دانلود پایان نامه پروژه رشته علوم تربیتی

دانلود پروژه رشته علوم تربیتی و پایان نامه ارشد علوم تربیتی

دانلود پایان نامه پروژه رشته علوم تربیتی

دانلود پروژه رشته علوم تربیتی و پایان نامه ارشد علوم تربیتی

بررسی رابطه میزان نگرش پایبندی مذهبی با رضایت از زندگی زناشویی

بررسی رابطه میزان نگرش پایبندی مذهبی با رضایت از زندگی زناشویی

این فایل دارای فرمت word می باشد.
فهرست مطالب
چکیده تحقیق
پیشگفتار
فصل اول
مقدمه
بیان مساله
اهمیت ضرورت و فواید تحقیق
هدف های تحقیق
فصل دوم
ادبیات پژوهش با تاکید بر مبانی نظری تحقیق
فرضیه تحقیق
تعاریف نظری
تعریف مذهب
تعریف دین
فصل سوم
روش اجرا تحقیق
جامعه آماری
روش تحقیق
اعتبار و روایی
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرض ها
فصل پنجم
نتیجه گیری
ارائه راهکارها
محدودیتها
فهرست مطالب
ضمائم

چکیده تحقیق
در پژوهش حاضر به بررسی ارتباط بین نگرش(پایبندی) مذهبی و رضایت از زندگی زناشویی می پردازیم. فرضیه اصلی این پژوهش عبارت است از اینکه بین نگرش(پایبندی) مذهبی و رضایت از زندگی زناشویی رابطه وجود دارد و فرضیه های فرعی این پژوهش عبارت است از اینکه بین پایگاه اجتماعی زوجین ،بین سطح تحصیلات و بین آموزشهای قبل از ازدواج با رضایت از زندگی زناشویی رابطه وجود دارد. برای بررسی این پژوهش ۶۰ نفر مرد و زن متاهل با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند و از طریق پرسشنامه افراد گروه نمونه مورد ارزیابی قرار گرفتند و جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش همبستگی استفاده شد. نتایج این تحلیل نشان داد که بین نگرش(پایبندی)های مذهبی و رضایت از زندگی زناشویی رابطه معناداری وجود دارد ،همچنین بین پایگاه اجتماعی افراد و آموزشهای قبل از ازدواجبارضایت از زندگی زناشویی رابطه وجود دارد اما بین سطح تحصیلاتو رضایت از زندگی زناشویی رابطه معنا داری وجود ندارد.
کلید واژه ها : نگرش(پایبندی) مذهبی –رضایت از زندگی زناشویی

مقدمه:
خانواده این واحد به ظاهر کوچک اجتماعی، از ارکان عمده واز نهادهای اصلی هر جامعه به شمار می رود و در واقع هر خانواده را باید خشت بنای جامعه و کانون اصلی حفظ سنت و رسوم و ارزشهای والا و مورد احترام و شالوده مستحکم مناسبات پایدار اجتماعی و روابط خویشاوندی، مبدأ بروز و ظهورعواطف انسانی و کانون صمیمانه ترین روابط میان افراد، و مهد پرورش فکر و اندیشه و اخلاق و تعالی روح انسانی به حساب آورد.
ازدواج فرایندی است که از کنش متقابل بین زن و مرد که برخی شرایط قانونی را تحقق بخشیده اند و مراسمی برای برگزاری زناشویی خود بر پا داشته اند و به طور کلی عمل آنها مورد پذیرش قانون قرار گرفته است و این فرایند ازدواج نام دارد.همچنین ازدواج ارتباطی را میسازد که در مقایسه با دیگر ارتباطات انسانی دارای تمامیتی است بی نظیر به عبارت دیگر ارتباطات انسانی دیگر یک بعد ازابعاد حیات را می پوشانند در حالی که زوجیت دارای ابعاد زیستی،اقتصادی،عاطفی و نیز روانی است به عبارت دیگرهمزیستی زوجین در درون خانواده آنان را چنان در گردونه ارتباطات مختلف ازدواج قرار میدهدکه به هیچ وجه قابل مقایسه با هیچ یک از ارتباطات انسانی نیست.
مذهب و خانواده دو نهادی بوده که همواره در مرکز بحثهای جامعه شناسی قرار داشته است چرا که در گستره جغرافیا و هر کجا که انسانی زیست می کندو در عمق تاریخ تا آنجا که نشانی از انسان ملاحظه شده خانواده وجود داشته و نیز انسان به پرستش اشتغال داشته است.
ارزشهای اخلاقی منبعث از دیانت از جمله اصول ثابت طبیعت انسان است که ریشه در نهاد انسان دارد.اهمیت تربیت اخلاقی تا آنجاست که پیامبر اسلام هدف خود را تکمیل اخلاق انسان میداند.
ادیان الهی در زمینه های گوناگون زندگی فردی و اجتماعی دستورات و فرامین مختلف دارند. مانند طریقه سخن گفتن، راه رفتن، روش برخورد با دوستان، پدر و مادر و دیگران و نحوه با دشمنان که از جمله ارزشهای اخلاقی می باشد در اسلام مورد اشاره قرار گرفته اند.به کار گرفتن رهنمودهای اخلاقی و تربیتی اسلام می تواند عامل مهمی در جلوگیری از بروز انحرافات،بزهکاریها،کاهش تنشهاو فشارهای روانی و ایجاد آرامش باشد.
بی گمان انسان حتی در سخت ترین شرایط الحادی و انکار وجود خدا در نخستین برهه رویارویی با بحران خطر و درماندگی تنها نامی که بر لب دارد نام خدا به هر واژه و هر زبانی است وتنها امیدی که در دل می پروراند یاری گرفتن از همین نیروست و همین نیروست که در وی آرامش نهاده و راه را برای کسب فضایل اخلاقی و انسانی و استقامت و سازگاری در برابر وقایع و ناملایمات زندگی اجتماعی گشوده است.
علی رغم همه تبلیغات مسموم علیه دینداری و تلاشهای دشمنان برای از بین بردن و گسترش جو بی اعتمادی در محافل و مجامع علمی روانشناسی روز به روز بر اهمیت ارتباط بین دین و سلامت روانی افزوده است و نشریات تخصصی متعددی چاپ شده است.
این پژوهش با توجه به نقش غیر قابل انکار نگرش نگرش(پایبندی) مذهبی در زندگی انسان،به بررسی رابطه نگرش(پایبندی) مذهبی و رضایتمندی زناشویی می پردازد.با امید این که بتواند زمینه ای بر تحقیقات گسترده و دقیق ایجاد کند.

