نقش تربیت در خانواده
نقش خانواده در تربیت فرزندان
چگونگی رفتار با کودکان
در مورد رشد اجتماعی کودکان
نیازهای کودکان و فرزندان
فهرست
مقدمه ۲
معنای تربیت ۴
خانواده و نقش مهم آن در تربیت ۵
چگونگی رفتار با فرزندان ۶
پرورش اجتماعی فرزندان ۶
رشد اجتماعی کودکان ۷
رفتار اجتماعی ۸
رفتار غیر اجتماعی ۸
در تربیت اجتماعی به کودک چه بیاموزیم ؟ ۹
نیازهای کودک برای شکل گیری شخصیت در اجتماع ۹
نیاز کودک به معاشرت با همسان ۹
نیاز کودک به بازی و نقش آن در اجتماع ۱۰
نیاز به استقلال ۱۰
نیاز به خود نمایی ۱۰
نیاز به حمایت ۱۰
نیاز به تقدیر و تحسین ۱۱
نیاز به انضباط ۱۱
۱ . انس دینی ۱۲
۲ . عادت دینی ۱۲
۳ . معرفت دینی ۱۳
۴ . عمل به آموخته های دینی ۱۵
۵ . خود جوشی دینی ۱۵
ب . نیازهای جوانان ۱۶
۱ . هویت جویی ۱۶
۲ . نیاز به امنیت و آرامش روحی ۱۷
۳ . نیاز به فلسفه ی زیست ارضا کننده ۱۸
۴ . نیاز به تقویت نظارت اخلاقی ۱۹
۵ . نیاز هم دلی و هم زبانی ۲۰
فهرست منابع ۲۲
چرا نهاد خانواده قداست دارد ؟ برای پاسخ به این سئوال باید به نقش آن در رشد و کمال انسان توجه کرد . آدمی برای این آفریده شد که مسیر ‹‹ شدن ›› را به تدریج بپیمایید در وجود خود را با سجایای اخلاقی بیاراید و به مقام خلیفه الهی نزدیک گردد .
نهاد مقدس خانواده برای رساندن انسان به این مقصود می تواند نقش مؤثری ایفا کند . نخستین تأثیر آرامش روانی و عاطفی در اثر تأمین نیازهاست وقتی مردی همسری بر می گزیند گویی نصف خود را می یابد . بازوجیت ، آدمی کامل می شود و باید برای کسب کمالات تلاش کند . این دو نفر وقتی با هم سخن می گویند و این گفت و گو با عشق و علاقه حمایت می شود ، هیچ آهنگی در عالم به زیبایی آهنگ کلمات یک زوج علاقه مند به یک دیگر نخواهد بود وقتی این دو با یک دیگر هم درسی می کنند نیرو و انرژی می گیرند و قادرند بر مشکلات بیرون از خانه فایق آیند .
دومین تأثیر خانواده در تربیت فرزندان و انسان سازی تجلی پیدا می کند . نخستین قابلیت ها در خانواده شکل می گیرد و زیر بنایی ترین گرایش ها در کودک و نوجوان از طریق رفتار پدر و مادر ایجاد می شود . اگر این قاعده را بپذیریم که در هر چیز مبنا و اساس تعیین کننده است ، می توانیم بپذیریم که در عرصه ی تربیت نیز زیر بناها و مبناها تا آخر عمر به رفتار فرد جهت می دهد . سعادتمندترین انسانها کسانی هستند که از لغت وجود والدین خوب برخوردار می باشند .
سومین نقش و تأثیر خانواده در ارتباط با جامعه و بیرون از خانواده معنا پیدا می کند . نهاد خانواده ، جزئی از کل نظام اجتماعی است . قاعدتا سلامت و استحکام جامعه به مقدار زیادی به سلامت و استحکام خانواده وابسته است . اگر خانواده ها وضع مطلوبی داشته باشند و کارکرد تربیتی مناسب از خود بروز و ظهور دهند ، انسان های مفید و کار آمد به وجود می آید و به کار آمدی و سلامت جامعه افزوده می شود . بنابراین قراست خانواده با نقش تربیتی این نهاد ، رابطه ی مستقیم دارد و هر خانواده ای بخواهد قداست و ارزش
واقعی خود را حفظ کند باید نقش تربیتی خود را به خوبی ایفا نماید .
نقش خانواده در تربیت فرزندان
چگونگی رفتار با کودکان
در مورد رشد اجتماعی کودکان
نیازهای کودکان و فرزندان
نقش تلویزیون در کودکان
تاثیر تلویزیون در فرزندان
اثرات تلویزیون در کودکان
نقش فیلم و برنامه کودک در کودکان
فهرست
مقدمه ۱
کودکان و خشونت در تلویزیون ۱
تأثیر فیلم و سینما بر کودکان ۴
تأثیر کلی فیلمها ۵
تقلید آنی ۶
خطر اساسی ۷
نقش فیلم در شکل دهی سلیقه افراد ۱۰
معضل اجتماعی ۱۱
معضل فرهنگی ۱۲
چگونگیِ تاثیر تلویزیون بر روی کودکان ۱۳
مدت زمـان ۱۳
تغذیه ۱۳
پرخاشگری ۱۴
آگهی های تبلیغاتی ۱۴
یادگیر ۱۵
سخنی در مورد تلویزیون و کودکان نوپـا ۱۵
با تحقیق در مورد تاثیر برنامه های خشونت آمیز تلویزیون بر کودکان و نوجوانان، معلوم شده است که آنها ترس از خشونت ندارند، به تدریج می پذیرند که خشونت راهی برای حل مشکل است، به تقلید خشونت می پردازند و ناخودآگاه با شخصیت های خاصی چه قربانیان و چه قربانی کنندگان همانند سازی می کنند.
