دانلود پایان نامه پروژه رشته علوم تربیتی

دانلود پروژه رشته علوم تربیتی و پایان نامه ارشد علوم تربیتی

دانلود پایان نامه پروژه رشته علوم تربیتی

دانلود پروژه رشته علوم تربیتی و پایان نامه ارشد علوم تربیتی

مقاله اصول تربیت

دانلود مقاله درمورد اصول تربیت

دانلود مقاله درمورد اصول تربیت

 

تحقیق درباره اصول تربیت
دانلود تحقیق درمورد تربیت
پروژه در موضوع تربیت
تحقیق درباره تربیت از دیدگاه اسلام
دانلود مقاله درمورد تربیت
فهرست
مقدمه  ۱
چکیده  ۳
مفهوم تربیت  ۴
تربیت شناخت  ۵
آغاز تربیت  ۷
تربیت مداوم  ۹
تجلی صفات والدین  ۱۰
تربیت اطفال از دیدگاه ابن سینا  ۱۱
وظیفه ها و تعهدها  ۱۲
ایجاد عشق در کودک  ۱۳
پرروش در محیط مساعد  ۱۳
چند اصل مهم درباره تربیت  ۱۴
اصل اول توجه به حس عزت طلبی فرزند  ۱۴
اصل دوم نماز  ۱۶
اصل سوم آموزش زندگی و علوم مورد نیاز  ۱۸
اصل چهارم اندرز و نصیحت  ۲۰
راه کارهای تربیتی اسلام  ۲۰
راه کار اول – هماهنگی پدر و مادر در کانون خانواده  ۲۰
راه کار دوم – تربیت از راه عمل  ۲۱
راه کار سوم – احساس کرامت  ۲۳
راه کار چهارم – بازی با کودک  ۲۶
راه کار پنجم – محبت  ۲۸
راه کار ششم – عدالت  ۲۹
راه کار هفتم – پرورش روح و جسم کودک  ۳۰
راه کار هشتم – تمرین عادت های نیکو ۳۱
درک دنیای زیبای کودک  ۳۳
راه کار دهم – تشویق و تنبیه  ۳۴
توجه و تغییر رفتار  ۳۵
تنبیه  ۳۶
راه کار یازدهم – سلام و تحیت  ۳۷
کارکرد ارتباطی  ۴۰
کارکرد درمانی و بازدارنگی  ۴۱
کارکرد فکری و عملی  ۴۱
منابع و ماخذ  ۴۲
           مقدمه
وکذلک خلقنا کم امه وسطاً لتکونوا شهداء علی الناس و تکون الرسول علیکم شهیدا
    و همچنین شما مسلمین به آیین اسلام هدایت کردیم و نیز شما را به تربیت نیکو و اخلاق معتدل آراستیم ، تا گواه مردم باشید تا نیکی و درستی را سایر ملل از شما بیاموزند چنانچه پیامبر را گواه شما کردیم .
      از بهترین مسائل زندگی انسان مسدله تربیت است که پایه و اساس شخصیت حقیقی و حقوقی آدمی می باشد .
      شکل گیری هویت انسانی در پرتو تربیت سالم و صحیح و هماهنگ با سرشت و فطرت اوست  و این مهم امکان ندارد مگر اینکه به هسته مرکزی و خمیر مایه اصلی نظام تربیتی ، یعنی خانواده ، توجه ویژه مبذول شود .
     خانواده که بستر رویش و گهواره پرورش تمام هویت و ساختمان وجودی انسان است ارکان اصلی و سنگ بنای آن را زن و شوهر تشکیل می دهند که هر یک لباس آسایش و آرامش همدیگر هستند و به تعبیر رسا و گویای صحیفه همیشه نورانی قرآن ، مایه مودت و رحمت یکدیگرند .
      در سایه این لطف بیکران الهی و ایجاد این لطف و انس و عشق است که شاهد رویش
غنچه ها و دسته گلهای همیشه سبز و با طراوت و شاداب زندگی خواهیم بود .
     آن آرامش و سکینه حاصل نمی شود مگر اینکه فضای حاکم و روابط زوجین عشق و رحمت و مودت باشد و همه آفات زندگی از سرزمین کوچک خانواده ریشه کن شده و راه را برای رویش این گلهای پاک فراهم و هموار کردد .
     این مهربانی و الفت و این انس و رحمت و رأفت همان گهواره و آغوش مهری است که با
زمزمه های  حیات بخش خود ، آهنگ روح نوازش کودکانی پرورش خواهد داد که نوید حرکت و پویایی جامعه انسانی و امید فردای روشن و نورانی است .
       دین مقدس اسلام که خاتم همه ادیان است و کتاب مقدسش که جامع تمام مایحتاج تربیتی و هدایتی است ، برخلاف همه مکاتب مدعی تعلیم و تربیت ، هسته مرکزی تربیت را قبل از به وجود آمدن انسانها ( قبل از ازدواج ) می داند و برای تربیت مراحلی قائل است که اگر والدین بر اساس آن مراحل تنظیم شده گام وردارند ، و گام به گام همراه دستورات دقیق تربیتی آن حرکت نمایند ، انسانهایی به جامعه تحویل خواهند داد که مایه فخر و مباهات انسانیت باشند .
     اسلام عزیز ابزارها ، و شیوه های بسیار زیبایی برای مسئله مهم تربیت پیشنهاد می کند که امروزه با آخرین دستاوردهای نوین بشری در زمینه تربیت نه تنها مخالف نیست ، بلکه از یک استحکام و نورانیت خاصی برخوردار است و این مایه بسی افتخار و خوشبختی است که نظام ما در فضای اسلامی شدن تنفس می کند و مدال افتخاری است به گردن خانواده ها .
چکیده
ذکر و یاد خدا را راه تحقیق تربیت اسلامی
تحقیق تربیت اسلامی در سایه ارتباط با خداوند امکان پذیر است محور برنامه ریزی تربیتی می بایستی ذکر و یاد خالق یگانه باشد ذکر نور است و استمرار ذکر نورانیت می آورد.( همه مربیان الهی در تلاش بودند تا بین بندگان و پروردگار ارتباط برقرار نمایند. و هر کس این پیام را دریافت نمود ابتدا)
هرکه نورانی شود مجذوب پروردگارمی گردد سپس طعم محبت و عشق را خواهد چشید. و این نهایت کمال است. آنچه که در تربیت اسلامی برای تحقق آن باید تلاش کنیم.
نورانیت فراگیران و ایجاد محبت و عشق پروردگار در قلوب آنها می باشد.در این راه هنر مدیریت ما می بایستی تحقق این هدف باشد زیرا هر که محبوب او خداوند گردید از فساد و تباهی می گریزد و خداوند او را از هر گونه انحراف و انحطاطی حفظ می کند زیرا او بهترین هادی و رفیق است.
مفهوم تربیت :
    تربیت به معنای پرورش دادن و پروراندن است و پروراندن هر چیزی به کمال رساندن آن است و تمام قابلیتها در آن شکوفا گردد .
     بنابر این معنا ، پرورش دادن گیاهان برای رسیدن به رشد مطلوب ، نوعی تربیت محسوب
 می شود .
    تربیت انسان پرورش دادن جسم و روح او است به گونه ای که به کمال شایسته خود برسد . به عبارت دیگر تربیت در انسان به معنای فراهم آوردن زمینه رشد و پرورش استعدادهای درونی و قوای جسمانی و روانی او برای وصول به کمال مطلوب است .
     این کار در واقع عملی است آگاهانه با هدف رشد دادن ، ساختن ، دگرگون کردن و شکوفا نمودن استعدادهای مادر زادی شود.
    هر مکتبی بر اساس هدفی که طرح تربیتی مخصوصی را دنبال می کند و بر اساس اغراض و هدفهای خود انسان را برای وصول به آن اهداف در خدمت می گیرند .
   از این رو تعریف تربیت در اصطلاح هر مکتبی از دیدگاه آن مکتب نسبت به انسان است
تحقیق درباره اصول تربیت
دانلود تحقیق درمورد تربیت
پروژه در موضوع تربیت
تحقیق درباره تربیت از دیدگاه اسلام
دانلود مقاله درمورد تربیت