بیان مسأله
حفظ موازین و شئون اسلامی در جامعه متحول امروز و تحکیم مودت و برادری و برابری انسانی و عدالت خواهی و آزاد منشی و روحیه ایثار و مقاومت در برابر نفوذ بیگانه و حفظ استقلال و انتقال بسیاری از سنن اسلامی و معیارهای اخلاقی به استحکام و بقای کانون گرم و صمیمی خانواده نیازمند است و در اینجاست که این همه شکل می گیرد و استمرار می یابد و در سطح جامعه و روابط وسیع اجتماعی بروز و ظهور می کند.
مزلو در سلسله مراتب نیازها اشاره به نیاز انسان به تعلق و محبت دارد، نیاز به محبت و تعلق در واقع نیاز به بودن با دیگری و نیاز بودن در لااقل یک رابطه صمیمانه و دوستانه است.
از دیدگاه اسلام ازدواج نه تنها به خاطر این نیست که زن و مرد از مصاحبت هم لذت ببرند بلکه ازدواج و تشکیل کانون خانوادگی،ایجاد کانون پذیرایی نسل آینده است و سعادت نسل آینده،بستگی کامل به وضع اجتماعی خانواده دارد.
با توجه به اهمیتی که جوامع امروزی برای تداوم و بقاء خانواده و سلامت بهداشت روانی افراد جامعه قائل است،بررسی مشکلات و عواملی که منجر به زوال خانواده و روابط نامناسب زن و شوهر می گردد و سرانجام ریشه دار شدن این مشکلات که منجر به جدایی میگردد ضروری به نظر میرسد.
دیدگاه اخلاقی و مذهبی هر فرد میتواند نحوه ومشکل سازگاری آن فرد مشخص کندو انسانی که معتقد به اصول اخلاقی و مذهبی است روشهای سازگاری خاص خود را دارد که از ویژگیهای آن،قدرت تحمل بالا،صبر مقاومت و توکل به خداوندهنگام مواجه با مشکلات و بلایاست.به درستی هیچ کس نمی تواند تاثیر نگرش مذهبی را در بهبود روابط انسانی و سازگاری در زندگی اجتماعی بشر نادیده بگیرد.
امروزه بیش ازهر زمان دیگرمیل به کنکاش و چالش گرفتن مذهب در حل بسیاری از معضلات اخلاقی اجتماعی انسان بوجود آمده است و هیچ کس نیست که بتواند نقش مذهب را انکار نماید.این مذهب آثار نیک فراوان داردکه یکی از آنها کاهش و رفع ناراحتیهاست.از جمله آثار نیک مذهب کاهش بیماریها و افزایش سطح سازگاری در انسان است و پیروان همه ادیان،عقیده دارند که علت ماندگاری مذهب این است که هم جزء خواسته های فطری و عاطفی بشر است و هم برخی از نیازهای اساسی انسان را به صورت منحصر به فرد تا مین می کند.
با توجه به این که انتظار می رود بین رضایتمندی زناشویی ونگرش نگرش(پایبندی)های مذهبی زوجین رابطه مثبت وجود داشته باشد لذا پژوهشگر قصد دارد ارتباط نگرش(پایبندی)های مذهبی و رضایت زناشویی را مورد سنجش و بررسی قراردهد.
سوال آغازین:
آیا بین میزان نگرش(پایبندی)مذهبی با رضایت از زندگی زناشویی رابطه وجود دارد؟
اهمیت,ضرورت و فواید تحقیق:
خانواده قدیمی ترین و کهن ترین هسته طبیعی جامعه است که از بدو پیدایش بشر وجود داشته است و بدون خانواده هسته مرکزی هیچ اجتماعی بوجود نمی آید و در واقع خانواده حکم سلول را در ساختمان اندام موجودات داردو کانون حفظ سنتهای خانوادگی و اجتماعی است کانون خانواده مرکز تعلیم و تربیت،آموزش حس تعاون،وطن پرستی،گذشت و فداکاری و تمام خصایص عالی انسانی می تواند باشد.
تاریخ به ما می آموزد که تواناترین ملتها مللی بوده اند که خانواده آنهاقویترینبنیاد و سازمان را داشته است .بدون شک خانواده یک واحد اجتماعی است که در درون یک فرهنگ رشد میکند و شکوفا می شود و چنانچه ارزشهای برتر و متعالی که کمال فرد و رشد خانواده و تکامل جامعه را تامینمی کند و هنجارها و توقعات متقابل در رفتارهای متکی بر آنکه پیوند ناگسستنی با هدفها و اید ئولوژیها دارد،معنویت و کمال گرایی را در تعامل و همزیستی صرفاً مادی خانواده وارد نسازد،ممکن نیست به شناختی جامع از خانواده و جایگاه اعضای آن دست یابیم.
ضرورت و اهمیت پرداختن به مسائل خانواده از آن جهت است که انسان همیشه در خانواده زندگی می کند و به عبارت دیگر هیچ مرحله رشدی در زندگی نداریم که یک فرد در آن بی نیاز از خانواده باشد.هر فردی در مقاطع مختلف زندگی خود به ترتیب زمانی نوزاد،کودک،نوجوان و جوان خانواده هایی است که در آن به دنیا می آید و بلافاصله در مراحل بعدی پدر ،مادر،پدر بزرگ و مادربزرگ دیگر می گردد.از طرف دیگر هر فرد حساسترین زمان عمر خود را بدون اینکه طرحواره ای از نهاد های اجتماعی دیگر در ذهن خود داشته باشد در خانواده بسر می کند بدین ترتیب در اوان کودکی،سازمان نظام شناختی فرد متاًثر از تجربه های مربوط به خانواده پایه ریزی می گردد.بنابراین مسائل مربوط به خانواده ضروری تر از مطالعه مسائل مربوط به هر نهاد اجتماعی دیگر به نظر می رسد.
یکی از مشکلات اجتماعی خانواده ها در سطح جهانی مساًله طلاق است و به نظر می رسدمهمترین مشکلات اجتماعی جامعه ما هم باشد زیرا کانون گرم خانواده را که مقدسترین و ارزشمند ترین کانون ماست از هم می پاشد.
طلاق و افزایش روزافزون آن در قرن حاضر برای زنان و مردان متاًهل و کسانی که در تدارک تشکیل خانواده هستند زنگ خطری بشمار می آید که مستلزم دارا بودن بصیرت کافی و آگاهی عمیقتر زنان و مردان از خصوصیات اخلاقی و روحی همدیگر در هنگام ازدواج است.در حال حاضر بسیاری از کشورهای صنعتی و پیشرفته میزان طلاق تا رقم۵۰ درصد افزایش یافته است.
بر اساس داده های موجود نسبت آمار طلاق به ازدواج در ایران در سالهای مختلف حالتی نوسان دار و بدون ثبات دارد به طوری که به نظر می رسد این روند به شکل مستقیم از جریانهای اقتصادی ،اجتماعی،سیاسی و مذهبی تاًثیر می پذیرد .
علاوه بر آن آمار نشان می دهد در سال ۱۳۵۵ میزان طلاق ۷/۱۰ درصد بود در سال ۱۳۶۰کاهش یافته و به ۳/۸ درصد رسیده است در اوایل دهه ۶۰ شروع به افزایش نموده و در سال ۱۳۶۵ به ۳/۱۰ درصد رسیده از سال ۱۳۶۶تا۱۳۷۰ نسبت طلاقبه ازدواجنوسانهای خفیفی داردو در سال ۱۳۷۲ به کمترین حد ممکن در ۱۷ سال قبل یعنی ۳/۶درصد رسید . از سال ۱۳۷۳تا ۱۳۷۹نسبت طلاق به ازدواج بتدریج افزایش یافته به طوری که در سال ۱۳۷۹ رشد ۳/۸ درصدی را نشان می دهد .افزایش ۱۲ درصدی طلاق در آمارهای موجود سال ۱۳۷۹ نسبت به سال ۱۳۷۸ افزایش ۱۴ درصدی در سال ۱۳۸۰ نسبت به سال ۱۳۷۹ روند افزایش این معضل را در جامعه کنونی ما گوشزد می کند و در دو، سه سال اخیر این روند افزایشیهمچنان به قوت خود باقیست.
امعه مترقی و متعالی آن نیست که از جمیعت فراوان یا منابع سرشار برخوردار باشد بلکه جامعه مطلوب جامعه ای است که خانواده های مستحکم داشته باشد . روشن است که هرگاه جامعه ای از خانواده های متعادل و استوار برخوردار باشد که به طور طبیعی فرزندان سالم و متعالی در آن پرورش می شوند در بزرگسالی از ارزشهای واقعی آن جامعه محسوب خواهند شد پس ثروت واقعی جامعه برخورداری از نیروی انسانی شایسته که در خانواده هایی متعادل پرورش یافته اند می باشد.
به نظر می رسد یکی از عوامل تاثیر گذار در استحکام خانواده نگرش(پایبندی) مذهبی زوجین باشد.لذا در تحقیق سعی می شود به ارتباط بین نگرشهای مذهبی افراد در رضایت آنها از زندگی زناشویی پرداخته شود تا روشن سازد آیا افرادی که از نظر نگرش(پایبندی) های مذهبی در سطح بالایی هستند آیا در رضایت از زندگی زناشویی هم نمره بالایی کسب می کنند یا خیر.
هدف های تحقیق:
هدف اصلی این پژوهش تعیین ارتباط بین میزان نگرش(پایبندی) مذهبی و رضایت از زندگی زناشویی جهت ارائه پیشنهادات و راهبرد های لازم به زوجها به منظور پیشگیری و کاهش نارضایتی و ناسازگاری آنها می باشد.

