دانلود پایان نامه پروژه رشته علوم تربیتی

دانلود پروژه رشته علوم تربیتی و پایان نامه ارشد علوم تربیتی

دانلود پایان نامه پروژه رشته علوم تربیتی

دانلود پروژه رشته علوم تربیتی و پایان نامه ارشد علوم تربیتی

نقش تربیت در خانواده

نقش تربیت در خانواده

دانلود تحقیق تربیت در خانواده

نقش خانواده در تربیت فرزندان

چگونگی رفتار با کودکان

در مورد رشد اجتماعی کودکان

نیازهای کودکان و فرزندان

فهرست

مقدمه ۲
معنای تربیت ۴
خانواده و نقش مهم آن در تربیت ۵
چگونگی رفتار با فرزندان ۶
پرورش اجتماعی فرزندان ۶
رشد اجتماعی کودکان ۷
رفتار اجتماعی ۸
رفتار غیر اجتماعی ۸
در تربیت اجتماعی به کودک چه بیاموزیم ؟ ۹
نیازهای کودک برای شکل گیری شخصیت در اجتماع ۹
نیاز کودک به معاشرت با همسان ۹
نیاز کودک به بازی و نقش آن در اجتماع ۱۰
نیاز به استقلال ۱۰
نیاز به خود نمایی ۱۰
نیاز به حمایت ۱۰
نیاز به تقدیر و تحسین ۱۱
نیاز به انضباط ۱۱
۱ . انس دینی ۱۲
۲ . عادت دینی ۱۲
۳ . معرفت دینی ۱۳
۴ . عمل به آموخته های دینی ۱۵
۵ . خود جوشی دینی ۱۵
ب . نیازهای جوانان ۱۶
۱ . هویت جویی ۱۶
۲ . نیاز به امنیت و آرامش روحی ۱۷
۳ . نیاز به فلسفه ی زیست ارضا کننده ۱۸
۴ . نیاز به تقویت نظارت اخلاقی ۱۹
۵ . نیاز هم دلی و هم زبانی ۲۰
فهرست منابع ۲۲

چرا نهاد خانواده قداست دارد ؟ برای پاسخ به این سئوال باید به نقش آن در رشد و کمال انسان توجه کرد . آدمی برای این آفریده شد که مسیر ‹‹   شدن ››  را به تدریج بپیمایید در وجود خود را با سجایای اخلاقی بیاراید و به مقام خلیفه الهی نزدیک گردد .
نهاد مقدس خانواده برای رساندن انسان به این مقصود می تواند نقش مؤثری ایفا کند . نخستین تأثیر آرامش روانی و عاطفی در اثر تأمین نیازهاست وقتی مردی همسری بر می گزیند گویی نصف خود را می یابد . بازوجیت ، آدمی کامل می شود و باید برای کسب کمالات تلاش کند . این دو نفر وقتی با هم سخن می گویند و این گفت و گو با عشق و علاقه حمایت می شود ، هیچ آهنگی در عالم به زیبایی آهنگ کلمات یک زوج علاقه مند به یک دیگر نخواهد بود وقتی این دو با یک دیگر هم درسی می کنند نیرو و انرژی می گیرند و قادرند بر مشکلات بیرون از خانه فایق آیند .
دومین تأثیر خانواده در تربیت فرزندان و انسان سازی تجلی پیدا می کند . نخستین قابلیت ها در خانواده شکل می گیرد و زیر بنایی ترین گرایش ها در کودک و نوجوان از طریق رفتار پدر و مادر ایجاد می شود . اگر این قاعده را بپذیریم که در هر چیز مبنا و اساس تعیین کننده است ، می توانیم بپذیریم که در عرصه ی تربیت نیز زیر بناها و مبناها تا آخر عمر به رفتار فرد جهت می دهد . سعادتمندترین انسانها کسانی هستند که از لغت وجود والدین خوب برخوردار می باشند .
سومین نقش و تأثیر خانواده در ارتباط با جامعه و بیرون از خانواده معنا پیدا می کند . نهاد خانواده ، جزئی از کل نظام اجتماعی است . قاعدتا سلامت و استحکام جامعه به مقدار زیادی به سلامت و استحکام خانواده وابسته است . اگر خانواده ها وضع مطلوبی داشته باشند و کارکرد تربیتی مناسب از خود بروز و ظهور دهند ، انسان های مفید و کار آمد به وجود می آید و به کار آمدی و سلامت جامعه افزوده می شود . بنابراین قراست خانواده با نقش تربیتی این نهاد ، رابطه ی مستقیم دارد و هر خانواده ای بخواهد قداست و ارزش
واقعی خود را حفظ کند باید نقش تربیتی خود را به خوبی ایفا نماید .

