دانلود پایان نامه پروژه رشته علوم تربیتی

دانلود پروژه رشته علوم تربیتی و پایان نامه ارشد علوم تربیتی

دانلود پایان نامه پروژه رشته علوم تربیتی

دانلود پروژه رشته علوم تربیتی و پایان نامه ارشد علوم تربیتی

پایان نامه مقایسه بهزیستی شخصیتی دختران فراری با دختران عادی

بهزیستی شخصیتی دختران فراری با دختران عادی حدود ۲۰-۱۸ ساله

دانلود پایان نامه بهزیستی شخصیتی دختران فراری و عادی

تفاوت بین دختران فراری و دختران عادی

مقایسه بهزیستی شخصیتی دختران فراری و عادی

در مورد دختران عادی و دختران فراری

سلامت روانی دختران فراری و دختران عادی

چکیده ۱

فصل اول(کلیات تحقیق)
اهمیت و ضرورت تحقیق
فصل دوم(پیشینه و ادبیات تحقیق)
پیشگیری در بهداشت روان
جهت گیری مذهبی درونی۲۰ شاخه های مختلف روانشناسی
عوامل تاثیر گذاری در شکل گیری شخصیت

فصل سوم (روش تحقیق )
روش تحقیق
فصل چهارم(یافته ها و تجزیه و تحلیل)
جداول
فصل پنجم (بحث و نتیجه گیری
پیشنهادات
ضمائم
منابع و مآخذ

چکیده

هدف از تحقیق حاضر مقایسه بهزیستی شخصیتی دختران فراری با دختران عادی حدود سنی ۲۰-۱۸ساله شهرستان ابهر  است که فرضیه عنوان شده در تحقیق حاضر عبارتند از اینکه بین دختران عادی وفراری از لحاظ بهزیستی شخصیتی تفاوت وجود دارد که جامعه مورد مطالعه در تحقیق حاضر عبارتند از دختران فراری ودختران عادی است که ۱۰۰ نفر می باشد که ۵۰ نفر از دختران عادی و۵۰ نفر از دختران فراری هستند و آزمون سلامت روانی وعمومی گلدنبرگ که دارای ۲۸ سئوال ۵ گزینه ای است بر روی آنها اجرا گردیده که نمره گذاری آن بر طبق کلید می باشدکه جهت آزمون فرضیه تحقیق از روش آماری tمتغییر مستقل در سطح آمار استنباطی وتوصیفی استفاده گردیده که نتایج حاکی از آن است که بین بهزیستی شخصیتی دختران فراری ودختران عادی تفاوت وجود دارد ودر سطح معنی داری ۵٫/. هم قرار دارد .

مقدمه
هر کس شخصیتی دارد وشخصیت شما به مشخص کردن میزان موفقیت وخشنودی ورضایت خاطر در زندگی کمک می کند که می توان به نوعی بهزیستی عنوان کرد . بدون اغراق باید بگوییم که بهزیستی شخصیتی ورسیدن به شخصیت سالم یکی از مهمترین نعمت های شماست وشخصیت ونوع زندگی کمک کرده است تا زندگی خود را شکل بدهد ودر آینده نیز همین کار را خواهد کرد . هر چیزی که بدست آورده اید هر چیزی که انتظار دارید در شغل خود بدست آورید خواه همسر یا والد خوبی وحتی وضعیت سلامت کلی شماتحت تأثیر بهزیستی شخصیت شماست وشخصیت کسانی که با آنها در تعامل هستیر قرار دارند شخصیت شما گزینه هایی را که در زندگی دارید محدود کرده یا گسترش می دهد . شخصیت یه شما اجازه نمی دهد تجربیات خاصی را با دیگران در میان بگذارید یا شما را قادر می سازد بیشتر آنها را با دیگران در میان بگذارید البته سعی در جمع بندی کردن مجموعه ای از ویژ گیهای بهزیستی وشخصیت یک نفر با استفاده از واژ ه های مهّمی چون عالی ووحشتناک کار آسانی است وشخصیت به قدری پیچیده است که نمی توان آن را به این سادگی توصیف کرد زیرا انسانها در موقعیتهای مختلف ودر ارتباط با افراد متفاوت بسیار پیچیده وتغییر پذیر هستند برای اینکه شخصیت وبهزیستی آن را درست توصیف وتعریف کنند . وعواملی در بهزیستی شخصیتی نقش بسزایی دارند مانند جبر واراده وطبیعت وتربیت که در نوع سلامت می توانند تأثیر گذار باشند ماهیت انسان به کشمکش قدیمی بین اراده وجبر گرایی مربوط می شود واینکه آیا ما آگاهانه اعمال خود را هدایت می کنیم وآیا این هدایت کردن باعث بهم خوردن شخصیت آدمی می شود که برخی از روان شناسان معتقدند که برخی رفتارها را رویدادهای گذشته تعیین می کنند وبرخی می توانند خودانگیخته وتحت کنترل باشند وصفات ویژگیهای ارثی شخصیت مارا تعیین می کند یا شرایطی در زندگی به ما می رسد که می توانیم به سلامت آن دست یابیم .