مذهب و نگرش مذهبی
مفهوم نگرش
واژه Attitudeاز کلمه لاتین Aptitudeاخذ شده است که به معنی تناسب و استعداد می باشد و در زبان فارسی معادلهای بسیاری برای این واژه بیان شده است که تعدادی بدین شرح است:
نگرش – گرایش- وضع روانی – وضع رفتاری – باز خورد – طرز تلقی -وجه نظر- شیوه-تلقی-طرز تفکر-اعتقاد رویه-تمایل و …
ما در این بحث معادل نگرش و گرایش را برای واژه Attitudeانتخاب می نمائیم پیش از پیدایش مفهومنگرش توجه غالب روانشناسان به مفهوم غریزه معطوف بود ولی ماهیت واقعی کار،متخصصان را واداشت تا در شکل گیری رفتار اجتماعی به اهمیت آداب و رسوم و محیط پی ببرند. آنچه این متخصصان نیاز داشتند مفهوم روانشناختی جدیدی بود که ا زسویی بتواند از مفهوم کاملاًمبهم و نا معین رسوم و نیروی اجتماعی فاصله بگیرد و از سویی دیگر از فطری گرایی دوری جوید این نیاز سبب شد تا آنان بتدریج مفهوم نگرش را در میان خود بپذیرند.
آلپوت نگرش را به صورت زیر مورد شناسایی قرار می دهد : نگرش عبارتست از یک حالت آمادگی عصبی و ذهنی که توسط تجربیات گذشته، فرد سازماندهی می دهد و تاثیر مستقیم و پویا بر پاسخهای فرد به تمام اشیاء و موقعیتهایی که به وی مربوط میشوند دارد.( آلپوت)
به طور کلی میتوانیم بگوئیم آدمی در طول زندگی با چیزهایی گوناگون سو و کار دارد و نسبت به این چیزها در او شناختهای معین واحساسات بخصوص پدید می آید ونوعی آمادگی در او برای عمل نسبت به چیز معینی را نگرش شخصی به آن چیز می خوانیم.
فایل مورد نظر دارای پرسشنامه می باشد.

رضایت از زندگی زناشویی نگر شهای مذهبی زوجین

روابط موفق در زندگی زناشویی

دانلود کامل مقاله بررسی رابطه میزان نگرش پایبندی مذهبی با رضایت از زندگی زناشویی

در مورد استرس

در مورد استرس

تحقیق درباره استرس

راههای مقابله با استرس
استرس و عوامل ایجادکننده آن
تاثیر استرس بر بارداری
ارتباط استرس با سیستم ایمنی بدن
تاثیر استرس در اختلالات روانی