نقش خانواده در تربیت فرزندان

چگونگی رفتار با کودکان

در مورد رشد اجتماعی کودکان

نیازهای کودکان و فرزندان

دانلود تحقیق تربیت در خانواده

نقش تلویزیون در کودکان

نقش تلویزیون در کودکان

دانلود تحقیق نقش تلویزیون در کودکان

 

تاثیر تلویزیون در فرزندان

اثرات تلویزیون در کودکان

نقش فیلم و برنامه کودک در کودکان

فهرست

مقدمه ۱
کودکان و خشونت در تلویزیون ۱
تأثیر فیلم و سینما بر کودکان ۴
تأثیر کلی فیلمها ۵
تقلید آنی ۶
خطر اساسی ۷
نقش فیلم در شکل دهی سلیقه افراد ۱۰
معضل اجتماعی ۱۱
معضل فرهنگی ۱۲
چگونگیِ تاثیر تلویزیون بر روی کودکان ۱۳
مدت زمـان ۱۳
تغذیه ۱۳
پرخاشگری ۱۴
آگهی های تبلیغاتی ۱۴
یادگیر ۱۵
سخنی در مورد تلویزیون و کودکان نوپـا ۱۵

با تحقیق در مورد تاثیر برنامه های خشونت آمیز تلویزیون بر کودکان و نوجوانان، معلوم شده است که آنها ترس از  خشونت ندارند، به تدریج می پذیرند که خشونت راهی برای حل مشکل است، به تقلید خشونت می پردازند و ناخودآگاه با شخصیت های خاصی چه قربانیان و چه قربانی کنندگان همانند سازی می کنند.
لازم به ذکر است که همانند سازی، ناآگاهانه و بسیار خطرناک است ولی الگو برداری آگاهانه است . مشاهده خشونت در برنامه های تلویزیونی باعث پرخاشگری در کودکان می شود.
گاهی اوقات حتی دیدن یک برنامه خشونت آمیز می تواند پرخاشگری را افزایش دهد. کودکانی که مکرراً نمایش هایی پر از خشونت را تماشا می کنند و ازاین کار منع هم نمی شوند، به احتمال زیاد، به تقلید آنچه می بینند می پردازند.
اثر خشونت تلویزیونی ممکن است فوراً در رفتار یا گفتار کودک نمودار شود و یا سالها بعد خود را نشان دهد. البته خشونت تلویزیونی تنها علت پرخاشگری یا رفتار خشونت آمیز نیست ولی از عوامل مهم تلقی می شود.
والدین می توانند با استفاده از راه های پیشنهاد شده زیر کودکان خود را از خشونت مفرط تلویزیونی محافظت کنند.
۱ – به برنامه هایی که کودکان می بینند توجه کنید و بعضی از آنها را همراه کودک خود ببینید. چنانچه کودک خود را به هنگام تماشای برنامه های خاص تلویزیونی همراهی کنید، می توانید سؤالهای او را بهتر برایش توضیح دهید و جلوی کج فهمی او را بگیرید.
۲ – زمان تماشای برنامه های تلویزیونی را محدود کنید. توجه داشته باشید که تلویزیون را نباید دراتاق خواب بچه ها قرار دهید.
با این عمل خود باعث می شوید که کودک با اثرات منفی برنامه های خشونت آمیز تلویزیونی، به خواب نرود؛ همچنین نظم ساعت خواب و بیداری او مختل نمی شود.
۳ – به کودکان خود تذکر بدهید که اگر چه هنرپیشه در واقعیت مجروح نشده یا به قتل نرسیده است، لکن اینگونه خشونتها در دنیای واقعی یا بسیار دردناک است یا منجر به مرگ می شود.