بیان مسأله
چون بررسی شخصیت برای شناخت ماهیت انسان بسیار اهمیت دارد شاید تصّور اینکه که همیشه جایگاه برجسته ای را درروان شناسی اشغال کرده ورسیدن به بهزیستی شخصیتی از مسائل مهّم آن به شمار می رود که روان شناسان بعد از گذشت زمانی افزون بر نیم قرن از تاریخ روان شناسی به عنوان یک علم توجه نسبتاً کمی به شخصیت داشته اند واین باعث شده است که فرد در ایجاد بهزیستی شخصیتی هم دچار نوسان شود وبه عبارت دیگر علائمی در راستای این شخصیت وجود دارد مانند مشکلات خانوادگی وروحی وجسمی که باعث می شود سلامت شخصیتی فرد دچار نوسان گردیده وبهزیستی شخصیت وتوجه به آن از جمله مسائل مهمّی است که مورد توّجه قرار گرفته است واین می تواند در انسانها کاهش دهنده تنش وموجوداتی لذت جو باشند ودر تحقق بخشیدن به استعداد کامل خود ورسیدن به سطوح بالاتر خود شکوفایی ورشد با انگیزه تر می شوند تحقق بخشیدن در زندگی ومشکلات وخوشی های آن می تواند راهکاری برای رسیدن به اوج باشد وگاهی اوقات عواملی باعث بهم ریختن شخصیت آدمی می شود که بر انسان است راه درست آن را جهت ترمیم انتخاب گردیده ودر بهزیستی آن تلاش کند .(دادستان ،۱۳۸۲،ص۲۹)

اهداف تحقیق
هدف از تحقیق حاضر مقایسه بهزیستی شخصیتی وسلامت روحی جوانان دختران فراری ودختران عادی حدود سنی ۲۰-۱۸۸است واینکه آیا دختران عادی دارای بهزیستی شخصیتی متفاوتی نسبت به دختران فراری هستند یا نه تفاوتی ندارند وآیا علائم خانوادگی مانند مشکلات عاطفی خانواده نسبت به دختران ویا عدم توجه والدین در بهزیستی شخصیتی تأثیر بسزایی دارد .

بهداشت روانی:
بهداشت روان در گرو آرامش و امنیت روانی است . افرادی که نمی توانند فشارهای وارده از امواج صوتی را تحمل کنند به پرخاشگری و عصبانیت با دیگران روی می آورند . امواج صوتی ، مقصر دانستن دیگران را در مردم القا کرده و احساس کمک به همنوع را کمرنگ می کند . وجود امواج صوتی ، پرخاشگری و عصبانیت را بین کارگران و کارفرمایان را نیز افزایش می دهد . امواج صوتی به نوبه خود بیماری روانی را موجب می گردد . به عبارتی دیگر استرسهای حادث شده با امواج صوتی ، اختلالات عاطفی را به وجود می آورند . رفتارهای ضد اجتماعی که به علت آلودگی صوتی پیش می آید به مراتب بیش از آن است که در باور بگنجد .