فهرست مطالب
در جست و جوی آرامش ۱
● روش های مقابله با استرس ۱
● چگونه استرس بر فرد تاثیر می گذارد؟ ۲
تـَنیدگی یا اِستـِرس ۳
● مراحل تنیدگی ۳
● چند نکته در رابطه با تنیدگی ۴
● نشانه‌های تنیدگی ۴
● بیماری‌های تنیدگی ۴
● علل و عوامل تنیدگی ۵
● عوامل گروهی ۵
● عوامل سازمانی ۵
● عوامل فراسازمانی ۶
● راهکارهای مقابله با تنیدگی ۶
چگونه از استرس در محیط کار می‌توان جلوگیری کرد؟ ۹
●اثرات تنش بر قلب ۱۰
تاثیر استرس بر سیستم ایمنی بدن و سرطان ۱۰
تاثیر استرس در اختلالات روانی ۱۰
●استرس شغلی ۱۱
●عوامل فردی ۱۱
●طراحی و انجام و ارزشیابی مداخله ۱۳
بی‌اختیاری‌ ادرار استرسی ۱۴
استرس و تأثیر آن بر بارداری ۱۷
استرس کار و تأثیر آن بر بارداری: ۱۹
●استرس و سایر عوارض بارداری و زایمان: ۲۰
استرس و بیماری های مادری و جنینی: ۲۰
چگونه استرس خود را بهتر اداره کنیم ۲۱
چگونه استرس را در محیط کار از خود دور کنیم؟ ۲۴
در جست و جوی آرامش
استرس بخش غیر قابل اجتناب زندگی است . بعضی از استرس ها طبیعی یا حتی لازم هستند.
استرس بخش غیر قابل اجتناب زندگی است . بعضی از استرس ها طبیعی یا حتی لازم هستند. در حالی که استرس بیش از حد زندگی و سلامتی را می تواند تحت تاثیر قرار دهد، شما می توانید از راه های مختلف تاثیر استرس را کاهش دهید . کافی است دلایل آن را در زندگی خود بشناسید ، توانایی خود را در کنترل آن درک کنید و بپذیرید و مهارت های مقابله با آن را فرا گیرید.
استرس بر افراد مختلف به طور متفاوت تاثیر می گذارد و روش های موثر برای برطرف کردن آن نیز برای افراد مختلف ، متفاوت است . روش های مختلفی را امتحان کنید تا بدانید کدام یک برای شما مناسب تر است .
● روش های مقابله با استرس
الف) واگویه نوشتاری : تحقیقات نشان می دهد که اظهار حال خود به صورت نوشتن ، روش خیلی موثری برای کاهش میزان استرس می باشد.
ب) ابراز احساسات: صحبت کردن ، خندیدن، گریه کردن و اظهار عصبانیت ، روش های طبیعی فرآیند درمان مشکلات روحی است .
ج) انجام کارهایی که از آن لذت می برید: سرگرمی یا فعالیت های سالم ورزش های هوازی ، ورزش های آرامش دهنده ماهیچه ها، ماساژ، استفاده از خوشبوکننده ها ، یوگا و فعالیت های سنتی آرامش بخش است .
د) فعالیت های تمرکزی : این فعالیت ها شامل یادگیری آرامش بخشیدن به خود از طریق تمرکز انفرادی یا با کمک گرفتن از کسی ، ورزش های تخیلی ، گوش دادن به موسیقی آرامش بخش و استفاده از سرگرمی جهت کاهش استرس است .
ضمن برطرف کردن استرس ، کاهش دادن میزان استرس نیز در زندگی حائز اهمیت است . روش های کاهش و اجتناب از استرس های غیر ضروری عبارتند از :
▪ روش های تنظیم زمان : برنامه ریزی و اولویت بخشی فعالیت هایتان می تواند بسیار مفید و کارآمد باشد.
▪ روش های سازگاری موثر : راه های برخورد با استرس غیر قابل اجتناب را فرا گیرید و راه های سازگاری مناسب نیز  می تواند میزان استرس تان را کاهش دهد .
▪ انتخاب سبک سالم زندگی : ضروریات زندگی خود را تنظیم کنید. خوب استراحت کنید. به مقدار لازم غذا بخورید .  سیگار نکشید. این فعالیت ها در کاهش استرس اهمیت بسزایی دارند.
حمایت شدن از جانب دوستان و خانواده : افرادی که از حمایت محکم اجتماعی برخوردارند ، در برخ ورد با چالش های زندگی توانمند ترند .
▪ تغییر روش های تفکر : از افکاری که موجبات استرس را فراهم می کنند اجتناب کنید . در جهت حل مساله برآیید و  یادبگیرد که خوب ارتباط برقرار کنید. اینگونه کارها، ابزارهای مفیدی برای کاهش استرس هستند.
استرس می تواند بسیار شدید باشد. ضمن اینکه به دوست یا عضوی از خانواده تان اعتماد می کنید ، شاید لازم باشد با یک مشاور مجرب نیز صحبت کنید.
● چگونه میزان استرس خود را ارزیابی کنیم ؟
میزان استرس به ویژگی های ژنتیک شما، میزان حمایت از جانب خانواده و دوستانتان ، دیدگاهتان ، تجربه های قبلی شما در برابر استرس و توانایی تان در سازگاری یا برطرف کردن استرس بستگی دارد.
ممکن است آنچه برای فردی استرس زاست ، برای دیگری نباشد. میزان استرس در هر موقعیتی به منشا و مدت آن بستگی دارد . بعضی افراد نسبت به دیگران در برخورد با استرس موفق ترند . اگر در برطرف کردن موقعیت های استرس زا مشکل دارید، لازم است راه های مناسب تری را برای مقابله با آنها فراگیرید.
تغییرات زندگی مانند از دست دادن عزیزان ، ازدواج و تغییرات محل کار ممکن است استرس زیادی را ایجاد کند.تعقیب حوادث استرس زا و یادداشت عکس العمل ها و روش های سازگاری به طور روزانه، روش دیگری برای کشف شرایط استرس زا و میزان استرسی است که احساس می کنید.
● چگونه استرس بر فرد تاثیر می گذارد؟
استرس – به ویژه به صورت طولانی – می تواند بر سلامتی ، تاثیر جدی ایجاد کند و قلب و عروق ، سیستم عصبی و دفاعی بدن را تحت تاثیر قرار می دهد .
استرس می تواند سبب دم دمی شدن، نگرانی و مشکلات تمرکزی شود و شدت بیماری هایی مانند مشکلات عروقی ، دیابت و آسم را موجب شود. استرس در طول زمان می تواند باعث افسردگی ، مشکلات ارتباطی و عملکرد ضعیف فرد در کار یا تحصیل شود.
وقتی دچار استرس می شوید، بدن تان هورمونی را ترشح می کند که ضربان قلب و تنفس تان را افزایش می دهد و موجب رهایش شدید انرژی میشود. تقریباً تمام سیستم های بدن مانند قلب ، ر گ های خونی ، سیستم دفاعی ریه ها ، دستگاه گوارش و مغز ، آمادگی برخورد با خطر را دارند. این فرآیند به نام واکنش مقابله یا جهش نامیده می شود. این واکنش با توجه به موقعیت، از نوع نامحسوس تا بسیار شدید است . وقتی این شرایط سپری می شود ، بدن به حالت عادی بر می گردد.