دانلود مقاله درمورد اصول تربیت

مقاله کرامت انسان درحقوق بین الملل

عنوان :مقاله کرامت انسان درحقوق بین الملل

دانلود مقاله کرامت انسان درحقوق بین الملل

معنای حقوق بشر
کرامت انسانی در اسناد حقوقی اسلام
دانلود مقاله کرامت انسان درحقوق بین الملل
مقاله کرامت انسان درحقوق بین الملل

فهرست مطالب
فصل اول :کرامت انسانی در حقوق بشر ۱
گفتار اول : معنای حقوق بشر ۳
مبحث دوم:جهان شمولی حقوق بشر ۷
مبحث سوم:مبانی فکری حقوق بشر ۸
گفتاردوم:نقد وبرسی جهان شمولی اعلامیه جهانی حقوق بشر با رهیافت مبانی فلسفی  ۹
مبحث اول:نادیده گرفتن مبدأ جهان هستی ۹
مبحث دوم:. فرجام انکاری: ۱۰
مبحث سوم: لذت‌گرایی و خوش باشی: ۱۱
مبحث چهارم:.تکلیف انگاری: ۱۲
مبحث دوم:ویژگی‌های ساختاری حقوق بشر ۱۳
مبحث  سوم : نقد و بررسی جهان شمولی حقوق بشربا رهیافت جامعه شناختی ۱۸
گفتارسوم: اصول جهان شمولی نظام حقوق اسلامی ۱۹
نتیجه گیری: ۲۴
منابع ۲۵
در حقوق بین الملل معاصر، حقوق بشر از حقوق بنیادین و غیرقابل انتقال تلقی می‌شود؛ حقوقی که زیستن نوع بشر، بر  پایه آن استوار است. حقوق بشر نه به معنای حقوقی که افراد بشر دارند بلکه به معنای حقوقی است که انسان‌ها صرفاً به دلیل انسان بودن از آن بر‌خوردارند. یعنی برای برخورداری از آن حقوق، شرایط گوناگون اجتماعی، سیاسی و مذهبی در نظر گرفته نمی‌شود، بلکه فقط انسان بودن کافی است.
به همین دلیل، حقوق بشر به لحاظ سرشتی که دارد، باید جهانی باشد و زمان و مکان نمی‌شناسد. از این رو جهان شمولی یکی از ویژگی‌های مهم حقوق بشر است که در اعلامیه جهانی حقوق بشر بدان تأکید شده است و منشأ اقتدار حقوق بشر نیز از آن است.
پرسش درخور توجه در این‌جا، مفهوم مبانی و راز جهان شمولی بشر است. هویت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و تفاوت‌های گوناگون، خواه ناشی از باورهای مذهبی باشد یا از اختلاف‌های فرهنگی، سیاسی، نژادی یا قومی سرچشمه گرفته باشد، لازمه جهان شمولی حقوق بشر از دیدگاه فلسفی آن است که یا به همه فرهنگ‌ها توجه شود یا حداقل قدر مشترک همه نظام‌های حقوقی اخذ شود. از دید جامعه‌شناختی نیز جهانی بودن آن مقتضی پذیرش حقوق بشر از سوی همه دولت‌ها و ملت‌ها است.
بر‌همین اساس، اعلامیه جهانی حقوق بشر با هیچ یک از ملاک‌های فوق جهان شمول نیست و همان‌طور‌که برخی از محققان مانند ربکا والاسRebecca. Wallacee)  )معتقدند: «حقوقی که به نام حقوق بشر تشریح می‌شود، با توجه به ویژگی‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جامعه‌ای که این حقوق در آن‌جا تعریف می‌‌شود، شکل متفاوتی به خود می‌گیرد. از این رو حقوق بشر هیچ‌گاه در چارچوب تعریفی عام و قابل پذیرش عمومی نگنجیده است که این امر سبب بروز معضل در نظام حقوق بین الملل شده است.
به نظر می‌رسد بنیادی‌ترین اشتراک‌ها را باید در هویت وجودی بشر جست‌وجو کرد.مقصود از بشر کیست؟ و هویت وجودی او چیست؟ آیا این همان انسانی است که پیامبران آن را برای ما توصیف کرده‌اند و به عنوان موجودی که استعداد رسیدن به مقام شامخ خلافت الاهی را دارد، دارای شرف و حیثیت و کرامت ذاتی است که با حکمت بالغه خداوندی به وجود آمد و رهسپار هدفی اعلا گردید یا چنان که «توماس هابز» و «ماکیاولی» او را با عنوان «انسان، گرگ انسان» معرفی کرده‌اند، فاقد هر‌‌گونه حقیقت ارزشی در واقعیت خود است.
در نگرش اسلامی، حقیقت وجودی انسان «از خدا» و «به سوی خدا» و «مستعد برای نیل به کمال شایسته انسانی است و اگر این هویت در شناخت بشر (موضوع حقوق بشر) و پی‌ریزی حقوق او مد نظر قرار گیرد، سایر تفاوت‌ها در پرتو این وحدت ماهوی قابل علاج است و با جهان شمولی حقوق بشر منافات ندارد. به همین دلیل حقوق بشر اسلامی به خاطر ابتناء بر فطرت مشترک و نیز قاعده الزام و احترام به فرهنگ‌های دیگر بر اساس همزیستی مسالمت‌آمیز، جهان شمول است.