لازم به ذکر است که همانند سازی، ناآگاهانه و بسیار خطرناک است ولی الگو برداری آگاهانه است . مشاهده خشونت در برنامه های تلویزیونی باعث پرخاشگری در کودکان می شود.
گاهی اوقات حتی دیدن یک برنامه خشونت آمیز می تواند پرخاشگری را افزایش دهد. کودکانی که مکرراً نمایش هایی پر از خشونت را تماشا می کنند و ازاین کار منع هم نمی شوند، به احتمال زیاد، به تقلید آنچه می بینند می پردازند.
اثر خشونت تلویزیونی ممکن است فوراً در رفتار یا گفتار کودک نمودار شود و یا سالها بعد خود را نشان دهد. البته خشونت تلویزیونی تنها علت پرخاشگری یا رفتار خشونت آمیز نیست ولی از عوامل مهم تلقی می شود.
والدین می توانند با استفاده از راه های پیشنهاد شده زیر کودکان خود را از خشونت مفرط تلویزیونی محافظت کنند.
۱ – به برنامه هایی که کودکان می بینند توجه کنید و بعضی از آنها را همراه کودک خود ببینید. چنانچه کودک خود را به هنگام تماشای برنامه های خاص تلویزیونی همراهی کنید، می توانید سؤالهای او را بهتر برایش توضیح دهید و جلوی کج فهمی او را بگیرید.
۲ – زمان تماشای برنامه های تلویزیونی را محدود کنید. توجه داشته باشید که تلویزیون را نباید دراتاق خواب بچه ها قرار دهید.
با این عمل خود باعث می شوید که کودک با اثرات منفی برنامه های خشونت آمیز تلویزیونی، به خواب نرود؛ همچنین نظم ساعت خواب و بیداری او مختل نمی شود.
۳ – به کودکان خود تذکر بدهید که اگر چه هنرپیشه در واقعیت مجروح نشده یا به قتل نرسیده است، لکن اینگونه خشونتها در دنیای واقعی یا بسیار دردناک است یا منجر به مرگ می شود.
تاثیر تلویزیون در فرزندان
اثرات تلویزیون در کودکان
نقش فیلم و برنامه کودک در کودکان
پروژه تاثیر تلویزیون بر رشد مهارت های گفتاری
اثرات تلویزیون در رشد مهارتهای گفتاری
تاثیر رسانه در رشد مهارت های فرزندان
تاثیر تلویزیون در گفتار کودکان
تلویزیون و رشد مهارت های گفتاری
نقش رسانه در تقویت زبان و مهارت گفتاری
تاثیر تلویزیون در رشد مهارتهای کودکان و نوجوانان
فهرست مطالب
مقدمه ۱
تلویزیون و رشد مهارتهای گفتاری۴
۱- هدف پژوهش۴
۲- تاریخچه تلویزیون ۵
۳- تلویزیون و کودک ۶
۴- تلویزیون و اجتماع ۱۰
۵- تلویزیون و برنامه های آن ۱۲
الف- برنامه های کودک و نوجوان ۱۴
ب- مجموعه های تلویزیونی ۱۶
ج- تبلیغات بازرگانی ۱۸
۶- متغیرهای محتوای تلویزیون ۲۰
۷- شیوه های نظری ۲۲
الف- نظریه کشت۲۲
ب- نظریه فراگیری اجتماعی ۲۳
ج- نظریه پالایش۲۳
د- نظریه یادگیری اجتماعی ۲۴
هـ- نظریه عدم بازداری ۲۵
و- نظریه توجیه۲۶
۸- روش اندازه گیری۲۶
مشاهده۲۸
۹- روش تحقیق ۳۱
نتیجه گیری و پیشنهادات۳۶
منابع
– هدف پژوهش
زبان قسمتی از فرهنگ یک ملت است و شاید بتوان گفت که زبان خود فرهنگ ساز است و کودکان نیز به عنوان افرادی از این جامعه در بستر این فرهنگ قرار دارند. یکی از مهمترین و اصلی ترین روش های انتقال فرهنگی و به طور اخص انتقال مفاهیم زبانی از طریق رسانه های گروهی محقق می شود و در دسترس ترین رسانه گروهی برای کودکان تلویزیون است. شاید کودکان به دلیل عدم داشتن مهارت کافی در خواندن و نوشتن زودتر از دیگران تحت تأثیر برنامه های تلویزیونی از لحاظ زبانی قرار می گیرند.