تاثیر تلویزیون در فرزندان

اثرات تلویزیون در کودکان

نقش فیلم و برنامه کودک در کودکان

جامعه شناسی و اقتصاد و فرهنگ در ایران امروز

پروژه جامعه شناسی و اقتصاد و فرهنگ در ایران امروز

دانلود پروژه در مورد جامعه شناسی اقتصاد فرهنگ در ایران

تعریف فرهنگ
فرهنگ و جامعه
فرهنگ جهانی و فرهنگ ملی
ویژگیها و چالش های تولید فرهنگ
تعریف فرهنگ سیاسی
درباره جامعه شناسی اقتصاد فرهنگ در ایران
فهرست
فصل اول
فرهنگ: تعریف فرهنگ / فرهنگ و جامعه / ارتباط نمادی / هنجارهای فرهنگی / فرهنگ آرمانی و فرهنگ دولتی / سازمان فرهنگ / قومپرستی / شخصیت و قومپرستی / آثار قومپرستی / نسبیت فرهنگ / ضربه ی فرهنگی / دگرگونی فرهنگی /  واپس ماندگی فرهنگی / فرهنگ پذیری / سرچشمه‌ی دگرگونی فرهنگی و اجتماعی / دگرگونی در محیط طبیعی / دگرگونیهای جمعیتی / نیازهای تشخیص داده نشده
فصل دوم
ویژگیها، روندها و چالشهای تولید فرهنگ
ویژگیها / روندهای فرهنگی موجود / چالشها /
فصل سوم
توسعه‌ی فرهنگی، سیاستگذاری فرهنگی
تلقی ها / ضرورتها / سیاستگذاریهای فرهنگی /  واقعیات، مشکلات و انتقادات
فصل چهارم
فرهنگ جهانی و فرهنگی ملی
چشم انداز کلی / دو فرایند همراه گرایی و واگرایی / تلویزیونهای ماهواره ای و هویت فرهنگی
فصل پنجم
فرهنگی سیاسی
مفهوم فرهنگ سیاسی / مطالعه ی فرهنگ سیاسی ایران / فرهنگ سیاسی امروز ایران
مقدمه
نوشتن این تحقیق باعث شد که با کتابهای جدید آشنا شوم که خواندن آنها خالی از لطف نبود. من در نوشتن این تحقیق از کتابخانه های مجتمع فرهنگی – هنری کوثر که جا دارد از مسئول آن بخاطر همکاری خوب که با بنده داشته تشکر کنم و همچنین کتابخانه ی دانشگاه ارشاد استفاده کردم.
سطح کتابخانه‌ی مجتمع فرهنگی – هنری کوثر خوب بود اما متأسفانه کتابخانه‌ی دانشگاه در سطح مطلوب نبود و کتابهای متنوعی نداشت.
در این تحقیق ابتدا تعاریفی از فرهنگ، انواع فرهنگ و ویژگیهای آن آمده و سپس به بحث اقتصاد و فرهنگ در کشورمان پرداخته شده است.
در پایان جا دارد از جناب آقای فتحعلی استاد عزیزم که باعث شدند با راهنمایی های خوبشان هرچه بهتر این تحقیق را آماده کنم تشکر و قدردانی کنم.
فصل اول
تعریف فرهنگ:
بنابر یک برداشت نادرست همگانی، برخی از اعضای جامعه فرهنگ دارند و برخی دیگر فرهنگ ندارند. اما از دیدگاه جامعه شناختی، هر انسان بزرگسال عادی، از فرهنگ برخوردار است. فرهنگ را می توان بعنوان مجموع ویژگیهای رفتاری و عقیدتی اکتسابی اعضای یک جامعه خاص تعریف کرد. واژه‌ی تعیین کننده در این تعریف، همان واژه‌‌ی اکتسابی است که فرهنگ را از رفتاری که نتیجه وراثت زیست شناختی است، متمایز می سازد.
فرهنگ و جامعه
جامعه به گروهی از افراد اطلاق می شود که مدت زمان درازی با هم زندگی کرده باشند، سرزمینی را در اشغال خود داشته باشند و سرانجام، توانسته باشند خودشان را با عنوان یک واحد اجتماعی متمایز از گروههای دیگر سازمان داده باشند. فرهنگ و جامعه نمی تواند جدا از همدیگر وجود داشته باشند. هیچ جامعه ای بدون فرهنگ ویژه اش نمی تواند وجود داشته باشد.
جامعه‌ی ما نیز مانند هر جامعه‌ی دیگر فرهنگی دارد که از نسلی به نسلی دیگر منتقل شده است. این فرهنگ، تکنولوژی‌، نهادهای مذهبی، زبان، ارزشها، باورداشتها، قوانین و سنتهایمان را در بر می‌گیرد. این فرهنگ هم از طریق نهادهای رسمی (مانند مدارس دولتی) و هم بوسیله‌ی نهادهای غیررسمی (مانند گروههای همسالان) انتقال داده می شود.
ارتباط نمادی:
عاملی که در واقع انسانها را از حیوانات جدا می سازد، همان توانایی انسانها در برقراری ارتباط در یک سطح بسیار پیچیده است. استعداد بسیار تکامل یافته‌ی انسانها در برقراری ارتباط نمادی، فراگیری فرهنگ را آسان می‌سازد و انتقال فرهنگ را از نسلی به نسل دیگر امکان‌پذیر می‌کند. جامعه‌شناسان و انسانشناسان براین همداستانند که اگر انسانها توانایی پرورانیدن زبان و ارتباط را نداشتند هرگز نمی توانستند بعنوان یک نوع باقی بمانند.
انسانها با توسل به نمادها به سه شیوه‌ی بنیادی ارتباط برقرار می‌کنند:
نخستین شیوه زبان گفتاری است که به الگوهایی صوتی اطلاق می‌شود که هر یک معنایی برای خود دارد. زبان گفتاری آموزش و ارتباط را آسان می‌سازد.
دومین شیوه‌ی ارتباط، زبان نوشتاری است که همان ثبت ترسیمی زبان گفتاری است. این زبان به حفظ آموزش و میراث فرهنگی کمک می‌کند.
سویم شیوه زبان جسمانی است. این اصطلاح از ادبیات عامیانه برگرفته شده و بر مبادله‌ی معنایی از طریق اداها و وضعیتهای جسمانی دلالت می کند.
هنجارهای فرهنگی:
یک هنجار فرهنگی در واقع یکی از معیارهای تثبیت شده‌ی آن چیزی است که گروه از نظر فکری و رفتاری از اعضایش انتظار دارد. این چشمداشتها و رفتارهای ناشی از آنها، از فرهنگی به فرهنگ دیگر تفاوت می‌پذیرند. هنجارهای فرهنگی صورتهای گوناگونی را می پذیرند که برخی از این صورتها در زیر آورده می شوند:
۱-ارزشها: احساسات ریشه داری هستند که اعضای یک جامعه در آنها سهیمند. همین احساسات غالباً اعمال و رفتار اعضای جامعه را تعیین می کنند.
۲-آداب و رسوم: به شیوه‌های عملکرد مرسوم و خوکرده، در داخل یک جامعه اطلاق می‌شود.
مثالهای آداب و رسوم رایج در بیشتر جوامع بشری عبارتند از: سلام کردن، خداحافظی کردن، دست دادن، سه یا چهار وعده غذا خوردن، انجام مراسم خاص در عروسیها و سوگواریها.
تعریف فرهنگ
فرهنگ و جامعه
فرهنگ جهانی و فرهنگ ملی
ویژگیها و چالش های تولید فرهنگ
تعریف فرهنگ سیاسی