اما حقوق بشر غربی به دلیل ریشه داشتن در فرهنگ الحادی و لیبرالیستی با اندیشه‌های «خویشتن مالکی»، «نادیده گرفتن مبدأ جهان هستی»، «فرجام انکاری» و «لذت‌گرایی» به جای اندیشه تعالی بشر، هویت واقعی انسان را نادیده گرفته و درنتیجه هرگونه تفاوت عقیدتی، سیاسی، فرهنگی، نژادی و … جهان شمولی حقوق بشر را با چالش جدی مواجه می‌سازد؛ زیرا هر یک از این تفاوت‌ها، سبب شکل‌گیری هویت متفاوت از دیگری می‌شود.
* * *
خداوند بلندمرتبه انسان را گرامی داشت و در آفرینش او به خود تبریک گفت و از بین همه موجودات، او را برای خود برگزید. در جهان بینی اسلامی، انسان خلیفه خدا و گل سرسبد آفرینش است و جهان هستی برای او و به خاطر خدمت به او آفریده شده است. خداوند حکیم برای نیل انسان به هدف آفرینش، که همانا کمال شایسته او است، به وی استعدادهایی عطا کرد و برای شکوفایی آن استعدادها، تکالیفی مقرر و حقوقی ارزانی داشت که ازجمله آن‌ها می‌توان به «حقوق بشر» اشاره کرد. همان‌گونه‌که در مقدمه «اعلامیه اسلامی حقوق بشر» آمده است: «حقوق اصلی و آزادی‌های عمومی در اسلام، جزئی از دین مسلمین است.
در قرن بیستم، جهان پس از سپری‌کردن تجربیات بسیار تلخ، بویژه جنگ‌های جهانی اول و دوم، که خسارت و تلفات بی‌شماری بر بشریت تحمیل شد، و با تأسیس «سازمان ملل متحد» در ۲۶ ژوئن ۱۹۴۵ م. درصدد برآمد تا گامی به سوی تأمین صلح و امنیت بین المللی بردارد. از جمله اقدامات سازمان ملل متحد، صدور «اعلامیه جهانی حقوق بشر» در سال ۱۹۴۸م. است. براساس بند (۳) از ماده (۱) منشور ملل متحد، بر همه کشورهای عضو سازمان ملل متحد لازم است در جهت تقویت احترام به حقوق بشر و آزادی‌های اساسی همه مردم بدون هیچ‌گونه تبعیضی بر اساس جنس، زبان و دین همکاری کنند. براساس مواد (۵۵) و (۵۶) منشور، یکی از وظایف سازمان ملل «تشویق احترام جهانی و مؤثر حقوق بشر و آزادی‌های اساسی برای همه، بدون تبعیض از حیث نژاد، جنس، زبان یا مذهب» بوده و «کلیه دولت‌های عضو، متعهد به همکاری با آن سازمان شده‌اند».
یکی از ویژگی‌هایی که برای حقوق بشر برشمرده می‌شود و در اعلامیه جهانی حقوق بشر نیز بر آن تأکید شده، «جهان شمولی» آن است. «جهان شمولی»، مشخصه عمده‌ای است که حقوق بشر را از دیگر حقوق ها متمایز می‌‌سازد. جهان شمولی حقوق بشر به چه معنا است؟ مؤلفه‌های لازم آن کدامند؟ آیا اعلامیه جهانی حقوق بشر واقعاً جهان شمول است؟ چرا؟ آیا حقوق بشر اسلامی جهان شمول است؟ چرا؟ راز جهان شمول بودن حقوق بشر اسلامی چیست؟ دلیل آن کدام است؟ آیا این عوامل قابل تعمیم به اعلامیه جهانی حقوق بشر هستند یا نه؟ این‌ها پرسش‌هایی است که باید مورد بررسی قرار گیرد. تحلیل و بررسی علمی جهان شمولی حقوق بشر مستلزم طرح برخی مباحث بنیادی‌تر از‌جمله مفهوم حقوق بشر و مبانی فلسفی و جامعه شناختی آن است.
گفتار اول :حقوق بشر
مبحث اول:مفهوم حقوق بشرحقوق بشر» به چه معنا است و مقصود از آن چیست؟ آیا نزد همگان معنای واحدی دارد؟ و آیا در اسلام، حقوقبشرقابل قبول است؟ ریشه اختلاف حقوق بشر در اندیشه اسلامی و غربی چیست؟ آیا می‌توان به کلیتی از حقوق بشر دست یافت که بین اسلام و غرب مشترک باشد؟ پاسخ به این پرسش‌ها در گرو تبیین مفهوم و ماهیت «حقوق بشر» است اگرچه پذیرش جهانی درمورد اصل حقوق بشر وجود دارد، ولی درمورد ماهیت و گستره این حقوق و درنتیجه تعریف «حقوق بشر»، توافق کلی وجود ندارد. در بین خود حقوقدانان غربی نیز، در خصوص مفهوم «حقوق بشر»اختلاف نظر وجود دارد. منشأ این اختلاف نظر، تفاوت برداشت‌ها از خود این مفهوم است که در ذیل، تبیین میگردد.
الف. «حقوق» مورد بحث به چه معنااست؟ آیا اصلاً منظور از «حقوق» در این‌جا، اعطای امتیاز به یک فرد، در برابرتکالیفی است که بر عهده دارد و دولت نیز به عنوان مقام اعطاکننده، حق دخل و تصرف و محدود کردن آن‌ را دارد یا به معنای مصونیت یا امتیاز انجام برخی کارها یا قدرت بر ایجاد یک رابطه حقوقی است که اگر دولت‌ها از آن تخلف کنند، از افراد ذی حق علیه دولت‌ها حمایت می‌شود؟ بنابراین ارائه تعریف، مشکل است و برخی آن را ناممکن دانسته‌اند.
معنای حقوق بشر
کرامت انسانی در اسناد حقوقی اسلام
دانلود مقاله کرامت انسان درحقوق بین الملل
مقاله کرامت انسان درحقوق بین الملل