بعضی استرس ها عادی هستند و حتی برای جالب تر کردن و متفاوت نمودن زندگی لازم می نمایند.وقتی که واکنش سریع و بجا لازم باشد، این واکنش می تواند مفید واقع شود. با وجود این، ممکن است لازم باشد مقدماتی را فراهم کنید و با افراد دیگر نیز تعامل داشته باشید.اگر طی مدت خاصی با موقعیت های استرس زای شدید یا متفاوتی مواجه شوید ، ممکن است احساس ناامیدی و ناتوانی کنید. جالب است به خاطر بیاورید که می توانید راه هایی را برای سازگاری یاد بگیرید و میزان استرس ایجاد شده را کاهش دهید.
تـَنیدگی یا اِستـِرس
تـَنیدگی یا اِستـِرس یا فشار عصبی در روان‌شناسی به معنی فشار و نیرو است و هر محرکی که در انسان ایجاد تنش کند، استرس زا یا عامل تنیدگی نامیده می‌شود.
تـَنیدگی یا اِستـِرس یا فشار عصبی در روان‌شناسی به معنی فشار و نیرو است و هر محرکی که در انسان ایجاد تنش کند، استرس زا یا عامل تنیدگی نامیده می‌شود. تنش ایجاد شده در بدن و واکنش بدن را تنیدگی می‌گوییم به عبارتی هر عاملی موجب تنش روح و جسم و از دست دادن تعادل فرد شود، تنیدگی‌زا است. هنگام وارد شدن استرس بدن واکنش‌هایی از خود نشان می‌‌دهد تا تعادل از دست رفته را باز گرداند که این عمل استرس است. تنیدگی واکنشی است که در فرد در اثر حضور عامل دیگری به وجود می‌آید و قوای فرد را برای روبرو شدن با آن بسیج می‌کند و ارگانیزم یا موجود زنده حالت آماده باش پیدا می‌کند.
● مراحل تنیدگی
▪ استرس سه مرحله مشخص دارد:
۱) واکنش اخطار: از نظر فیزیولوژیک خبر ناگوار پس از شنیده شدن، به صورت اعلام خطر در مغز ثبت می‌شود، هیپوتالاموس احساسات و عواطف این خبر را تفسیر می‌کند. هیپوتالاموس اخطار الکتروشیمیایی به غدد هیپوفیز در مرکز جمجمه می‌‌فرستد، غدد هیپوفیز آغاز به ترشح هورمونی برای محرک قشر غدد فوق کلیوی می‌کند، غدد آدرنال فعال می‌شود و کورتیکوئید ترشح کرده در جریان خون می‌‌ریزد و این پیام‌هایی به سایر غدد در سراسر بدن می‌‌برد، در نتیجه، طحال برای عمل بسیج شده، گلبول‌های قرمز اضافی وارد جریان خون می‌شوند، اکسیژن و غذای اضافی وارد سلول‌های بدن می‌شود، قدرت لخته شدن خون ازدیاد می‌‌یابد، کبد، مواد قندی و ویتامین‌ها را رها می‌‌سازد، ضربان قلب بیشتر می‌شود، تنفس تغییر می‌کند. خون از پوست و احشا به ماهیچه‌ها و مغز جاری می‌شود، دست‌ها و پاها سردتر می‌شوند و کل سازواره (ارگانیزم) به صورت آماده برای حمله و تهاجم یا فرار در می‌آید. با این حالت سرپرست کارگاه برای بررسی و حل کردن مشکل و احیاناً پاسخگو بودن به مدیر مافوق با حالتی مضطرب و نگران وارد کارگاه می‌شود.
۲) گام مقاومت: طی این مرحله که ممکن است از چند ساعت تا چند روز به طول انجامد، بدن عملاً برای مبارزه با عامل فشار بسیج است که اگر برای مدتی طولانی همچنان بسیج بماند، ذخایرش به تدریج تخلیه می‌شود. مانند کشوری که در حال جنگ است و توان خود را صرف می‌کند و ذخایرش به تدریج تمام می‌شود.
۳) گام فرسودگی: بدین معنی است که انرژی بدن تمام و تا حد زیادی در برابر بیماری‌ها و بد کار کردن اعضایش آسیب‌پذیر شده است. این همان جایی است که بیماری‌ها آغاز به تظاهر می‌کنند و ممکن است از سرماخوردگی و آنفلوآنزا گرفته تا… آغاز به تظاهر کند.
● چند نکته در رابطه با تنیدگی
▪ بدن انسان در مقابله با تنیدگی از الگوی مشخصی پیروی و فرایند عصبی شیمیایی، معینی را طی می‌کند، رویدادهای  هیجان آور خوشایند همان اندازه واکنش در بدن به وجود می‌‌آورند که رویدادهای ناخوشایند می‌توانند ایجاد کنند، یک خبر بسیار هیجان آور، همان اندازه استرس ایجاد می‌کند که یک خبر بد ایجاد می‌کند.
▪ تنیدگی‌های شدید و طولانی در همه حال باعث از پا درآمدن فرد نمی‌شوند و افراد در بعضی موارد می‌توانند با عوامل  استرس زا سازگار شوند نمونه آن خو گرفتن افراد در شرایط سخت و طاقت فرسا مثل دوران اسارت یا خو گرفتن به کاری سخت و طاقت فرسا مثل شغل آتشکاری در ذوب آهن است.
▪ این افراد با وجود سازگاری با شرایط استرس زا نمی‌توانند از آثار زیان بار آن صد در صد مصون بمانند و دچار  مشکلات جسمانی، روانی، عاطفی و اجتماعی می‌شوند. مثلاً فردی که مدت زیادی در اسارت است یا فردی که تحت شرایط بدی در معدن تاریک و دورافتاده‌ای کار می‌کند، بعد از مدتی دچار ناراحتی‌های روحی ـ عاطفی و پیری زودرس می‌شود.
▪ بدن ما وقتی چیزی را تنیدگی تلقی کرده و به آن واکنش نشان می‌‌دهد که ذهن ما به آن مارک استرس زده و در  واقع پیشتر آن را شناخته باشد.
▪ نوع پاسخ افراد به استرس نیز به ویژگیهای شخصیتی، مسائل فرهنگی، شرایط زندگی و تجربه‌های افراد بر می‌گردد.
● نشانه‌های تنیدگی
کم حوصلگی، سردرد، تغییر ضربان قلب، خستگی جسمی، خشم و پرخاشگری، بی خوابی، فشار در سینه، اختلال گوارشی، سوزش معده، عرق کردن، خشکی دهان، بی‌اشتهایی، داغ شدن و یا سرد شدن بدن، غمگینی، لرزش بدن، میل به سیگار، از دست دادن تمرکز، احساس سرگیجه، تغییر تنفس، تکرر ادرار، کم شدن حافظه، دردهای بدنی پراکنده، آه کشیدن، تمایل به تنهایی، آشفتگی، التهاب، سرخ شدن پوست صورت و…
● بیماری‌های تنیدگی
بیماری‌ها و اختلالاتی که استرس ایجاد می‌کند یا آن را تشدید می‌‌نماید، بسیارند فی المثال: دهانی مثل زخم دهان، تورم گلو، سرماخوردگی، آنفلوآنزا و… گوارشی مثل تهوع، اسهال، کم شدن اشتها، اختلال هضم، سوزش معده، ورم معده، زخم معده، اختلال روده، یبوست و… عضلانی و مفاصل مثل درد عضلات پشت و شانه، کتف و کمر، مفاصل، سردرد، ضایعات مفصلی، روماتیسم و… قلبی، عروقی مثل درد ناحیه قلب، بالا رفتن ضربان، فشار خون بالا و سختی رگها، سکته قلبی… ریوی مثل آسم، سرفه و… پوستی مثل خارش و اگزما، ریزش مو، تاسی، کچلی موضعی، اختلالات پوستی و… تناسلی مثل تکرر ادرار، اختلال قاعدگی، ناتوانی جنسی و… اختلالات روانی مثل انواع اختلالات سوماتوفرم، روان‌تنی، اضطراب، افسردگی، وسواس، سوء ظن و بدگمانی و… غددی و متابولیسمی مثل پرکاری و کم کاری تیروئید، مسمومیت تیروئید، بیماری قند، رسوب چربی و حتی بیماریهای دشواردرمانی مانند سرطان می‌تواند در اثر زمینه سازیهای استرس و فشار روحی باشد.