دانلود پروژه در مورد جامعه شناسی اقتصاد فرهنگ در ایران

تاثیر تلویزیون بر رشد مهارت های گفتاری

پروژه تاثیر تلویزیون بر رشد مهارت های گفتاری

دانلود تحقیق درمورد تاثیر تلویزیون در مهارتهای گفتاری

اثرات تلویزیون در رشد مهارتهای گفتاری

تاثیر رسانه در رشد مهارت های فرزندان

تاثیر تلویزیون در گفتار کودکان

تلویزیون و رشد مهارت های گفتاری

نقش رسانه در تقویت زبان و مهارت گفتاری

تاثیر تلویزیون در رشد مهارتهای کودکان و نوجوانان

فهرست مطالب
مقدمه  ۱
تلویزیون و رشد مهارتهای گفتاری۴
۱- هدف پژوهش۴
۲- تاریخچه تلویزیون  ۵
۳- تلویزیون و کودک ۶
۴- تلویزیون و اجتماع   ۱۰
۵- تلویزیون و برنامه های آن   ۱۲
الف- برنامه های کودک و نوجوان   ۱۴
ب- مجموعه های تلویزیونی   ۱۶
ج- تبلیغات بازرگانی  ۱۸
۶- متغیرهای محتوای تلویزیون  ۲۰
۷- شیوه های نظری ۲۲
الف- نظریه کشت۲۲
ب- نظریه فراگیری اجتماعی   ۲۳
ج- نظریه پالایش۲۳
د- نظریه یادگیری اجتماعی  ۲۴
هـ- نظریه عدم بازداری   ۲۵
و- نظریه توجیه۲۶
۸- روش اندازه گیری۲۶
مشاهده۲۸
۹- روش تحقیق  ۳۱
نتیجه گیری و پیشنهادات۳۶
منابع

