل داده­ها و اطلاعات ۷۰

فصل چهارم نتایج پژوهش
جداول و تفاسیر و نمودارها

فصل پنجم :بحث و نتیجه گیری
نتیجه گیری
محدودیتها و پیشنهادها
محدودیتها
پیشنهادها

فصل ششم : منابع
نگاهی اجمالی به پدیده مددکاری
نظر شمار درباره مددکاری چیست؟
نمونه پرسشنامه
منابع

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.