تحقیق درباره استرس

اسلام و روابط دختر و پسر

اسلام و روابط دختر و پسر

تحقیق درباره اسلام و روابط دختر و پسر

ارتباط دختر و پسر از دید اسلام
رابطه با جنس مخالف و احکام آن

فهرست مطالب
مقدمه : ۱
۱) برقرار کنندگان ارتباط ۱
۲) محتوای ارتباط ۲
● رابطه دختر و پسر از منظر اسلام‏ ۲
▪ اصول ارتباطهای انسانی‏ ۲
تعهد تضمینی ۳
تعریف و تعیین حدود ارتباط ۳
۳) عدم مخالفت با شریعت ۴
● شرائط ارتباط دوستی با جنس مخالف‏ ۴
▪ انحصاری بودن ارتباط ۴
تعیین محدوده ارتباط ۵
الگوی ارتباط دوستی با دختر و پسر ۵
▪ تعیین هدف دوستی ۶
▪ انتخاب دوست‏ ۶
▪ طرح هدف و برنامه دوستی‏ ۶
● پیمان و عقد دوستی بستن‏ ۷
● در حاشیه: ۹
آزادى دختر و پسر ۱۰
حریم ۱۲
روابط آزاد ۱۳
معیارهاى اخلاقى براى معاشرت ۱۴
الف) در نگاه ۱۴
ب) در پوشش ۱۵
ج) در اندیشه و قلب ۱۶
د) در گفتار ۱۷
ه) در رفتار ۱۷
چرا دخترها بیشتر باید خود را بپوشانند؟ ۱۸
آیا پوشش دختران، مانع رشد آنها نیست؟ ۲۰
عفاف، مصونیت است ۲۰
مقدمه :
دوستی با جنس مخالف یکی از انواع مختلف ارتباط میان فردی است که مؤلفه‏های آن بر اساس تعریف فوق، به شرح ذیل می‏باشد.
۱) برقرار کنندگان ارتباط
بر اساس قواعد کلی ارتباط میان فردی، دوستی با جنس مخالف، دارای دو ویژگی اساسی است که وجود آن دو برای برقرار کنندگان ارتباط لازم و ضروری است. به گونه‏ای که اگر این دو شرط رعایت نشود، آن ارتباط را دوستی با جنس مخالف نمی‏نامند.
الف) اختلاف طرفین ارتباط در جنسیت؛ دوستی با جنس مخالف، بر خلاف دیگر ارتباطها از قبیل ارتباط آموزشی یا اقتصادی، بر پایه اختلاف جنسیت دو طرف بنا می‏شود. بنابراین ارتباط، یک سویه و یک طرفه نیست بلکه هر دو طرف چه دختر و چه پسر، در این ارتباط نقش فعال دارند. لذا برقرار کنندگان ارتباط، حداقل یک دختر و یک پسر هستند.
ب) برخورداری از کارکردهای مبتنی بر جنسیت و توان‏مندی جنسی؛ از این رو، هرگز ارتباط دوستی دو بچه خردسال، هرچند یکی پسر و دیگری دختر باشد یا پیرمردها و پیرزن‏ها را ارتباط با جنس مخالف نمی‏گویند.
۲) محتوای ارتباط
هدف این نوع ارتباط، غیر از اهداف یک ارتباط فرهنگی، آموزشی و اقتصادی است. هرگز به شریک تجاری یا کاسب محله که صرفاً با وی ارتباط تجاری برقرار است یا در مبادلات آموزشی و فرهنگی، به‏طرف مقابل خود، عنوان دوست را نمی‏دهند بلکه آنها را استاد، معلم، همکار و… می‏نامند. آن‏گونه که از اسم این نوع ارتباط، یعنی دوست پسر یا دختر داشتن پیداست، پیام و محتوای آن است که همانا دوستی، محبت، صمیمیت، عشق، رفاقت، یکدلی، عاطفه و… است.
البته چون دوستی و محبت، در روابط انسانی، دارای انواع و سطوح مختلف است، محبت مبادله شده در ارتباط با جنس مخالف، از نوع محبت مادرانه یا در سطح محبت دو همکار و شریک اقتصادی نیست و همچنین از نوع محبت همسری هم نیست بلکه محبت آنها هم رنگ با محبت جنسیتی و در سطح جنسی است. بر همین اساس، رسانه و کانال در این ارتباط نیز، با دیگر ارتباطها تفاوت پیدا می‏کند. محبت مادرانه، از طریق نوازش، خرید اسباب بازی و…، به طرف مقابل (بچه) منتقل می‏شود ولی در این ارتباط، محبت از کانال دیگری که با رفتارهای جنسی و جنسیتی بی‏ارتباط نیست، مبادله می‏گردد. لازم به یادآوری است که مقصود از رفتار جنسی مفهوم خاص نیست بلکه مفهومی فراتر از آن مورد نظر است و شامل هر نوع تمایل به جنس مخالف می‏شود. یعنی رفتاری که تأثیر آن در ارتباط با همجنس یکی نیست و تأثیری متفاوت با همجنس دارد، مثلاً برای انسان نیازمند ارتباط با جنس مخالف، حتی صحبت کردن با جنس مخالف دارای تأثیری است که این امر در ارتباط کلامی با جنس موافق به دست نمی‏آید. بی‏تردید، همین تأثیر متفاوت، ناشی از جنسیت است. از این رو، به آن رفتار جنسی یا جنسیتی می‏گویند.
● رابطه دختر و پسر از منظر اسلام‏
▪ اصول ارتباطهای انسانی‏
از منظر اسلام، تمام ارتباطهای انسانی به تمام اقسام آن، باید از اصول و قواعدی پیروی کنند تا مهر صحت شرعی و امضای شریعت به پای آنها زده شود وگرنه آن ارتباط مردود شمرده شده و هرگز مورد پذیرش شریعت نیست و برای هیچ یک از طرفین الزام آور نیست و تعهدی را به نفع یا ضرر آنها به دنبال ندارد.
تعهد تضمینی
از جمله قواعدی لازم الاجرا در تمام روابط انسانی، تعهد آوری و تضمینی بودن آن است. یعنی دو طرف ارتباط، باید نسبت به اصل ارتباط و لوازم آن پایبند و متعهد باشند.
شارع مقدس، بعد از قبول ضرورت این اصل در روابط بین انسان‏ها، برای تحقق عملی آن چاره‏ای دقیق اندیشیده است. از این رو، در تمام ارتباطات اساسی و سرنوشت ساز، «عقد ارتباط» یا «پیمان ارتباط بستن» را یک عنصر ضروری می‏داند و تمام انواع روابط انسانی را با «عقد» و «پیمان» مستحکم، برای طرفین لازم الاجرا می‏داند. اگرچه لازم نیست، این عقد و پیمان به شکلی خاص و به الفاظی معین بیان شود بلکه تنها وجود این پیمان و عقد ضروری است تا طرفین را نسبت به مسئولیت خود، در برابر دیگری متعهد سازد.
نکته دیگری که در اینجا باید به آن توجه شود. تعیین نوع عقد از بین انواع کلی عقد است. از آنجا که کارکرد و هدف مورد نظر در این نوع ارتباط، همانند ارتباط خانوادگی است و در سطوح ابتدائی یک ارتباط خانوادگی می‏گنجد، لذا از شرائط عقد و پیمان خانوادگی (ازدواج)، با رعایت شرائط مربوط پیروی می‏کند. ارتباط خانوادگی، یک نوع ارتباط انسانی است که در نوع خود به شکل عقد ازدواج دائم و عقد ازدواج موقت محقق می‏شود. البته کارکرد و سطح ارتباط در این نوع عقود خانوادگی، یکسان نیست. برخی از آنها با توافق طرفین معین می‏شود و برخی بنابر مقتضیات خود عقد تعیین می‏گردد. به عنوان نمونه، در عقد ازدواج موقت، نوع کارکرد و ارتباط معین است. ولی سطح ارتباط، محدود و میزان آن با توافق طرفین معین می‏شود. بنابراین، در ارتباط دوستی با جنس مخالف هم که یکی از اقسام عقد موقت است؛ نوع ارتباط معلوم است ولی سطح روابط، کیفیت، محدوده و میزان آن به توافق طرفین، در ضمن عقد معین شده و طرفین به رعایت آن ملزم می‏شوند.
تعریف و تعیین حدود ارتباط
دومین قاعده در ارتباطهای بین فردی، تعیین و تعریف حدود ارتباطها است. از آنجا که طرفین ارتباط، در ضمن پیمان و عقد در برابر یکدیگر متعهد می‏شوند، باید محدوده این تعهد و التزام معین شود. در ارتباط دوستی با جنس مخالف برای طرفین معین است که هدف از این نوع ارتباط مبادله محبت، صمیمیت، مهر و عشق است اما حدود این نوع مبادلات را باید مشخص کرد تا طرفین در محدوده خاص و تعریف شده، از همدیگر انتظار داشته باشند. مثلاً باید مشخص کرد که آیا ارتباط در سطح گفت‏وگو است یا تماس بدنی هم، داخل محدوده است. مرز گفتگوها و ناحیه‏های تماس بدنی تا کجاست. فارغ از این اصل و قاعده، نه تنها این ارتباط درست نیست بلکه این ارتباط محکوم به شکست می‏باشد. چون سطوح ارتباط تعریف نشده است و چه بسا در فضای دوستی غفلت آلود، به کارکردهای جنسی در سطح ازدواج کشیده شود.