آموزش بهداشت روانی

تلاش برای بوجود آوردن سلامت روان در افراد جامعه و حفظ و ارتقاء آن را مراقبتهای بهداشت روان گویند .

پیشگیری در بهداشت روان:

پیشگیری از بیماریهای روانی و عصبی سه نوع است

۱)   پیشگیری نوع اول

۲)   پیشگیری نوع دوم

پیشگیری نوع اول:

هر فعالیتی که برای جلوگیری از مبتلا شدن افراد به بیماری روانی انجام گیرد را پیشگیری نوع اول گویند .

مراقبت از مادران و کودکان

تشویق مردم به برقراری ارتباط دوستانه و زندگی محبت‌آمیز با یکدیگر

جلوگیری  از ایجاد ضربه به سر و عفونتهای مغزی

پیشگیری نوع دوم

در صورت ابتلا به بیماری روانی تشخیص زودرس بیماری و درمان مناسب کمک  می کند تا ضمن جلوگیری از پیشرفت بیماری سلامت دوباره بازگردد و بتواند به زندگی و کار روزانه خود ادامه دهد .

آموزش در پیشگیری نوع سوم

در بیماریهای مزمن روانی و عصبی که بیمار دچار معلولیتهای جسمی و ذهنی می شود و قادر نخواهند بود که کارهای شخصی و روزمره خود را انجام دهد و یا ارتباط صحیحی با افراد خانواده یا جامعه خود برقرار کنند .

به کمکهایی که به این قبیل بیماران می شود تا بتوانند توانایی های از دست رفته خود را بدست آورند توانبخشی یا پیشگیری نوع سوم می گویند . مانند کمک به بیماران در جهت کارآموزی و اشتغال و تشویق آنان  به انجام امورروزمرهزندگی.

آموزش بهداشت روان:

ساده ترین آموزش بهداشت روان و دادن پاسخهای ساده و روشن به پرسشهای بیماران روانی و خانواده آنهاست .

در برنامه بهداشت روان وظایف زیر را انجام دهید

·آموزش به مردم بیمار و خانواده او آموزش دهید.

بیمار یابی افراد مشکوک به بیماری را شناسایی کنید .

·  ارجاع موارد شناسایی شده را به پزشک مرکز بهداشت درمانی ارجاع دهید .

·  پی گیری دستورات داده شده از طرف پزشک مرکز بهئاشت درمانی را پیگیری کنند .

توجه

اگر حمله بیشتر از ۵  دقیقه طول بکشد حتما پزشک راخبر کنید یا ارجاع فوری دهید .

آموزش بهداشت روان در عقب ماندگی ذهنی

به خانواده بیمار عقب مانده ذهنی توصیه کنید

از داشتن چنین کودکی احساس ناراحتی نکنند و خجالت نکشند .

کودک را تحقیر و تنبیه نکنند و اجازه ندهند دیگراان او را مسخره کنند یا به او آزادر برسانند .

انتظار زیادی از دانش آموزان عقب مانده نداشته باشند و در آموزش آنها سعی و کوشش بیشتری نمایند .

توجه

موثرترین روش مراقبت از این بیماران آموزش به مردم و خانواده بیمار و خود بیمار است .

آموزش بهداشت روان

در برخورد با این مشکل به خانواده کودک توصیه کنید

از کودک بخواهید آهسته صحبت نماید .

با کودک با حوصله و محبت رفتار کنند .

عواملی که اضطراب و ترس در کودک را بوجود می آورند را رفع کنید .

کودک را تشویق کنید و اورا مطمئن سازدید که بزودی حل خواهد شد .

ناخن جویدن و شست و مکیدن

ناخن جویدن و شست و مکیدن رفتارهای غیر طبیعی می باشند که کم کم به صورت عادت در می آیند و نشان دهنده و وجود اضطراب در کودک می باشند .

آموزش بهداشت روان

در برخورد با این مسئله موارد زیر را به خانواده ها  توصیه دهید

نسبت به این عادت بی تفاوت باشند و از تنبیه و تحقیر کودک خودداری کنند .