دانلود مقاله کرامت انسان درحقوق بین الملل

بررسی شیوه های زبان آموزی در مناطق دو زبانه

بررسی شیوه های زبان آموزی در مناطق دو زبانه

 

دانلود پایان نامه زبان آموزی در مناطق دو زبانه

 

در مورد زبان آموزی در مناطق دو زبانه
پایان نامه درباره آموزش در مناطق چندزبانه

شیوه های آموزش در مناطق دو زبانه

فهرست
مقدمه  ۱
چکیده  ۲
کودکان دو زبانه در مدرسه  ۴
زبان آموزی در مناطق دو زبانه  ۸
دوزبانگی  ۱۰
اهداف کلی  ۱۳
مبانی نظری زبان آموزی در مناطق دو زبانه  ۱۳
مبانی عملی زبان آموزی در مناطق دو زبانه  ۱۷
مراحل الگوی حل مساله  ۱۸
مواد و وسیل آموزشی  ۲۰
اصول حاکم بر روش های آموزش زبان فارسی به عنوان زبان دوم  ۲۲
مفهوم زبان ، گویش، لهجه  ۲۳
زبان مشترک یا زبان رسمی  ۲۴
گویش ها و لهجه های موجود در ایران  ۲۵
عوامل موثر در یادگیری و آموزش زبان دوم ۲۷
سن زبان آموز  ۲۸
ویژگی های روان شناختی زبان آموز  ۳۱
عوامل اجتمایی ، فرهنگی، محیط زبان آموز  ۳۶
زبان مادری زبان آموز ۳۷
شرایط مطلوب دو زبانه شدن  ۳۹
رویکرد و روش های آموزشزبان دوم  ۴۲
روش های رویکرد گفتار بنیاد ۴۳
شیوه های و فنون تدریس زبان دوم  ۵۲
منابع  ۵۷
  مقدمه
یکی ازعلل افت تحصیلی در کشور ما خصوصا مناطقی که باگویشهای محلی صحبت می کنند مشکل دوزبانه بودن  کودکان  این مناطق است .به دلیل اینکه نظام تعلیم وتربیت مابه مساله آموزش و زبان آموزی دراین مناطق آنچنانکه شایسته است بها نداده است  این مورد درمقطع ابتدایی مشکلاتی را برای آموزگاران این مناطق بوجود آورده است که باعث بروز مشکلاتی از جمله افت تحصیلی –بی علاقگی  دانش آموزان نسبت به درس ومدرسه وترک تحصیل شده است.البته این مشکل کل مناطق دوزبانه راشامل نمی شود بلکه کودکانی راشامل می شود که فقط به زبان مادری خود می توانندصحبت کنند وهیچگونه آشنایی بازبان معیاریعنی زبان فارسی ندارند ومتاسفانه در مساله آموزش هم در آموزش معلمان وهم تعیین محتوا ی کتابها وهم زمان تدریس وروشهای تدریس به این مناطق ومشکلات این دانش آموزان کمتر توجه شده است واگر مطلبی هم در کتابهای غیر درسی آمده است درلابه لای حجم وسیعی از مطالب دیگر گنجانده شده است که دسترسی به آنها بسیار مشکل است لذا باتوجه به مشکلات ذکر شده وظیفه خود دانستیم تاضمن مطالعه در مورد این معضل گوشه ای ازمطالعات خود راتدوین ودر اختیار همکاران خود قرار داده تاشاید توانسته باشیم خدمتی هرچند کوچک به فرزندان این مرز وبوم کرده باشیم  باشد که مورد قبول همکاران عزیز قرار گیرد.
چکیده :
باتوجه به اینکه دردنیای امروزی وسایل ارتباطی جهان رابه یک دهکده تبدیل کرده است ومردم به راحتی از کشوری به کشور دیگر می روند وباتوجه به تشکیل اتحادیه اروپاوبرداشتن مرزهای سیاسی وجغرافیایی ونقل وانتقال آسان افراد ازکشوری به کشور دیگر برای یافتن کار در نتیجه آمار  کودکان دوزبانه درحال افزایش است ، فلذا برای آموزش این کودکان باید تمهیداتی اندیشیده شود،کشورهای دیگر برای رفع این مشکل با همکاری کشورهایی مبدا تمهیداتی اندیشیده اندوبرنامه های آموزشی خاص کودکان دوزبانه طراحی کرده اند ، ولی متاسفانه در کشور ما که کودکانی هستند که فقط به زبان مادری تکلم  می کنندوهیچگونه آشنایی با زبان معیار یعنی زبان فارسی ندارند آموزش این کودکان کمتر مورد توجه قرار گرفته اند.
محتوا وروشهای تدریس وقواید مورد استفاده در تدریس فقط مخصوص کودکان فارس زبان میباشد.مثلادر تدریس کلمه (آب)در پایه اول که از پاچ آب وتصویر آب استفاده  می شود کودک فارس زبان بادیدن تصویر آب کلمه آب درذهن اوتداعی می شودوبانشان دادن شکل نوشتاری آب باتطبیق آنها باهم بااین کلمه ارتباط برقرار کرده واز آن کلمه درجمله استفاده می کندوچنین کودکانی بااتخاذ شیوه های علمی مناسب به راحتی به اهداف زبان آموزی می رسند.
.لذا لازم است برای آموزش چنین کودکانی ابتدا سعی  شود دردوره های پیش دبستانی وبه صورت غیر مستقیم زبان فارسی به صورت شفاهی آموزش داده شودوچنانچه دانش آموزی موفق به شرکت درکلاسهای پیش دبستانی نشد یک ماه قبل از شروع سال تحصیلی در کلاسهای آموزشی خاص این کودکان نسبت به آموزش زبان فارسی اقدام کرد .در آموزش این کودکان ابتدا بایدسعی شود باکمک گرفتن از زبان مادری کودک وبا استفاده از کلمات مشترک بین زبان مادری وزبان معیار(فارسی)وباتلفیقی از روشهای نمایشی-وگفتگو ومکالمه وپرسش وپاسخ وبااستفاده از موضوعات ملموس مانند خرید پوشاک –خرید مواد غذایی از فروشگاه وموضوعات مورد علاقه کودک مانند پدر ومادر –بازی وورزش به آموزش این کودکان پرداخت وپس از اینکه مدتی ازاین روشهای آموزش استفاده شد در نهایت از روش حل مساله مانند انشاء وجمله نویسی وگفتن دکلمه وتوصیف حوادث وصحنه ها زبان آموزی رادراین کودکان تقویت کنیم .
کودکان دو زبانه در مدرسه
امروزه بسیاری از کودکان در خانواده هایی بزرگ می شوند که به بیش از یک زبان صحبت می کنند .بعضی از این خانواده ها خیلی کم انگلیسی صحبت می کنند . برای کودکان این خانواده ها انگلیسی زبان دوم محسوب می شودوبه همین جهت موفقیت شان در ایالات متحده آمریکا تا حدودی به یادگیری زبان بستگی دارد.
بیش از یک زبان دانستن یک مزیت بزرگ است.کودکان دو زبانه نمرات هوش کلامی و غیر کلامی بالاتری دارند و انعطاف پذیری شناختی بیشتری دارند(سگالوویتز۱۹۸۱).آنها در زمینه ی مفهوم سازی و خلاقیت بر تریهایی دارند(پادیلا و همکارانش۱۹۹۱).البته این برتری ها زمانی نمودار می شوند که کودکان مورد نظر در هر دو زبان قابلیت و مهارت داشته باشند (دونیسلر-دیاز- اسپینوزا- رودریگویز ۱۹۹۹).