– هدف پژوهش
زبان قسمتی از فرهنگ یک ملت است و شاید بتوان گفت که زبان خود فرهنگ ساز است و کودکان نیز به عنوان افرادی از این جامعه در بستر این فرهنگ قرار دارند. یکی از مهمترین و اصلی ترین روش های انتقال فرهنگی و به طور اخص انتقال مفاهیم زبانی از طریق رسانه های گروهی محقق می شود و در دسترس ترین رسانه گروهی برای کودکان تلویزیون است. شاید کودکان به دلیل عدم داشتن مهارت کافی در خواندن و نوشتن زودتر از دیگران تحت تأثیر  برنامه های تلویزیونی از لحاظ زبانی قرار می گیرند.
به دلیل حساسیت کار با کودک، ایجاب می کند برنامه سازان، علم و آگاهی کافی نسبت به ویژگی های شناختی، عاطفی و اجتماعی کودکان داشته باشند و با تکیه بر این علم و آگاهی به سازماندهی و تولید و پخش برنامه های تلویزیونی بپردازند. هدف از این پژوهش این است تا اولاً کار به صورت میدانی و تحقیقاتی انجام شود تا از طریق آن نتایجی فراهم گردیده و تحول کودکان و به طور اخص نوجوانان در سوم ابتدایی را در قلمرو زبانی مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم. دوماً از طریق نتایجی که از تحقیقات و پژوهش های انجام شده به دست می آید درباره گستره زبانی کودکان و نوجوانان و چگونگی تحت تأثیر قرار گرفتن آنها، اطلاعاتی کسب کنیم. سوماً با توجه به نتایج به دست آمده پیشنهاداتی در جهت متناسب ساختن برنامه های تلویزیون با میزان درک و فهم زبانی کودکان ارائه شود.
بنابراین در عمل با هدف پیگیری این موارد به تحقیق و پژوهش درباره تأثیر تلویزیون بر مهارتهای گفتاری کودکان و نوجوانان پرداخته شد.
۲- تاریخچه تلویزیون
تلویزیون از حدود ۵۰ سال پیش در اختیار جامعه ایران قرار گرفت. برنامه های تلویزیونی در   جنبه های گوناگون تفریحی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی ودینی تأثیر بسزایی داشته است.
ما در تاریخ اختراع و تکامل تلویزیون با نامهای دانشمندان برجسته ای از قبیل: بِرد، فرانس ورث و زوریکین برخورد می کنیم که هر کدام به نوبه خود قدمهای مؤثری در این راه برداشته اند. تلویزیون بر اساس نظری در سال ۱۹۰۸ توسط یک دانشمند انگلیسی بنام کاپبل سونیگتن اختراع شد، ولی اجرای عملی آن تا بیست سال به طول انجامید. برای عملی کردن این طرح به طور کامل، لازم بود که از صحنه مورد نظر چهل هزار نقطه نورانی گرفته شود و میزان نور هر نقطه با امواج مخصوص پخش گردد و سپس  در دستگاه های گیرنده با تجمیع مجدد نقاط مزبور در کنار هم تصویری مشابه صحنه مقابل دوربین فرستنده ایجاد شود.
همانطور که گفته شد یکی از پیشگامان اختراع تلویزیون جون لوجی برد بود. وی در سال ۱۹۲۲ به لندن رفت و در آنجا  اختراع پل نیسپکو توجهش را جلب کرد  و پس از تحمل زحمات زیاد توانست  در سال ۱۹۲۵ دستگاهی بسازد که قادر به انتقال تصویر باشد و در سال بعد نیز موفق شد تا دستگاهی کامل تر را به نمایش بگذارد ولی دستگاه او نسبت به تلویزیون امروزی خیلی ابتدائی و ناقص محسوب می شد.
تلویزیون در اواسط قرن بیستم برای فروش به بازار عرضه شد. دانشمندان پس از موقعیت در امر انتقال تصویرها به صورت سیاه و سفید به فکر ساختن تلویزیون رنگی که از لحاظ علمی مجموعه ای از سه نوع تلویزیون مخصوص محسوب می شود افتادند و طبیعی است که در این مورد نیز به هدف خود رسیدند.
اینک در سایه اختراع تلویزیون، گفت و شنود و رؤیت در یک لحظه امکان پذیر می باشد و بدین ترتیب امور ساده ای که انجام دادن آنها در یک قرن  قبل سالها وقت لازم داشت، اینک در مدتی در کمتر از یک ثانیه انجام شدنی می باشد. (جاویدان، ۱۳۹۷، صص ۲۶۷- ۲۶۵) .
در آغاز سال ۱۹۴۸ تعداد دستگاه های گیرنده تلویزیونی مورد استفاده در ایالات متحده به صدهزار دستگاه می رسید، در سال ۱۹۴۹ این تعداد به یک میلیون رسید و در انتهای سال ۱۹۵۰ این تعداد به ۵۰ میلیون بالغ شد. در ابتدای دهه ۱۹۵۰ از هر ۱۵ خانواده آمریکایی یک خانواده و در انتهای دهه ۱۹۵۰ از هر هشت خانوار هفت خانوار تلویزیون داشتند. (شرام ولایل، ۱۳۷۷، ص ۱۷).
۳) تلویزیون و کودک

