بررسی میزان تاثیر موسیقی آرامش بخش بر دقت دانشجویان
در مورد موسیقی درمانی
بررسی موسیقی درمانی
تاثیر موسیقی بر دانشجویان
بررسی میزان تاثیر موسیقی آرامبخش بر دقت دانشجویان
تاثیر موسیقی بر آرامش
پایان نامه تاثیر موسیقی بر دانشجویان
تاریخچه موسیقی درمانی
بررسی میزان تاثیر موسیقی آرامش بخش بر دقت دانشجویان
فهرست مطالب
چکیده ۱
فصل اول : مقدمه
مقدمه ۳
بیان مسئله ۷
اهمیت پژوهش ۱۹
هدف پژوهش ۲۰
پرسش پژوهش ۲۰
فرضیه پژوهش ۲۰
تعاریف مفهومی ۲۱
تعاریف عملیاتی ۲۱
فصل دوم : پیشینه تحقیق
هنر درمانی ۲۳
تعریف هنر ۲۴
تعریف کنونی هنر درمانی ۲۵
بیانیه هنر درمانی آمریکا ۲۷
هنر درمانی به عنوان یک تخصص ۲۷
تاریخچه ۲۹
سرآغازها ۳۱
وضعیت موجود ۳۵
جایگاه تئوری هنر درمانی ۳۷
روش شناسی در هنر درمانی ۴۱
تعریف موسیقی درمانی ۴۴
موسیقی درمانی چیست ؟ ۴۸
موسیقی درمانگر کیست ؟ ۵۰
بیشترین کاربرد موسیقی درمانی چیست ؟ ۵۱
بهره مندی از موسیقی درمانی ۵۲
چه نوع پژوهش هایی وجود دارد ۵۲
آیا برای موسیقی درمانی استعداد و دانش موسیقی لازم است ؟ ۵۳ آیا تأثیر موسیقی کلاسیک در درمان بیشتر از انواع موسیقی است ؟ ۵۳ اهداف موسیقی درمانی ۵۵
فهم موسیقی ۵۶
پژوهش هایی در زمینه تأثیر موسیقی درمانی ۵۷
استفاده از موسیقی درمانی در برنامه های درمان اضطراب ۵۸
اصول موسیقی ۵۹
یک نمونه از سبک درمان ۶۰
آمادگی ۶۱
شنیدن موسیقی ۶۲
جمع آوری و جذب انرژی ۶۳
تغییر حب های شفا بخشی ۶۴
ابزار اصلی موسیقی درمانی ۶۵
زبان عملیات عالی نفر ۶۹
تأثیر علمی لالایی ۷۱
پیدایش صوت ۷۳
هوش تجسمی ۷۵
تجدید حیات صوتی ۷۶
چگونه موسیقی بر روی تأثیر می گذارد ؟ ۷۸
شما دارای ضرب آهنگ هستید ۸۱
بالا بردن سرعت یادگیری ۸۲
گوش دادن به موسیقی ۸۳
شنیدن اصوات ۸۴
دیدن صوت ۸۶
هنر شنیدن ۸۷
گوش راست و گوش چپ ۸۸
گوش و حالات بدن ۸۸
دو چنگ هماهنگ ۸۹
صدا درمانی ۹۰
داستانهای شفابخش معجزه آسا ۹۰
اختلال کمبود توجه ۹۲
بیماری آلزایمر ( فراموشی ) ۹۷
چکیده ای از تاریخ موسیقی درمانی ۱۰۰
طبقه بندی عاطفی تم های موسیقی ۱۰۵
تم های آرام بخش ۱۱۰
موسیقی درمانی در تاریخ ادبیات ایران ۱۱۴
توجه ( دقت ) ۱۱۵
توجه انتخابی ۱۱۷
عوامل تعیین کننده انتخاب محرک ۱۱۸
همبسته های فیزیولوژیایی توجه ۱۲۰
تقسیم بندی دقت ۱۲۱
شرایط دقت ۱۲۲
اقسام دقت ۱۲۴
عوامل مؤثر بر دقت ۱۲۷
ابزار سنجش دقت ۱۳۱
فصل سوم : روش اجرای تحقیق
جامعه ۱۳۳
نمونه و روش نمونه گیری ۱۳۳
روش پژوهش ۱۳۳
ابزار و وسایل اندازه گیری ۱۳۳
روش انجام آزمون ۱۳۴
روش نمره گذاری ۱۳۵
روشهای آماری ۱۳۵
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل
مقدمه ۱۳۷
جدوال و نمودارها ۱۳۸
فصل پنجم: نتیجه گیری و بیان پیشنهادات و محدودیت ها
موسیقی درمانی ۱۴۳
موسیقی ۱۴۳
جامعه و نمونه ۱۴۴
ابزار سنجش ۱۴۴
نتایج تحقیق ۱۴۵
نظر پژوهشگر ۱۴۶
محدودیت ها ۱۴۷
پیشنهادات ۱۴۷
منابع ۱۴۹
ضمائم ۱۵۱
چکیده