کودک را به خاطر بلند شدن ناخنها یا کوتاه کردن ناخن هایش تشویق کنند .

در اوقات فراغت کودک را به کارهای دستی مثل نقاشی و کاردستی مشغول کنند .روانشناسی شادی

شادی یکی از نیازهای اساسی انسان و لازمه ی زندگی اوست و اساسا خلقت هستی و انسان به گونه ای است که خود به خود شادابی هایی برای آدمی فراهم می آورد . بهار طرب انگیز وآبشارهای زیبا _ گلهای رنگارنگ  ـ منظره ی طلوع خورشید . پرندگان زیبا و نغمه خوان ـ رویش گیاهان ‌ـ عشق و مهربانی و بسیاری دیگر از پدیده های جهان که برای انسان شادی آفرین است . با این همه یکی از غریب ترین نشانه های مشخص عصر ما غفلت انسانها از نشاط و شادی و در نتیجه افزایش بیماری های روانی همچون اضطراب می باشد جامعه ای زنده و پویا است که عناصر شادی آفرین در آن فراوان باشد و اضطراب غم در آن کمتر به چشم آید .

روانشناسی چیست؟

روان شناسی عبارت است از مطالعه و شناخت علمی چگونگی و چرایی ابعاد مختلف رفتار موجود زنده، به ویژه انسان. در این تعریف بیشترین توجه به رفتار و جنبه های مختلف آن است. به دیگر سخن، به یک معنا می توان روان شناسی را رفتار شناسی نامید، چرا که موضوع اصلی روان شناسی به عنوان یک علم رفتاری ، مطالعه فعالیت ها و واکنش های حیوان وانسان در شرایط و موقیعت های مختلف است.

و اما منظور از ” رفتار” آن دسته از حالت ها، عادت ها، فعالیت ها، کنش ها و واکنش های نسبتاً پایداری است که از انسان سر می زند و همواره قابل مشاهده، اندازه گیری ، ارزیابی و پیش بینی است.

رفتارهای انسانی را می توان به انواع مختلف تقسیم کرد، از جمله:

رفتار شخصی: رفتاری است که کاملاً جنبه شخصی دارد، مثلاً فردی همواره لباس قهوه ای رنگ می پوشد و یا عادت دارد روزی سه مرتبه مسواک بزند.

رفتار شغلی: یعنی رفتار خاص یا عادتی که انسان در کار و حرفه از خود نشان می دهد، مثلاً همیشه بعد از نماز صبح کارش را شروع می کند ویا همواره با دو انگشت تایپ می نماید.

رفتار تحصیلی: عبارت است از رفتار کودک یا بزرگسال در ارتباط با امور تحصیلی، فی المثل دانش آموزی همیشه قبل از تدریس معلم درس مورد نظر را مطالعه می کند و یا این که برای یادگیری بهتر خلاصه نویسی کرده، با صدای بلند درس می خواند.

رفتار اجتماعی:رفتار فرد در تعاملات بین فردی  و معاشرت های اجتماعی است، به عنوان نمونه خوش قول بودن و تقدم درسلام داشتن.

در ارزیابی رفتار باید توجه کرد که رفتار چه کسی، در چه شرایط  و موقعیتی و با چه فراوانی و شدتی مورد بررسی قرار می گیرد؛ چرا که زمانی می توانیم برداشت وتفسیر جامعی از رفتار یک فرد داشته باشیم که شرایط زمانی و مکانی، موقعیت بروز رفتار و ویژگی های زیستی ، ذهنی و روانی وی را مورد توجه کافی قرار دهیم.

شاخه های مختلف روان شناسی

از زمانی که روان شناسی به عنوان یک علم مستقل مطرح شده است، روان شناسان در زمینه موضوعات خاص، پژوهش های فراوانی به عمل آورده اند، به گونه ای که امروزه شاهد شعب و شاخه های مختلف روان شناسی هستیم.