اما بسیاری از کودکان دو زبانه در مدرسه عملکرد خوبی ندارند . اکثر دانش آموزان دو زبانه فقیرند وبسیاری از آنها عضو خانواده های مهاجرند. مشکلات دانش آموزان دو زبانه معلول دوزبانه بودن آنها نیست بلکه معلول فقر و تقابل فرهنگی است (دیاز۱۹۸۵).در ضمن اکثر کودکان دو زبانه اطلاعات کمی در مورد زبان اولیه خود دارند(کراوفورد۱۹۸۷).یعنی دستور زبان وخزانه  واژگان ضعیفی دارند.دانش آموزان دو زبانه غالبا فرصتی برای ادامه یادگیری زبان بومی خود ندارند ودر استفاده از آن و فراگیری لغات جدید زبان بومی خود پیشرفت نمی کنند.همه قبول دارند که بچه های آمریکایی باید انگلیسی استاندارد را بیاموزند .اگر در زمینه ی ریاضیات –علوم و تعلیمات اجتماعی دانش خوبی داشته باشند ولی در زمینه های مرتبط با زبان مثل قراءت –نگارش و محاوره عملکردشان ضعیف باشد آینده تحصیلی و شغلی خوبی نخواهند داشت.برنامه های زیادی برای آموزش زبان انگلیسی به کودکانی که زبان اول آنها انگلیسی نیست تدوین شده است
   برنا مه ها ی مربوط به کودکان د و زبا نه :
آیا لزومی به اجرای این برنامه ها هست ؟آیا این برنامه ها مؤثرند؟
تعداد کودکان امریکا یی که زبان اول آن ها انگلیسی نیست کما کان در قرن بیست و یکم افزایش خواهد یافت .
۲/۳ میلیون کودک که قا بلیت محدودی در استفاده از زبان انگلیسی دارند در مدارس دولتی آمریکا حضور دارند(اشنایبرگ ۱۹۹۷).۹/۰ دبستا نی ها یی که در استفا ده از زبان انگلیسی مهارت کامل ندارند از اقشارفقیرند (وزارت آموزش و پرورش امریکا ۱۹۹۳ )مو فقیت آن ها در خارج شدن فقر به پیشرفت تحصیلی آنان وتا حدودی نیز به یاد گیری انگلیسی استاندارد توسط ان ها بستگی دارد ولی بهترین روش آموزش انگلیسی به کودکانی که زبان بومی آن ها انگلیسی نیست کدام روش است ؟ بسیاری از مردم متوجه نیستند بین تجارت مها جران کنونی و مها جران ابتدا ی قرن بیستم فرق ها یی هست.با این که تبعیض همیشه وجود نداشته است .پنجاه سال قبل تحصیلات عالیه زیاد ضروری نبود وپیشرفت تحصیلی خیلی کم اهمیت بود . اما امروزه برای آنکه کودکان بتوانند مدارج عالیه ی تحصیلی را طی کنند باید خانواده هایی تحصیل کرده با تواناییهای زبان شناختی قابل قبول داشته باشند
در حال حاضر داشتن چنین خانواده وشرایطی یک مقوله تشریفاتی نیست.شرط اکثر مشاغل تحصیل کرده بودن است. درحال حاضر ما با کودکانی روبه رو هستیم که با مهارت های ضعیف خود در زمینه ی انگلیسی وارد دبستان می شوند.هدف ما این نیست که فقط به آنها انگلیسی مقدماتی بیاموزیم بلکه هدفمان این است که انگلیسی لازم برای موفقیت در دبیرستان وشاید دانشگاه رابه آنان آموزش بدهیم.هر کودکی که مدت زیادی را در آمریکا بگذراند بالاخره انقدر زبان انگلیسی یاد خواهد گرفت تا اموراتش را بگذراند.اما انگلیسی مورد نیاز در دبیرستان و دانشگاه با این انگلیسی فرق دارد.انگلیسی دبیرستان و دانشگاه انتزاعی تر وفنی تر است وبه دانش لغوی بیشتر نیاز دارد.کودکان زبان انگلیسی لازم برای محاوره راظرف سه سال یاد می گیرند ولی برای فراگیری زبان انگلیسی تحصیلی به وقت بیشتری احتیاج دارند که معمولا پنج تا هفت سال طول می کشد (وزارت آموزش وپرورش امریکا۱۹۹۳).در این اواخر بود که دست اندر کاران تعلیم وتربیت موظف شدند این اشکال را برطرف کنند وظرف چند سال مهارت های پیشرفته زبان انگلیسی را آموزش بدهند.
اما چطور می توان چنین کاری انجام داد ؟درآمریکا در این خصوص چند رویکرد جدید به اجرا گذاشته شده است به طور کلی این برنامه ها از برنامه های مبتنی بر تشویق علنی واستفاده از زبان اولیه شروع می شود که به ان اتکابر زبان بومی گفته می شود تا تمرکز فزاینده بر انگلیسی یا انگلیسی ویژه و انگلیسی شدیدا ساختاری (گرستاین و وودوارد۱۹۹۴).
بعضی از دست اندر کاران تعلیم وتربیت پیشنهاد می کنند برنامه ی دو زبانی در مدرسه اجرا شود وتا زمانی که دانش آموزان در استفاده از زبان انگلیسی مهارت کافی پیدا نکرده اند دروس ریاضیات وعلوم  به دانش اموزان اسپانیایی زبان به زبان اسپانیایی تدریس شود.ضمن اینکه انگلیسی استاندارد هم به آنها آموزش داده خواهد شد.طرفداران این رویکرد مثل جیم کامینس(۱۹۸۹)می گویند استفاده از زبان بومی باعث می شود که این دانش آموزان احساس توانمندی کنند وهویت فرهنگی شان تقویت شود.
صرف نظر از تلقی ما در آموزش دو زبانی این نوع آموزش ها نقاط ضعف شدیدی دارند.این برنامه ها غالبا انعطاف پذیری ندارند وبه نیاز های کودکان و والدین بی توجه اند.برای مثال یکی از دانش آموزان خردسال که پورتوریکویی تبار بود در بروکلین متولد شده است.مادرش پورتوریکویی بود ولی در خانه انگلیسی صحبت می کرد.مادرش اورا تا کلاس سوم در یک کلاس معمولی گذاشته بود ولی از کلاس سوم به بعد به کلاسی رفت که روزی ۴۵دقیقه اسپانیایی صحبت می شد.مادرش به دلیل عدم پیشرفت پسرش درخواست کرد او را دوباره به یک کلاس انگلیسی زبان بفرستند ولی در جوابش گفتند چرا به اسپانیولی بودن خودتان افتخار نمی کنید؟(هیدن۱۹۹۶).
این مشکلات اجرایی و بحث های سیاسی نمی توانند نشانگر شکست آموزش وپرورش دو زبانه باشند.خیلی از برنامه های ارزشمند نقطه ضعف دارند.با این حال بدیهی به نظر می رسد که باید هدفهای آموزش وپرورش دو زبانه را مشخص کنیم وبر انعطاف پذیری برنامه های مربوطه بیفزاییم.آنچه ضروری به نظر می رسد آموزش انگلیسی استاندارد به دانش آموزان است بدون آنکه در سایر دروس عقب بمانند.اتخاذ یک راهبرد موفق در این زمینه مستلزم  حفظ تعادل بین استفاده از زبان بومی وزبان مورد نیاز است. (گرستاین و وودوارد۱۹۹۴).
  زبان آموزی در مناطق دوزبانه
آموزش خواندن ونوشتن پایه به کودکانی که زبان محلی آنان بازبان منتخب درنظام آموزش رسمی کشور متفاوت است دراغلب نقاط جهان مشکل عمده ای به شمار می رود.درکشورمانیز این مشکل فعالیت های آموزشی دوره ی ابتدایی راتا اندازه ای به کندی کشانده و درمواردی نیز بادشواری هایی روبه رو ساخته است.افت تحصیلی شدید درمناطق دوزبانه و ورود کودکان ترک تحصیل کرده ی این مناطق به جرگه ی بیسوادان دور باطل کاهش وافزایش تعداد بی سوادان کشور را باعث شده است.از این لحاظ متاسفانه تعداد کثیری از افراد ی که درمناطق دوزبانه زندگی می کنند نه تنها از نعمت خواندن و نوشتن محرومند بلکه قادر نیستند از زبان فارسی به عنوان “زبان میانجی”جهت ارتباط گفتاری وشنیداری با دیگر هموطنان خود استفاده کنند.