به دلیل حساسیت کار با کودک، ایجاب می کند برنامه سازان، علم و آگاهی کافی نسبت به ویژگی های شناختی، عاطفی و اجتماعی کودکان داشته باشند و با تکیه بر این علم و آگاهی به سازماندهی و تولید و پخش برنامه های تلویزیونی بپردازند. هدف از این پژوهش این است تا اولاً کار به صورت میدانی و تحقیقاتی انجام شود تا از طریق آن نتایجی فراهم گردیده و تحول کودکان و به طور اخص نوجوانان در سوم ابتدایی را در قلمرو زبانی مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم. دوماً از طریق نتایجی که از تحقیقات و پژوهش های انجام شده به دست می آید درباره گستره زبانی کودکان و نوجوانان و چگونگی تحت تأثیر قرار گرفتن آنها، اطلاعاتی کسب کنیم. سوماً با توجه به نتایج به دست آمده پیشنهاداتی در جهت متناسب ساختن برنامه های تلویزیون با میزان درک و فهم زبانی کودکان ارائه شود.
بنابراین در عمل با هدف پیگیری این موارد به تحقیق و پژوهش درباره تأثیر تلویزیون بر مهارتهای گفتاری کودکان و نوجوانان پرداخته شد.
۲- تاریخچه تلویزیون
تلویزیون از حدود ۵۰ سال پیش در اختیار جامعه ایران قرار گرفت. برنامه های تلویزیونی در جنبه های گوناگون تفریحی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی ودینی تأثیر بسزایی داشته است.
ما در تاریخ اختراع و تکامل تلویزیون با نامهای دانشمندان برجسته ای از قبیل: بِرد، فرانس ورث و زوریکین برخورد می کنیم که هر کدام به نوبه خود قدمهای مؤثری در این راه برداشته اند. تلویزیون بر اساس نظری در سال ۱۹۰۸ توسط یک دانشمند انگلیسی بنام کاپبل سونیگتن اختراع شد، ولی اجرای عملی آن تا بیست سال به طول انجامید. برای عملی کردن این طرح به طور کامل، لازم بود که از صحنه مورد نظر چهل هزار نقطه نورانی گرفته شود و میزان نور هر نقطه با امواج مخصوص پخش گردد و سپس در دستگاه های گیرنده با تجمیع مجدد نقاط مزبور در کنار هم تصویری مشابه صحنه مقابل دوربین فرستنده ایجاد شود.
همانطور که گفته شد یکی از پیشگامان اختراع تلویزیون جون لوجی برد بود. وی در سال ۱۹۲۲ به لندن رفت و در آنجا اختراع پل نیسپکو توجهش را جلب کرد و پس از تحمل زحمات زیاد توانست در سال ۱۹۲۵ دستگاهی بسازد که قادر به انتقال تصویر باشد و در سال بعد نیز موفق شد تا دستگاهی کامل تر را به نمایش بگذارد ولی دستگاه او نسبت به تلویزیون امروزی خیلی ابتدائی و ناقص محسوب می شد.
تلویزیون در اواسط قرن بیستم برای فروش به بازار عرضه شد. دانشمندان پس از موقعیت در امر انتقال تصویرها به صورت سیاه و سفید به فکر ساختن تلویزیون رنگی که از لحاظ علمی مجموعه ای از سه نوع تلویزیون مخصوص محسوب می شود افتادند و طبیعی است که در این مورد نیز به هدف خود رسیدند.
اینک در سایه اختراع تلویزیون، گفت و شنود و رؤیت در یک لحظه امکان پذیر می باشد و بدین ترتیب امور ساده ای که انجام دادن آنها در یک قرن قبل سالها وقت لازم داشت، اینک در مدتی در کمتر از یک ثانیه انجام شدنی می باشد. (جاویدان، ۱۳۹۷، صص ۲۶۷- ۲۶۵) .
در آغاز سال ۱۹۴۸ تعداد دستگاه های گیرنده تلویزیونی مورد استفاده در ایالات متحده به صدهزار دستگاه می رسید، در سال ۱۹۴۹ این تعداد به یک میلیون رسید و در انتهای سال ۱۹۵۰ این تعداد به ۵۰ میلیون بالغ شد. در ابتدای دهه ۱۹۵۰ از هر ۱۵ خانواده آمریکایی یک خانواده و در انتهای دهه ۱۹۵۰ از هر هشت خانوار هفت خانوار تلویزیون داشتند. (شرام ولایل، ۱۳۷۷، ص ۱۷).
۳) تلویزیون و کودک
اثرات تلویزیون در رشد مهارتهای گفتاری
تاثیر رسانه در رشد مهارت های فرزندان
تاثیر تلویزیون در گفتار کودکان
تلویزیون و رشد مهارت های گفتاری
نقش رسانه در تقویت زبان و مهارت گفتاری
تاثیر تلویزیون در رشد مهارتهای کودکان و نوجوانان