تحقیق درباره اسلام و روابط دختر و پسر

اصول کلی تربیتی در فعالیتها و مسابقات ورزشی برای کودکان عادی و استثنایی

اصول کلی تربیتی در فعالیتها و مسابقات ورزشی برای کودکان عادی و استثنایی

اصول تربیتی در کودکان استثنایی و عادی

 اصول کلی تربیت
روش های انجام مسابقات برای دانش آموزان استثنایی و عادی
تحقیق در مورد رشته تربیت بدنی ورزش
اصول کلی تربیتی در فعالیتها و مسابقات ورزشی (برای کودکان عادی و استثنایی)‌ ۱
انجام دادن مسابقات ورزشی در آموزشگاهها و مدارس کودکان استثنایی ۴
رعایت نکات ایمنی ۴
وجود وسایل به اندازه کافی برای هر فعالیت و رشته ورزشی ۵
وسایل سعمی و بصری ورزشی ۵
تمرینهای مقدماتی در هر رشته ورزشی ۶
داوری مسابقات ورزشی ۷
اصول آموزش مقدمات مسابقات ورزشی ۸
طرح‌ریزی برنامه یک واحد ورزشی ۱۱
باشگاههای ورزشی دانش‌آموزان ۱۲
جشنهای ورزشی در جریان سال تحصیلی ۱۳
مسابقات داخلی آموزشگاه (برای کودکان عادی و استثنایی) ۱۴
مسابقات ورزشی بین دبستانها ۱۵
فعالیتهای ورزشی در اتاق درس و فضاهای محدود ۱۸
اجرای برنامه‌های ورزشی در فضاهای سرپوشیده ۱۹
نکاتی در مورد اجرای برنامه‌های ورزشی در کلاس درس و فضاهای محدود: ۲۱
سروصدا ۲۱
وسایل ورزشی ۲۲
آماده ساختن اتاق درس برای اجرای برنامه ورزش ۲۲
توصیه در مورد برنامه‌های اجرا شدنی در اتاقهای درس ۲۳
اماکن و وسایل ورزشی ۲۵
اماکن ورزشی ۲۶
وسایل و لوازم ورزشی ۳۰
خرید وسایل ورزشی ۳۱
پیشنهاد وسایل ورزشی: ۳۲
وسایل ورزشی ویژه فضای آزاد: ۳۳
وسایل ورزشی در سالنهای سرپوشیده: ۳۶
اتاق وسایل ورزشی ۴۰
نگاهداری، تعمیر و شماره‌گذاری وسایل: ۴۱
توصیه در مورد تهیه پاره‌ای از وسایل ورزشی ۴۲
شکل و اندازه تعدادی از وسایل ورزشی: ۴۴
اصول کلی تربیتی در فعالیتها و مسابقات ورزشی (برای کودکان عادی و استثنایی)‌
اهمیت مسابقات ورزشی از نظر تربیتی و اجتماعی در اجتماعات بیشتر کشورهای جهان، مربیان تعلیم و تربیت‌بدنی را بر آن داشته تا آموزش مقدمات و اصول ساده فنی مسابقات ورزشی را جزء ارکان مهم برنامه‌های ورزشی دبستانها منظور کنند و به مرحله اجرا در آورند. هر چند گنجاندن مسابقات ورزشی در برنامه‌های آموزشی دبستانها سابقه نسبتاً طولانی دارد، باید اذعان کرد که آنچه تاکنون در این زمینه انجام شده بیشتر مسابقات ورزشی پسران را مورد توجه قرار داده است، در صورتی که این برنامه‌ها باید برای همه نوباوگان و نوجوانان، یعنی تمام پسران و دختران اعم از سالم و ضعیف، تنظیم شود و همه آنان را در بر گیرد.
معلمان ورزش و مربیات تربیت‌بدنی باید بدانند که نتایج تربیتی بسیاری در ضمن اجرای مسابقات ورزشی عاید نوجوانان و نسل سازنده اجتماع خواهد شد. مسابقات ورزشی موجب می‌شود که نوجوانان، شخصیت فردی و استعداد ذاتی خود را بر وز دهند و نیز در اثر رقابت جدی با یکدیگر، فواید اجتماعی با ارزشی به دست آورند. البته آثار تردیدناپذیر جسمی و روحی، که از راه اجرای مسابقات ورزشی نصیب نسل جوان می‌شود، به قدری روشن و مسلم است که جای بحثی باقی نمی‌گذارد.
مسابقات ورزشی در برنامه‌های ورزش دبستانها و دوره راهنمایی توصیه می‌شود شامل مقدمات ساده فوتبال، بسکتبال، والیبال و ورزشهای دو و میدانی است. هدف اصلی اجرای مقدمات این مسابقات در مراحل تحصیلی ابتدایی و راهنمایی، آماده‌سازی آنان برای اجرای مسابقات ورزشی سنگین در آینده، و مهمتر از آن، برای زندگی مؤثر و مولد است. ذهن معلمان ورزش در اجرای مسابقات ورزشی باید بر آموزش فنون و مهارتها و رعایت مقررات و قواعد ورزش متمرکز گردد تا دانش‌آموزان از هر جهت برای فعالیتهای سالم ورزشی و حتی روبرو شدن با پیشامدها و مشکلات زندگی و مقاومت در مقابل آنها آماده شوند.
در اجرای مسابقات ورزشی، که همانا آگاهی از مقررات و آمادگی جسمی و روحی دانش‌آموزان را در بر دارد، مراتب زیر برای طرح‌ریزی و تدریس معلمان ورزش پیشنهاد و تأکید می‌شود:‌
۱٫ دانش‌آموزان باید مقررات هر رشته ورزشی را همراه با شرح و معرفی آن، ابتدا در کلاس درس از زبان معلم ورزش بشوند و فرا بگیرند.
۲٫ معلم ورزش، به منظور آشنایی با اجرای مسابقات معرفی شده در کلاس و مقررات مربوط به آن، باید مسابقات ساده و غیررسمی متعددی در داخل آموزشگاه ترتیب دهد تا دانش‌آموزان با فرصت کافی فنون و مقررات بازی را فرا بگیرند.
۳٫ پس از آمادگی کافی دانش‌آموزان و آشنایی کامل آنان با مهارتهای اولیه هر رشته ورزشی، معلمان ورزش و اداره تربیت‌بدنی هر منطقه آموزش و پرورش، باید برنامه مسابقات ورزش مدارس ناحیه را برای شرکت دانش‌آموزان آموزشگاههای تابع، تنظیم، اعلام و اجرا کنند.
این طرح همراه با مواد آن برای توجه بیشتر معلمان ورزش در یک مثلث، ترسیم و نشان داده می‌شود.
اجرای مسابقات ورزشی بین مدارس ناحیه یا سایر نواحی
اجرای مسابقات ساده و غیررسمی ورزشی در داخل آموزشگاه
آموزش و معرفی هر رشته ورزشی و مقررات مربوط (در کلاس درس)
برای توضیح بیشتر در مورد مثلث، معلمان ورزش توجه دارند که تقریباً همه دانش‌آموزان در کلاسهای درس با شرح و اصول بازی و مقررات آن آشنایی پیدا می‌کنند ولی عده کمتری در مسابقات داخل مدرسه شرکت می‌کنند، چون امکان شرکت همه آنان در هیچ موقعیتی فراهم نیست. همچنین در مسابقات بین مدارس ناحیه، تعداد شرکت‌کننده هر مدرسه به همان ترتیب کم می‌شود و در رأس مثلث قرار می‌گیرد. نتیجه اینکه شرکت همه دانش‌آموزان در ورزش، راه اصلی و اساسی تربیت و معرفی بهترین ورزشکاران را نیز پایه‌گذاری می‌کند.
انجام دادن مسابقات ورزشی در آموزشگاهها و مدارس کودکان استثنایی
برای اجرای برنامه‌های مسابقات ورزشی، باید نکات دقیق و محاسبه شده‌ای را به شرح زیر در نظر گرفت.
رعایت نکات ایمنی
اولین گام در جهت رعایت نکات ایمنی، متناسب بودن فعالیت و مسابقه ورزشی با سن و سال و توانایی جسمی شرکت‌کنندگان است، بدین معنی که در نظر گرفتن رشته‌های سنگین ورزشی بدون توجه به قوا و وضع جسمانی شرکت‌کنندگان، افزون بر اینکه به حال آنان مفید نخواهد بود، ضررهای جسمی و روحی جبران‌ناپذیری به سلامت آنها وارد خواهد ساخت.
نکته دیگر این است که معلم و مربی ورزش همواره باید به خستگی شدید بدنی و روحی نوجوانان در مسابقات ورزشی توجه داشته باشد و قبل از اینکه این حالات به شرکت‌کنندگان یا تعدادی از آنان دست دهد از آن بشدت جلوگیری کند.
معلم و مربی آگاه به ورزش، از پیش برای شرکت‌کنندگان و دانش‌آموزان، اساس ایمنی هر رشته و مسابقه ورزشی را شرح می‌دهد و آنان را به رعایت اصول ایمنی هر مسابقه موظف می‌سازد. البته نکته مهم دیگر از نظر ایمنی شرکت‌کنندگان در فعالیتها و مسابقات ورزشی، در نظر گرفتن و به کار بردن وسایل مناسب ورزشی، حفظ ایمنی و سلامت نوجوانان از نظر زمینها و میدانهای بی‌خطر ورزشی است؛ مثلاً اگر زمین فوتبال در نزدیکی دیوار قرار داشته باشد، مسلم است که معلم ورزش نکات ایمنی را نادیده گرفته است یا باید بگوییم که به دست خود موجبات لطمه خوردن به سلامت بازیکنان را در آن زمین فراهم ساخته است. وسعت و حدود میدانهای ورزشی باید مشخص باشد و همه میدانها باید قبلاً به کمال دقت آماده و خط‌کشی شده باشد.
وجود وسایل به اندازه کافی برای هر فعالیت و رشته ورزشی
یکی از مسائلی که به ورزش لطمه می‌زند، نبودن وسایل مناسب و کافی ورزشی است. وسیله ورزشی باید مناسب رشته ورزشی باشد؛ مثلاً نوجوانان نباید با توپ فوتبال، والیبال بازی کنند؛ زیرا به سلامت اعضای بدن آنان بخصوص دستهایشان صدمه می‌زند. تعداد وسایل ورزشی نیز حائز اهمیت است، زیرا اگر وسیله ورزشی به اندازه کافی نباشد همیشه تعدادی از دانش‌آموزان، بیکار و در انتظار نوبت، در کنار زمین می‌ایستند. در فعالیتهایی که با توپ بازی سرو کار دارد دست کم باید برای هر دو نفر یک توپ وجود داشته باشد و چه بهتر که در چنین موردی هر دانش‌آموز یک توپ در اختیار داشته باشد.
وسایل سعمی و بصری ورزشی
اگر تدریس ورزش، محرکی برای دانش‌آموزان باشد و آنها را بر سر شوق آورد، خود به دنبال کسب اطلاعات بیشتر درباره فعالیتها و رشته‌های ورزشی خواهند رفت و در این موقع است که معلم و مربی ورزش باید از نظر راهنمایی و معرفی منابع اطلاعاتی و علمی به آنان کمک کند؛ مثلاً از دانش‌آموزی که به فوتبال علاقه دارد بخواهد که یک مقاله درباره تاریخ و فن این ورزش و سابقه و تغییر تکنیکها و مقررات این رشته ورزشی بنویسد و آن را در کلاس برای افزایش معلومات دیگران بخواند. در چنین موردی معلم و مربی ورزش باید دانش‌آموز را راهنمایی کند که «ما در کتابخانه آموزشگاه، تعدادی مجله، کتاب و نشریه درباره فوتبال داریم که شما می‌توانید از آن منابع برای تهیه مقابله خود استفاده کنید.»
اسلایدها و پوسترهای ورزشی نیز برای کسب اطلاعات و تشویق دانش‌آموزان به ورزش بسیار مؤثر است. حتی تعدادی از آموزشگاهها فیلمهایی از رشته‌های ورزشی، شامل مسابقات و نمایش فنون مختلف در هر رشته ورزشی برای استفاده دانش‌آموزان در کتابخانه آموزشگاه جمع‌آوری کرده‌اند. روزنامه‌ها و مجله‌های ورزشی نیز از بهترین مشوقهای ورزشی برای نوجوانان محسوب می‌شود.