ازآنجا که زبان رسمی کشور ما فارسی است واین زبان وسیله ی ارتباطی مشترک بین همه ی افراد کشور اعم از فارس وعرب وکرد وترک وگیلک و…می باشد  لازم است برنامه های آموزشی بویژه برنامه آموزشی پیش دبستانی کشور طوری طراحی وتنظیم شود که هر کودک ایرانی با زبان رسمی کشور یعنی زبان فارسی آشنا شود چرا که وقتی اعضای چند جامعه ی زبانی در قلمرو یک کشور با مرز های سیاسی واحد زندگی می کنند برای رفع نیازهای ارتباطی عمومی خود باید یکی از زبان های موجود را به عنوان زبان میانجی یازبان مشترک انتخاب نمایند.ازدیدگاه جامعه شناسی زبان به طور طبیعی وناخودآگاه سخنگویان گویشهای مختلف به طور غیر عمد به این حقیقت گرایش می یابند که یکی از زبان های موجود کشور راکه وسعت کاربردی بیشتری دارد به عنوان زبان مشترک یازبان ملی انتخاب کرده درارتباط باافراد جوامع زبانی دیگربه کار گیرند.رسانه های گروهی ومطبوعات وکتاب ها ودستگاه های دولتی مثل آموزش وپرورش این امر راتسهیل می کنند واز این جهت هر شخص با مجهز شدن به یک زبان دوم خواهد توانست با دیگر هموتنان خود ارتباط برقرار کند.بنابر این روشن است که آموزش وپرورش پیش دبستانی در مناطق دو زبانه تفاوت های عمده ای باآموزش کودکان فارسی زبان دارد واین کودکان هنگام ورود به مراکز پیش دبستانی شرایط کاملا متفاوتی با کودکان فارسی زبان دارند.به این دلیل کانون اصلی فعالیتهای آموزش پیش دبستانی در مناطق غیر فارسی زبان باید بر”برنامه ی زبان آموزی”تمرکز داشته باشد.در این برنامه لازم است تکیه ی شدیدی بر آموزش مهارت های شفاهی زبان فارسی یعنی گفتن وشنیدن(مکالمه)انجام گیرد چرا که در مورد کودکان مناطق دو زبانه نه تنها مساله ی آمادگی  مهارت های خواندن ونوشتن مطرح است بلکه مهمتر از آن مساله ای با عنوان “آموزش زبان دوم”مطرح می باشد.با این تفاصیل اگر مربیان مراکز پیش دبستانی این مناطق راه وروش مدونی مبتنی بر “حقایق زبانی “و”اصول یادگیری و تدریس زبان دوم”درپیش گیرند مسلما ضریب موفقیت برنامه های پیش دبستانی در مناطق غیر فارسی زبان افزایش خواهد یافت واز افت تحصیلی شدید فعلی در مناطق مذکور در مقطع ابتدایی به نحو چشمگیری کاسته خواهد شد.
دو زبانگی
دو زبانگی عبارت است از موقعیتی که در آن شخص برای برقراری ارتباط با دیگران به طور متناوب (بسته به موقعیت های خاص)از دو یا چند زبان استفاده می کند.دوزبانگی را با توجه به معیارهای زیر تقسیم بندی می کنند.
۱- نوع یادگیری: (دوزبانگی طبیعی –دوزبانگی غیر طبیعی):چنانچه شخص دو زبانه از طریقی غیر از آموزش دو زبانه شود چنین حالتی را دو زبانگی طبیعی می نامند.این مو قعیت در در جوامعی رخ می دهد که دو یا چند زبان وگویش در آن ها رایج است . به طور طبیعی افراد چنین جامعه ای برای ایجاد ارتباط با افراد خانواده مثلا گویش ترکی آذری وبرای ارتباط با دوستان وهمکاران زبان فارسی را می آموزند. اما اگرشخص زبانی غیر از زبان مادری خود را از طریق برنامه های آموزشی یادبگیرد این حالت رادوزبانگی غیر طبیعی (مصنوعی)می نامیم.این حالت برخلاف دو زبانگی طبیعی ارادی است چراکه یادگیری زبان آگاهانه انجام می گیرد.
بدیهی است دوزبانگی طبیعی ازدو زبانگی مصنوعی به دوزبانگی کامل (مسلط به دو زبان در ابعاد گوناگون )نزدیکتر است .این امر بدین دلیل است که در دوزبانگی غیر طبیعی حتی باوجود بهترین برنامه و رسانه های آموزشی به هیچ وجه نمی توان موقعیتی رابرای زبان آموز فراهم کرد که از هر لحاظ شبیه موقعیت شخص در محیط طبیعی آن زبان باشد.
۲- میزان تسلط بر دو زبان:(دوزبانگی هم پایه – دوزبانگی نا همپایه):دردو زبانگی همپایه شخص بر هر دو زبان در تمام ابعادش تسلطی تقریبایکسان دارد درحالی که دردو زبانگی نا همپایه گرچه هر دو زبان را می داند تنهابر یکی از آن ها تسلط کامل دارد.در دو زبانگی همپایه شخص برای زبان مادری وزبان دوم نظامی از عناصر وقواعد کامل در ذهن دارد به طوری که معمولا این دو نظام در هم تداخل نمی کنند مانند برخی ساکنان تهران که هم به لهجه فارسی تهرانی مسلط هستند و هم به راحتی از زبان مادری خود استفاده می کنند بدون این که زبان مادری آنها درصحبت کردن به فارسی تداخل ایجاد کند.حتی این افراد به راحتی بسته به موقعیت های خاص توانایی تفکر واندیشه با هر کدام از زبان ها را دارا هستند بدین معنی که به بالا ترین سطح شناخت وکاربرد هردو زبان که همانا فرایند تفکر به کمک زبان است دست یافته اند.اما در دو زبانگینا همپایه الگو های زبان مادری همواره در هنگام استفاده از زبان دوم بروز می کند وشخص زبان دوم رابا لهجه ای از زبانمادری خود صحبت می کند.
۳- نقش اجتماعی زبان (دوزبانگی خانگی – دوزبانگی مدرسه ای – دو زبانگی خیابانی).براین اساس به لحاظ ازدواج بافردی که دارای زبان دیگری است شخص درخانه به زبان دوم ودرمحیط های دیگربه زبان اول تکلم می کند بنابراین دارای ویژگی دو زبانگی است.گاهی ممکن است دو زبانگی مدرسه ای باشد وفرد از زبان دوم فقط در مدرسه وبرای آموزش ویادگیری استفاده کند.مثلا دانش آموزی که در تهران به یک مدرسه ی خارجی زبان برود دو زبانگی دو زبانگی خیابانی نیز هنگامی رخ می دهد که زبان دوم فقط در کوچه وبازار وخارج از منزل کاربرد دارد وشخص در میان خانواده از آن استفاده نمی کند مانند ترک زبانان یا ارمنی های ساکن تهران.
در مورد زبان آموزی در مناطق دو زبانه
پایان نامه درباره آموزش در مناطق چندزبانه