اثرات تلویزیون در رشد مهارتهای گفتاری

تاثیر رسانه در رشد مهارت های فرزندان

تاثیر تلویزیون در گفتار کودکان

تلویزیون و رشد مهارت های گفتاری

نقش رسانه در تقویت زبان و مهارت گفتاری

تاثیر تلویزیون در رشد مهارتهای کودکان و نوجوانان

دانلود تحقیق درمورد تاثیر تلویزیون در مهارتهای گفتاری

پروژه بررسی انواع اختلالات روانی و شخصیتی

پروژه بررسی انواع اختلالات روانی و شخصیتی

دانلود تحقیق در مورد اختلاالات روانی و شخصیتی

در مورد اختلالات روانی
مقاله درباره اختلالات شخصیتی
اخنلاال شخصیت
انواع اختلالات اضطرابی
بررسی انواع اختلالات رفتاری
فهرست مطالب
انواع اختلالات: ۳
انواع اختلالهای اضطرابی: ۳
۱ – وحشت زدگی: ۳
ویژگی های توصیفی افراد مبتلا به اختلال وحشت زدگی: ۴
۲ – هراس: ۵
ویژگی های توصیفی افراد متبلا به اختلال هراس: ۵
۳ – اختلال وسواس فکری- عملی: ۶
وسواس عملی: ۷
اختلال فشار روانی حاد: ۸
ویژگی های توصیفی و اختلالهای روانی مربوط: ۸
۵ – اختلال اضطراب فراگیر: ۸
۶ – اختلال اضطرابی ناشی از بیماری جسمانی ۹
اختلالهای جسمانی شکل ۱۰
۱ – اختلال جسمانی کردن: ۱۱
۲ – اختلال جسمانی شکل نامتمایز: ۱۱
۳ – اختلال تبدیلی: ۱۲
ویژگی های توصیفی و اختلالهای روانی مربوط: ۱۲
اختلال درد: ۱۳
ویژگی های توصیفی مربوط: ۱۳
اختلات بد شکلی بدن: ۱۴
اختلالات ساختگی: ۱۴
اختلال ساختگی: ۱۴
اختلالات تجزیه ای: ۱۵
۱ – یادزدودگی تجزیه ای: ۱۵
۲ – گریز تجزیه ای: ۱۶
۳ – اختلال هویت تجزیه ای (چند گانه): ۱۶
۴ – اختلال مسخ شخصیت: ۱۶
اختلالات جنسی: ۱۶
اختلالات خوردن: ۱۷
اختلالات خواب: ۱۷
بدخوابی: ۱۷
اختلال کابوس: ۱۸
ویژگی های توصیفی: ۱۹
اختلال خوابگردی: ۱۹
اختلالهای سازگاری: ۲۰
اختلالات شخصیت: ۲۱
اختلال شخصیت پارانوئید: ۲۱
اختلال شخصیت اسکیزوئید: ۲۱
اختلال شخصیت اسکنیزوتایپی: ۲۱
اختلال شخصیت ضد اجتماعی: ۲۱
اختلال شخصیت مرزی: ۲۱
اختلال شخصیت نمایشی: ۲۲
اختلال شخصیت خود شیفته: ۲۲
اختلال شخصیت اجتنابی: ۲۲
اختلال شخصیت وابسته: ۲۲
اختلال شخصیت وسواسی- جبری: ۲۲
Diaghostic and statistical Manual of mental Disarders Fourth Edition
انواع اختلالات:
اختلالهای اضطرابی، اختلالهای ساختگی، اختلالهای تجزیه ای، اختلالهای جنسی، اختلالهای خوردن، اختلالهای خواب، اختلالهای کنترل تکانه، اختلالهای سازگاری، اختلالهای شخصیت،
انواع اختلالهای اضطرابی:
۱ – وحشت زدگی:
یک حمله ی وحشت زدگی (painc attack) عبارت از دوره ای متمایز و با شروع ناگهانی ترس شدید، بیمناکی، یا وحشت است که اغلب با احساس قریب الوقوع سرنوشت شوم همراه است. در جریان این حمله ها، نشانه هایی مانند تنگی نفس، تپش قلب، احساس درد و ناراحتی در قفسه ی سینه، احساس خفگی، و ترس از «دیوانه شدن» وجود دارد.