در مورد اضطراب اجتماعی

اضطراب اجتماعی

دانلود تحقیق درباره اضطراب اجتماعی

اضطراب اجتماعی در زنان
عوامل ایجاد اضطراب اجتماعی
درمان اضطراب اجتماعی

فهرست مطالب

اضطراب اجتماعی ۱

اضطراب اجتماعی چیست؟ ۲

عوامل ایجاد اضطراب اجتماعی: ۳

مواجه با اضطراب: ۵

اضطراب اجتماعی ، علل و راهکار ۸

● رشد اضطراب اجتماعی ۱۰

یک اضطراب اجتماعی درزنان و دختران ۱۲

اختلال اضطراب اجتماعی Social Anxiety Disorder 19

مشکل بالینی  The Clinical Problem 19

ملاکهای تشخیص اختلال اضطراب اجتماعی ۲۱

استراتژی‌ها و شواهد    Strategies and evidence 22

ارزیابی  Evaluation 22

درمان  Treatment 24

درمان شناختی-رفتاری  Cognitive-Behavioral Therapy 24

اضطراب اجتماعی

انسان موجودی اجتماعی است و طبیعتاً احساس تنهایی او را دچار اضطراب و دلهره می کند. تنهایی ترس آور از تنهایی سبب می‌گردد که انسان به گروه‌های اجتماعی پناه ببرد و همچون« مرد شلوغی» به جمعیت پناه برد و در میان مردم و با مردم جاری گردد. اضطراب از تنهایی، اضطراب از اینکه کسی یار و غمخوار آدمی نباشد، یک اضطراب طبیعی است زیرا طبیعت انسان اقتضاء دارد به صورت گروهی و جمعی زندگی کند. امام همیشه اینگونه نیست، گاهی اتفاق می افتد انسان از رفتن در میان جمع بترسد. البته باید گفت ترس از اجتماع نیز پایه غریزی و فطری دارد و صیانت از نفس و مراقبت از خود بر می گردد. اما گاهی افراد به ترس بیمارگونه از اجتماع مبتلا می گردند که با خطرهایی که احیانا او را تهدید می کند تناسب ندارد، ترس موهوم و غیر منطقی از ارزیابی  قرار گرفتن توسط دیگران، انگار چشمان دیگران چونان از کارگاه‌هانی همواره در تعقیب اوست تا ابعاد پنهان و زوایای ناپیدای روح و جان او را به نمایش بگذارد. از جمع می گریزد، گروه ها و جمعیت ها نه تنها او را در خود فرا نمی خواند، بلکه مایه عذاب اوست. حضور در جمعیت شر م عمیقی را در او بر می‌ا‌نگیزد، انگار حضور میان مردم، حضور در یوم الحساب است، او باید به مردم حساب باز پس دهد، به همین سبب از جمعیت هراس دارد، مبادا گناهانش افشا گردد، مبادا کاری انجام دهد که شرمسار و چشمان ملامتگر اجتماع او را مجازات نمایند.

ترس از جمع، یک آسیب است و کشتن این ترس در دل کسی که می‌ترسد، چندان آسان نیست، نوعی اختلال شخصیتی است که با علایم جسمانی نظیر سرگیجه دلشوره لرزش دست سرخ شدن چهره گرفتگی عضلانی همراه است و البته اگر حاد شود به صورت لالی و زبانمردگی خود را نشان می‌دهد. بررسی‌ها « اضطراب اجتماعی» هستند و حضور در جمع برای آن‌ها به نحوی از انحناء هراس اضطراب و ترس و لرز همراه  است.

اضطراب اجتماعی چیست؟

اضطراب اجتماعی یک مفهوم ترکیبی است که از دو جزء « اضطراب (anxiety) و اجتماعی(social) ترکیب شده است. واژه اضطراب به حالت روانی و عاطفی اشاره دارد، که ممکن است از یک احساس ناراحتی کوچک به ترس یا وحشت حاد ادامه یابد. فرد مضطرب در معرض هراس دایمی قرار دارد، که مبادا ارزش های اساسی زندگی‌اش از دست دهد. اگر به نقاشی صفحه قبل اثر مونش که موضوع آن اضطراب طولانی یا شدید ممکن است منجر به بروز نشانندگان جسمانی مثل تعریق، لرز تهوع و احساس گیجی شود. اضطراب عموماً واکنشی است که در شرایط ترس آور رخ می‌دهد و با افکار منفی و هراس آور رخ می دهد و با افکار منفی و هراس آور تشدید می‌شود. واژه اجتماعی به درمیان جمع بودن اشاره دارد. وضعیت‌هایی مانند صحبت در جمع رفتن به جلسه امتحان و رستوران نوشتن در مقابل دیگران حضور در جلسات عمومی حضور در اماکن عمومی و صحبت با تلفن نمونه‌ای از قرار گرفتن در وضعیت‌های گوناگون اجتماعی است. اضطراب اجتماعی نتیجه ای است از نوعی ارزیابی شخصی از موقعیت‌های مختلف اجتماعی. فردی که دچار اضطراب اجتماعی است هیچ گونه تمایل به آغاز ارتباط با دیگران ندارد و با احساسی از ترس و مقاومت غیر معقول، از هر موقعیتی که ممکن است، در معرض داوری دیگران قرار گیرد، اجتناب می‌ورزد. برداشت یا تصور شخص از این که احتمال دارد شخصیت او مورد سنجش و ارزیابی قرار گیرد، می‌تواند واقعی یا خیالی باشد، در واقع شخصی که به شدت دچار اضطراب اجتماعی است، تصور می‌کند در هر موقعیت یا شرایط اجتماعی، فرد با افرادی به محض مواجه شدن با او  رفتار و شخصیتش را مورد نقادی و ارزیابی قرار خواهد داد و یا ممکن است و طوری رفتار کند که مورد تحقیر دیگران واقع شود و در فشار و درد سر قرار گیرد، هنگامی که چنین اضطرابی بر فرد مستولی شود اعتماد به نفس وی کاهش می‌یابد، قدرت نگرش واقع بینانه و برقراری ارتباط متقابل با دیگران به حداقل می‌رسد و احساس تنش یا ناتوانی در تنش زدایی، افسردگی، ناآرامی و بیقراری، گریز از ارتباطات معمول اجتماعی و دل مشغولی‌های مفرط، شخصیت فرد را فرا می‌گیرد. ترس از حضور در جمع، برای افرادی که دچار اضطراب اجتماعی هستند، نوعی ویژگی پایدار شخصیتی می‌باشد، نه وضعیت گذرا، این هم بگذرد. تنها با درمان است که می‌توان ترس حضور در اجتماع را از بین برد و یا کاهش داد.

عوامل ایجاد اضطراب اجتماعی:

اضطراب اجتماعی تابعی از  شرایط و وضعیت‌های مختلف است و علت‌های آن بیشتر از آن که در این متخصر بگنجد و یا بتوانیمن آن‌ها را بر شماریم، بستگی به وضعیت‌هایی موجود دارد که اضطراب اجتماعی را شدت می‌بخشد. به عنوان مثال کسی برای کنکور درس می‌خواند و یا کسی که قرار است در جای مهمی سخنرانی کند، نسبت به آن‌هایی که در شرایط عادی قرار دارند، بیشتر در معرض اضطراب هستند. همچنین شرایط اقتصادی، خانوادگی، پایگاه طبقاتی و اجتماعی سن جنس رفتار والدین و معلمان و امثال این‌ها بر افزایش یا کاهش اضطراب اجتماعی به شدت تاثیر دارند.

بررسی‌ ها نشان می‌دهند که اضطراب در مردها طبقات اقتصادی مرفه و جوانان کمتر است و در زنان کودکان افراد کم درآمد و سالمندان شیوع بیشتر مشاهده می‌گردد.

ترس از عدم تأیید یا انتقاد توسط دیگران؛

ترس از قرار گرفتن در موقعیتی که می بایست مصمم و قاطع جواب داد یا اظهار نظر کرد؛

ترس از مقابله با شرایط خاص اجتماعی، عصبانیت‌ها و پرخاشگری‌ها ترس از مواجه شدن و همکلامی با جنس مخالف

ترس از ناتوانی در برقراری و حفظ روابط بسیار صمیمی فردی

ترس از بروز جدی تعارض و دوگانگی احساس در خانواده و طرد شدن توسط والدین

دانلود تحقیق درباره اضطراب اجتماعی