شیوه های آموزش در مناطق دو زبانه

دانلود پایان نامه زبان آموزی در مناطق دو زبانه

در مورد اختلالات خواندن

مقاله در مورد اختلالات خواندن

دانلود تحقیق درباره اختلالات خواندن

 

تحقیق درباره اختلالات خواندن
در مورد اختلالات یادگیری خواندن
مقاله در مورد اختلالات یادگیری در دانش آموزان
فهرست مطالب
چکیده ۱
مقدمه ۳
نارساخوانی ۴
دیدگاه های نارساخوانی ۴
ویژگی اختلال در خود کودک ۵
روش های آموزشی برای افراد نارساخوان ۵
تمرینات شنیداری ۶
تمرینات بینایی: ۷
تمرینات مربوط به حواس دیگر ۸
درک اصوات و تلفظ آن ۱۰
ویژگیهای کودکان دارای اختلال خواندن ۱۰
سنجش و تشخیص ۱۰
روش اجرا ۱۰
درک درست و تلفظ درست صداها ۱۱
راهنمایی های به خانواده ها در جهت بهبود مشکلات کودکان نارساخوان: ۱۶
راهبردهای آموزشی و درمانی خواندن ۱۸
تشخیص شنیداری ” حساسیت شنیداری ” ۲۱
مشکلات حافظه ای ۲۲
مشکلات توالی دیداری وتوالی شنیداری ۲۳
معکوس کردن حروف وکلمات ۲۴
ترکیب صدا ۲۵
تحلیل کلمه وشیوه های آموزش درخواندن ۲۵
شیوه های آموزش درخواندن ۲۶
شیوه ارائه کلمات دیداری ۲۷
نکته ها ۲۷
نتیجه گیری ۲۹
اختلالات خواندن
چکیده
بدون تردید “خواندن” مهمترین و پیچیده‌ترین فعالیت آموزشی کودکان در سال‌های آغازین مدرسه است اغلب دانش آموزان در سال اول دبستان در “نوشتن” و “حساب کردن” با چندان مشکل قابل توجهی مواجه نمی‌شوند اما زمانی که آموزش “خواندن” به طوری جدی شروع می‌شود به ویژه هنگامی که جملات و عبارات با تصاویر و نقاشی‌های گویا همراه نیست، دیده می‌شود که بعضی از شاگردان در زمینه خواندن با مشکل مواجه شده ، نیازمند به کمک و راهنمایی فوق العاده هستند.
مسئله اختلال در خواندن و یا “نارسا خوانی” زمانی مطرح است که کودک از نظر شنوایی و بینایی مشکلی تداشته و دچار هیچ گونه عقب ماندگی ذهنی نباشند. در این موارد معمولا کودکی که دچار نارسا خوانی است. در زمینه‌های مختلف رشد همانند سایر هم سالان خود بوده از نظر هوشی در سطح متوسط و بالاتر قرار دارند.
نارساخوانی یک ناتوانی در خواندن است که با مشکلاتی در زبان نوشتاری علیرغم آموزش قراردادی و هوش مناسب، فرصتهای اجتماعی و فرهنگی مناسب مشخص می شود. مشکلات ممکن است در خواندن، دیکته و نوشتن آشکار شود.
مقدمه
مشکلات خواندن مهم ترین عامل عدم موفقیت در مدرسه دانسته شده است و در واقع ساده ترین نشانه ای است که با کمک آن می توان شکست کودک را در بسیاری از زمینه های تحصیلی پیش بینی کرد. خواندن پایه مشترک موفقیت در تمام زمینه های تحصیلی است و باید اهمیت خاصی برای آن قائل شویم.
در ارتباط با مشکل خواندن کودک، برخوردهای مختلفی از سوی والدین و معلمان صورت می گیرد. برخی والدین با اظهار به اینکه این گونه کودکان در روابط اجتماعی، بازی با همسالان و صحبت کردن هیچگونه مشکلی ندارند و تنها در خواندن و نوشتن رفتار متفاوت و چشمگیری دارند. دلیل آن را بی رغبتی به مدرسه و درس و بی دقتی.
حواس پرتی ناشی از شیطنت و… می دانند و کودک را تحت فشار قرار داده و با تمرینات اجباری به ظاهر مشکل وی را حل نموده ولی در واقع مشکل همچنان باقی می ماند و بی رغبتی دانش آموز را به درس بیشتر می کند. برخی دیگر که به مشکل آگهی دارند با کمک گرفتن از مشاورین و معلمین خصوصی، روان شناسی و گفتار درمان مشکل واقعی را می شناسد و برای برطرف کردن آن می کوشند.
نارساخوانی در طول تاریخ به نامهای استرنوسمبولی (اورتون ۱۹۳۷) و یا الگز یا به معنی کوری کلمه و نقص و جزئی در کار مغز، دیس لکسی؛ برای اولین بار برلین در سال ۱۸۷۲ این کلمه را که معادل کوری کلمه بود برای کودکان با مشکلات خواندن به کار برد.
نارساخوانی
دیدگاه های نارساخوانی
دو دیدگاه مطرح شده توسط صاحب نظرانی چون راتر، واتیمور در مورد نارساخوانی عبارتند از:
۱- نارساخوانی ساده؛ تأخیر در رشد تکامل بسیاری از جنبه های مختلف از جمله راه رفتن. انجام حرکات ریز و درشت. در تکالیف ساختمانی مانند کپی کردن و…
۲- نارساخوانی ویژه که تأخیر کلی و عمومی در این نوع وجود ندارد ولی از لحاظ گفتار و زبان تأخیر دارند.
در تقسیم بندی دیگر دیس لکسی به دو گروه عمده تقسیم شده است:
۱- نوع شنیداری: avdijovy   ۲- نوع بینایی: visal
در دیس کلسی شنیداری اختلالاتی در تشخیص شنیداری، صداهای گفتاری و ترکیب آنها، نام بردن آنها و توالی شنیداری یا حافظه مسلسل نیز مشکل خواهند داشت.
در کودکان مبتلا به دیس لکسی بینائی: کودک در تشخیص بینایی، درک بینایی، جهت یابی و رعایت توالی و ترتیب مشکلاتی دارند در صورت اجرای برنامه درمانی مناسب می توانند از طریق شنیداری بیاموزند.
علائم و تظاهرات بالینی کودکان مبتلا به دیس کلسی:
۱- اشتباه در رعایت کردن جهات
۲- اختلال در نوشتن و هجی کردن دیکته و تأخیر زبانی
۳- اختلال در تمایز انگشتان
۴- ضعف در انبار حافظه
۵- ناهنجاری مربوط به برتری طرفی و غالبیت مغز
۶- عوامل مربوط به مادر و زمان تولد
۷- اختلال در عملکرد حرکتی و سیستم عصبی
۸- ناتوانی خانوادگی یا ارثی
ویژگی اختلال در خود کودک
او در خواندن کند و ناروان است حرکات برگشتی چشم وجود دارد. از وسط کلمات می خواند. حروف را می شناسد، برخی کلمات را به صورت آئینه وار یا معکوس می خواند.
مثل در ß رد                            غم ß من
عوض کردن جای وا که ها یا قاطی شدن صداها. ترکیب کردن چند صدا.
اختلال در دیکته، هجی کردن و نوشتن و ریاضیات، عدم توانایی نوشتن عقاید خود را قالب بیان نوشتاری کودکان مبتلا به دیس کلسی در حافظه کوتاه مدت مشکل دارند، در صورتیکه حافظه درازمدت خوبی دارند.
تحقیق درباره اختلالات خواندن
در مورد اختلالات یادگیری خواندن
مقاله در مورد اختلالات یادگیری در دانش آموزان

دانلود تحقیق درباره اختلالات خواندن

در مورد اختلالات شخصیت

در مورد اختلالات شخصیت

دانلود تحقیق درباره اختلالات شخصیت

 