در پژوهش حاضر که به بررسی رابطه بین موسیقی و دقت در دانشجویان دختر دوره کارشناسی دانشگاه تهران مرکز رشته روان شناسی شهر تهران در سال تحصیلی ۱۳۸۷ پرداخته شد ، جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشجویان دختر مقطع کارشناسی روان شناسی دانشگاه تهران مرکزی در سال تحصیلی ۸۸ –۱۳۸۷ می باشد که از این گروه تعداد ۵۰ نفر بعنوان نمونه آماری با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده اند که برای ۲۵ نفر از این گروه موسیقی اجرا شده و برای ۲۵ نفر اجرا نشده است و روش تحقیق در پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی است
ابزار مورد استفاده آزمون تولوز پیه رون می باشد که با استفاده از روشهای آماری به بررسی داده ها پرداخته ، در نهایت نتایج ذیل استخراج شده است :
بین دو گروه آزمودنی آزمایش و گواه از نظر میزان دقت تفاوت معناداری وجود ندارد بنابراین می توان نتیجه گرفت شنیدن موسیقی آرام بخش بدلیل عدم کنترل عوامل مزاحم و نتوانسته بر افزایش دقت آزمودنی تأثیر داشته باشد
فصل اول
مقدمه
برای مواجهه شدن با سوالات بی شمار این جهان درهایی از رنج های بی شمارش راهی جز رشد هوشیارانه ای برای پیمودن نیست این هوشیاری ، آن نوع هوشیاری است که از خلال رویا شدن حس زیبا شناسی و ادراک آن حاصل می شود و تداوم می یابد
این هوشیاری روح شناخت زیبائی های این جهان را در زبان موسیقی ، زبان رقص ( ریتم حرکت) و زبان شعر که به بیانی مهربان ترین و شاید عاشقانه ترین پیام های خلقت می باشند ، بازشناسی می کند و آنها را بعنوان فرزندان هنر به قالب هویت می کشاند و پیام آنها را به زبان رنگ –شکل –طراحی –نقاشی و نور و تفسیر نموده و با نهادو درون انسان و هستی پیوند می دهد و معنا می کند ( کنگره هنر درمانی ، ۱۳۸۵ )
هنر این چشمه زاینده که آب حیات از آن می جوشد ، دارای ارزش جاودانگی و بخشیدن حیات ابدی است هر کس بخواهد حیات جاودانه بیابد باید در آن وارد شود و شستشو کند تمام کائنات و عالم خلقت غرق در دریای هنرند و با صدا و رقص و حرکت ، سجود خود را در برابر سازنده خود بجا آورده و نماز می گذارند
موسیقی
موسیقی نیازی فیزیولوژیک ، ذهنی ، احساسی ، اجتماعی ، فرهنگی در زندگی انسان است و از این طریق نیازهای ریشه ای گسترده در تار و پود زندگی بشر پیدا کرده است
موسیقی رابطه زیستی و فیزیولوژیک با مغز آدمی دارد ریتم ، محرک بیولوژیک و ملودی لذّت خوشی و خیال انگیزی است به این دلیل کوچکترین کنش ریتمیک و نوای موزون روح و جسم را بر می انگیزد
از آغاز نوزادی بدون آن که آموزشی در کار باشد توجه به ریتم وملودی وجود و مغز به هماهنگی ، نظم و سازماندهی اصرار و گرایش دارد و موسیقی جلوه و تشابهی از این هماهنگی است