متداول ترین شاخ های روان شناسی عبارت است از:

۱- روان شناسی رشد و کودک

روان شناسی کودک به مطالعه مستمر رشد از زمان تشکیل نطفه تا دوران بلوغ و نوجوانی می پردازد.

موضوعاتی از قبیل نقش وراثت و محیط در شکل گیری شخصیت کودک، چگونگی رشد بدنی، ذهنی،عاطفی، کلامی، اجتماعی ، حسی و حرکتی، همچنین نحوه بازی، خویشتن داری، تقلید و همانند سازی کودک و نوجوان و تحولات دوران بلوغ در این شاخه از روان شناسی مورد مطالعه و بررسی قرار می گیرد.

بحث ونتیجه گیری

همانطور که می دانیم سلامت روحی وروانی یکی از عواملی است که انسان را می تواند به سرخوشی وخوشحالی برساند که برای رسیدن به سلامت روانی وعمومی فرد باید یک سری تمایلات خود واقف وبه یک سری پشت کند تا بتواند مسیر روشنی را برای هدف خود انتخاب کند وبرای رسیدن وبهتر زیستن باید در رسیدن به هدف خود باید سنجیده وبرنامه ریزی شده اقدام کند واین بر عهده خانواده ونزدیکان جوانان که می توان گفت مهمترین قشر جامعه است ،همّت به این علّت که جوانان مابتوانند در بهتر زندگی کردن ورعایت قوانین آن گام مهمّی بر دارند که هدف از تحقیق حاضر مقایسه بهزیستی شخصیتی در بین دختران فراری وعادی حدود سنی ۲۰-۱۸ ساله شهر ابهر که فرضیه تحقیق عبارتند از اینکه بین بهزیستی شخصیتی در بین دختران عادی ودختران فراری تفاوت وجود دارد که هدف از این تحقیق این است که آیا بین این دو گروه از لحاظ بهزیستی شخصیتی وسلامت روانی تفاوت وجود دارد یا نه وجامعه مورد مطالعه عبارتند ازدختران حدود سنی ۲۰-۱۸ ساله که ۵۰ نفر از دختران عادی و۵۰نفر از دختران فراری انتخاب گردیده اند که آزمون سلامت عمومی وبهزیستی بر روی آنها اجرا گردیده  که دارای ۲۸ سئوال است وجهت آزمون فرضیه ۵ از روش آماری tمتغییر مستقل استفاده گردیده که نتایج آن به این صورت بوده است که بین دختران عادی ودختران فراری از لحاظ بهزیستی شخصیتی تفاوت وجود دارد که تحقیق حاضر با تحقیق احمدی فر در سال ۱۳۷۰که تحت عنوان بر رسی رابطه بهزیستی وسلامت عمومی واضطراب در بین زنان دارای کودکان عقب مانده حدود سنی ۳۰ ساله شهرستان ملایر که نتایج حاکی از آن است که بین بهزیستی وسلامت عمومی واضطراب زنان دارای کودکان عقب مانده رابطه وجود دارد .

همین طور تحقیق اصغر زاده در سال ۱۳۷۰که تحت عنوان مقایسه سلامت عمومی وروانی در بین دانش آموزان ضعیف ودانش آموزان باهوش حدود سنی ۱۲ ساله شهرستان تنکابن که نتایج حاکی از آن است سلامت روانی وعمومی در بین دانش آموزان ضعیف وباهوش دارای تفاوت است .

تحقیق بکتاش در سال ۱۳۶۹که تحت عنوان مقایسه سلامت عمومی در بین خانواده های دختران فراری وخانواده های دارای دختران عادی حدود سنی ۱۸ ساله که نتایج حاکی از آن است که سلامت عمومی در خانواده های دختران عادی بیشتر از دختران فراری است

تفاوت بین دختران فراری و دختران عادی

مقایسه بهزیستی شخصیتی دختران فراری و عادی

در مورد دختران عادی و دختران فراری

سلامت روانی دختران فراری و دختران عادی

دانلود پایان نامه بهزیستی شخصیتی دختران فراری و عادی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.