دانلود پروژه اختلالات شخصیت
تحقیق درباره اختلالات شخصیت
مقاله در مورد مشکلات اختلالات شخصیت
فهرست مطالب
اختلالات شخصیت ۱
ویژگی ها: ۲
اتیولوژی: ۳
پارانوئید    Paranoid 4
اسکیزوئید :       Schizoid 5
اسکیزو تایپال: Schizotypal 6
ضد اجتماعی  Antisocial 6
مرزی Bonderline 7
نمایشی   Hstrionic 7
خود شیفته  norcissitic 8
وسواسی جبری ۸
دوری گزین ۹
منفعل مهاجم: ۹
افسرده : ۱۰
سادیستی ( دگر آزاری) ۱۰
تشخیص افتراتی ۱۰
یافته های بررسی : ۱۱
مداخلات ۱۲
اختلالات جنسی : ۱۵
هویت جنسی : ۱۵
انواع اختلالات جنسی : ۱۶
سردمزاجی: ۱۸
نکته: فعالیت‌های جنسی غیرعادی در این بیماران ماهیت اجباری داردو بیماران قادر به کنترل تکانه خود نیستند. ۲۰
انواع پارافیلیا: ۲۰
انواع دیگر پارافیلیاها: ۲۲
ایتولوژ اختلال هویت جنسی ۲۴
فرآیند پرستاری در اختلالات جنسی ۲۵
تشخیص‌های پرستاری ۲۵
مداخلات پرستاری ۲۶
اختلالات شناختی ۲۷
انواع اختلالات شناختی: ۲۷
اختلالات شخصیت
شخصیت مجموعه صفات هیجانی و رفتاری است که مشخص می کند فرد در زندگی روزمره در شرایط معمولی قرار دارد. شخصیت هر کس نسبتاً هر کس نسبتاً ثابت و قابل پیش بینی است و او را از دیگران متمایز می کند.
– اختلال شخصیت عبارت است از الگوی مستمر تجارب درون ذهنی و رفتار که به نحو بارزی با آن چه که از فرهنگ فرد انتظار می رود متفاوت است و از نوجوانی یا جوانی شروع شده است.
این اختلال به حدی است که در عملکرد اجتماعی، شخصی و سایر زمینه ها اختلال ایجاد می‌کند.
نکته :‌وقتی صفات شخصیتی انعطاف ناپذیر و ناسازگارانه بوده و موجب اختلال کارکردی قابل ملاحظه ی ناراحتی ذهنی شوند تشخیص اختلال شخصیت داده می شود.
نکته مهم : اختلالات شخصیت در DSM IV  بر روی II کُد گذاری شده است.
ویژگی ها:
۱- صفات فراگیر و مستمر است ( سابقه ای از مشکلات دراز مدت)
۲- صفات خود پذیر است بیمار مشکل خود را قبول ندارد از رفتارهای خود ناراحت نیست.
۳- از دید بیمار مشکلات از الویت بلکه حاصل دنیای پیرامون می باشد لذا در پی تغییرات محیط است.
۴- صفات، انعطاف پذیر نیستند.
۵- دارا بودن زرهی محافظ که اضطراب در زیر آن پنهان شده است.
۶- فاقد همدلی با دیگران .
۷- تثبیت در یکی از مراحل رشدی.
۸- عدم تحمل استرس.
نکته : ویژگی اصلی اختلالات شخصیت مادام العمر بودن، اختلالات و رفتار تکراری، ناهنجار و ناکام کننده است.
نکته : بیماران بصیرت به بیماری خود نداشته لذا بی علاقه به درمان و علاج ناپذیر شمرده گردید.
نکته : مشکلات بین فردی در روابط عاشقانه و شغلی
شیوع : ۶ تا ۹ % و احتمالاً تا ۱۵% هم می رسد شیوع در زن و مرد یکسان است.
اتیولوژی:
+ عوامل ژنیتیکی و تربیت خانوادگی
+ انتقادهای متعدد، فقدان مهر و علاقه والدین، بگو مگوهای مداوم والدین، تنبیه مکرر و خشن توسط والدین، طرد شدن از جانب والدین، آسیب مغزی در حین زایمان
+ بطور کلی الگویی از رفتار مختل در کودکی شروع می شود و در بزرگی به اختلال شخصیت تبدیل می شود.
+ برخی عوامل سرشتی در دوران کودکی منجر به بروز اختلال شخصیت می شود.
نکته مهم: مجموعه ای از عوامل ژنتیکها، سرشتی، بیوشیمیایی و روانکاوی در اتیولوژی بیماری دارند.
نکته : مکانیسم های دفاعی در اختلالات شخصیتی نقش مهمی را بر عهده دارند.
نکته : شایع ترین مکانیسم دفاعی سرکوب است.
طبقه بندی اختلالات شخصیت
الف : غریب و غیر عادی : پارانوئید، اسکیزوئید و اسکیزوتایپال
ب: نمایشی، هیجانی و دمدمی مزاج : نمایشی، خود شیفته، ضد اجتماعی، مرزی
ج: مضطرب و هراسان : دورهی گزین، وابسته، وسواس جبری
سایر  اختلالات شخصیت   افسرده و منفعل مهاجم
پارانوئید    Paranoid
+ شکاک، حساس، بی اعتماد، متخاصم، تحریک پذیر، خشمگین، متعصب، جمع کننده مدارکی دال  بر بی عدالتی ها، سؤظن به همه
+ از دادن اطلاعات کامل خودداری می کنند
خود مهم انگاری از ویژگی های = پارانوئید است.
سؤال: پرستار مشکوک می شود که مددجو به اختلال شخصیت پارانوئید مبتلا است کدام یک از یافته های زیر شک پرستار را تأئید می کند؟ ( دانشگاه آزاد ۸۵)
الف : Exhibitionism      ب: Impulsivenes
ج: Secretiveness            د: Self-destructivenees
+ این افراد مسئولیت احساسات و اعمال خود را نپذیرفته و آن را به دیگران نسبت می دهند.
+ شیوع ۵/۲  ۵ % در مردها شایع تر از زن هاست.
+ درگروه اقلیت ، مهاجران ناشنوایان بیشتر دیده میشود.
+ این بیماران تکانه ها و افکار نامقبول خود را به دیگران نسبت می دهند( فرافکنی)
+ حسادت بیمار گونه داشته و بدون دلیل در وفاداری همسر و شریک جنسی خود تردید می‌کنند.
نکته : بیماران پارانوئید، عاطفه محدود داشته و افرادی فاقد هیجان بنظر می رسند.
نکته : فاقد صمیمیت بوده و برای قدرت و مقام اهمیت و توجه خاصی قائلند.
نکته : روان درمانی درمان انتخابی است.
نکته : نقاط ضعف بیمار پارانوئید در زمینه اعتماد و صمیمیت است.
اسکیزوئید :       Schizoid
داشتن سبک زندگی انفرادی بدون تمایل به برقراری رابطه با دیگران ( مانند : مشاغل و سرگرمی های انفرادی) از نظر عاطفی سرد، گوشه گیر، درون گرا، شیفته اشیای بی جان و مأورای طبیعت، بی تفاوتی نسبت به تعریف و تمجید و انتقاد دیگران، دوری از اجتماع، درون گرا، محدودیت ابراز هیجان.
شروع در دوران کودکی است.
در مردها دو برابر زن ها دیده می شود
دانلود پروژه اختلالات شخصیت
تحقیق درباره اختلالات شخصیت
مقاله در مورد مشکلات اختلالات شخصیت

دانلود تحقیق درباره اختلالات شخصیت