موسیقی نیازی شناختی است با توجه به موسیقی دنیایی از زیبائی ها ، رمز و راز صوت ها ، هماهنگی ها و وحدت اجزا و ارضای خیال انگیزی ها گشوده می شود و ذهن از ورود به تصورهای تازه ،الهام و خلق افکار جدید لذّت می برد اندیشه ها و افکاری که در ذات دانش موسیقی وجود دارد وبا کنجکاوی بشر اندکی از آن کشف شده و دانش گسترده موسیقی امروزی را بوجود آورده است
از سوی دیگر موسیقی با عناصر ذهنی مانند تخیّل ، حافظه ، تداعی ، الهام و درآمیخته که در نتیجه آن مقوله ای شناختی بوجود آورده است
امّا موسیقی بیش از هر چیزی نیازی عاطفی و احساسی است موسیقی سیستم عواطف مغز را به سرعت تحریک می کند و به تحریک احساسی و فرافکنی حالت های درونی و هم حسی منجر می شود و از همه مهم تر احساس ها را وسعت می بخشد
هم چنین موسیقی نیازی اجتماعی است و همبستگی در ذات مطبوع آن وجود دارد هر جا موسیقی جاری است گروهی در کنار هم جمع اند زیرا موسیقی به راحتی می تواند احساس ها و بیان مشترکی را در جمع بوجود آورد و نیروی عمومی را بر انگیزد موسیقی نیروی همدلی است ، از آن می توان در تفاهم اجتماعی و سلیقه ملّی بهره جست
هم چنین موسیقی زبان احساسی تاریخ و فرهنگ ، آیین ها و مراسم بشری است به خصوص آن گاه که کلام و نوشتار ناتوان بوده اند در طول تاریخ موسیقی وسیله ارتباط و بیان نیاز و القای خواست ها بوده است موسیقی از احساس برخاسته و با آن شکل و تحول یافته است موسیقی هر ملتی معرف روحسه و سیر عاطفی و حالت روحی آن است از این رو با شناخت موسیقی اقوام به روش ها و نگرشهای عاطفی و رفتاری آنها پی برد و رفتارهای احساسی آنها را پیش بینی کرد
ریتم ها ، ملودی ها ، فواصل فیزیکی و گردشهای آهنگین موسیقی هر منطقه ای بر اساس طبیعت ، گنجایش ظرفیت عاطفی و نگرشهای حسی و حرکتی مردم آن شکل گرفته است « زاده محمدی ، ۱۳۸۰ »
زمانی موسیقی در دست طبیبان نخستین برای تسخیر امراض و اشباح مزاحم و خروج آنها در هیجان ضرباهنگ و حرکات و آواهای موزون شفابخش بود و روزگاری دیگر در اندیشه یونانیان برای تنظیم هارمونی عناصر بدن به کار رفت و امروز در برداشتی علمی و کاربردی برای ایجاد نیروی زندگی ، سلامت و توانایی در مراکز گوناگون پزشکی ، روان پزشکی و زندگی روزمره مردم حضور یافته است
امروز دیگر همه افراد از کوچک تا بزرگ ، آرام و بی قرار ، بیمار و سالم ، از فرد رنجور و مضطرب تا افسرده و از قوای آرام بخش و دلنشین موسیقی بهره می برند (اشمیت تپرز ، ترجم زاده محمدی ، ۱۳۸۰ )
م های آرام بخش ملایم یکنواخت و ریتم آن آرام است این تم حالت عاطفی خاصی ندارد بعبارت دیگر شور و حالی بوجود نمی آورد و یا کسی را تحریک نمی کند و در خود فرو نمی برد ممکن است یک ملودی حالت دار مانند ملودی خرین ، فرد افسرده ای را آرامش دهد امّا این آرامش ناشی از ساختار ملودی نیست بلکه ناشی از شرایط زمان و احساس شنونده است در واقع این ملودی آرام بخش مقطعی و مشروط است
پژوهش در زمینه تاثیر موسیقی درمانی
رابطه موسیقی با آرامش
موسیقی و دقت
موسیقی و آرامش
خرید پایان نامه تاثیر موسیقی بر دقت
رابطه موسیقی و دقت دانشجویان