۴ یا بیش از ۴۰ مورد از نشانه های گفته شده در دوره ی ترس یا ناراحتی شدید بطور ناگهانی ظاهر می شود و در مدت (۱۰ دقیقه یا کمتر) به اوج خود می رسد. افرادی که به خاطر حمله های وحشت زدگی غیر منتظره در صدد دریافت درمان بر می آیند معمولاً ترس را شدید توصیف می کنند و گزارش می دهند که گمان کرده اند در شرف مرگ، از دست دادن کنترل، حمله ی قلبی، سکته کردن یا «دیوانه شدن» هستند.
گلگون شدن چهره در حمله های وحشت زدگی وابسته به موقعیت و در رابطه با اضطراب اجتماعی یا عملکردی متداول است نوع اضطرابی که مشخصه ی حمله وحشت زدگی است بر حسب ناپیوسته بودن آن، ماهیت تقریباً غافلیگرانه و شدت خاص و زیاد آن از اضطراب فراگیر تمیز داده می شود.
ویژگی های توصیفی افراد مبتلا به اختلال وحشت زدگی:
۱ – نگرانی درباره ی حملات وحشت زدگی
۲ – اکثر این افراد احساس پایدار و یا متناوب اضطراب را گزارش می کنند.
۳ – درباره ی بسیار از تجربیات بیم ناک هستند.
مثلاً مبتلایان به این اختلال از روی یک نشانه ی خفیف جسمی یا عوارض جانبی یک دارو و نتیجه فاجعه آمیزی را پیش بینی می کنند (مثلاً تصور اینکه سه سردردشان حاکی از تومور مغزی یا نشانه ی بحران فشار خون بالاست) در ۵۰ تا ۶۵ درصد افراد مبتلا به اختلال وحشت زدگی دچار افسردگی هم هستند.
۲ – هراس:
ویژگی اصلی هراس، ترس آشکار و مستمر از اشیاء یا موقعیت های اجتماعی یا عملکردی است که ممکن است موجب شرمندگی شود. قرار گرفتن در برابر محرک هراس آور تقریباً همیشه موجب بروز اضطراب می شود. در افراد زیر ۱۸ سال، نشانه های باید به مدت ۱۸ ماه قبل از تشخیص هراس مشخص، دوام داشته باشد. بزرگسالان متبلا به این اختلال متوجه هستند که هراس آنان، مفرط یا غیر منطقی است در مورد فردی که از آسانسور اجتناب می کند زیرا معتقد است که عمداً مورد خرابکاری قرار گرفته است و متوجه نیست که این ترس مفرط و غیر منطقی است، به جای هراس مشخص به اختلال هذیانی تشخیص داده خواهد شد.
ویژگی های توصیفی افراد متبلا به اختلال هراس:
۱ – حساسیت زیاد نسبت به انتقاد
۲ – ارزیابی منفی
۳ – عزت نفس ضعیف یا احساس حقارت
۴ – اشکال در ابراز خود
مطالعات اجتماعی حاکی از آن است که هراس اجتمعی در زنان بیشتر از مردان است اما نمونه های بالینی شیوع را در هر دو جنس برابر یا در مواردی مبتلایان آقا بیشتر است
در مورد اختلالات روانی
مقاله درباره اختلالات شخصیتی
اخنلاال شخصیت
انواع اختلالات اضطرابی
بررسی انواع اختلالات رفتاری

دانلود تحقیق در مورد اختلاالات روانی و شخصیتی