دانلود پایان نامه پروژه رشته علوم تربیتی

دانلود پروژه رشته علوم تربیتی و پایان نامه ارشد علوم تربیتی

دانلود پایان نامه پروژه رشته علوم تربیتی

دانلود پروژه رشته علوم تربیتی و پایان نامه ارشد علوم تربیتی

مقاله دوستی و دوست یابی

مقاله دوستی و دوست یابی

دانلود مقاله در مورد دوستی و دوست یابی

راه های دوست یابی در جامعه

روش های دوست یابی در اینترنت

مقاله دوستی و دوست یابی

دانلود مقاله دوستی و دوست یابی

شیوه های دوست یابی

تحقیق درباره رشته روانشناسی فردی

فهرست موضوعات :

مقدمه : ……………………………………………………………………………………….۱

دوستی یعنی چه ؟ …………………………………………………………………………..۱

بهترین دوستان ……………………………………………………………………………..۲

معیار دوستی ……………………………………………………………………………….۳

نقش دوست در زندگی ……………………………………………………………………۵

ویژگیهای یک دوست خوب ……………………………………………………………….۷

دانش دوستی و آداب آن ………………………………………………………………….۸

نوع دوستی در عین فردگرائی……………………………………………………………..۱۲

دوست خوب و دوست بد …………………………………………………………………۱۶

گردشهای خانوادگی ………………………………………………………………………..۱۷

شایسته ترین دوستی ها …………………………………………………………………..۱۹

تشخیص میزان نوع دوستی افراد ……………………………………………………….۲۳

از دوست شده تا دوست ماندن ………………………………………………………..۲۴

در مدرسه دوستی …………………………………………………………………………۲۵

الفبای دوست شدن ……………………………………………………………………….۲۶

برقراری رابطه دوستی …………………………………………………………………….۲۶

نیاز به دوست ……………………………………………………………………………….۲۹

فاکتورهای XY …………………………………………………………………………….30

علائم پایان دادن به رابطه ………………………………………………………………..۳۱

رازهای برای دوستی ……………………………………………………………………..۳۴

دوستیابی …………………………………………………………………………………..۳۷

آثار مثبت و منفی دوستیهای دوران نوجوانی ………………………………………..۳۹

همتایان شما چه کسانی هستند ………………………………………………………..۳۹

منابع …………………………………………………………………………………………۴۲

مقدمــــه

اگر اندکی دقت کنید ، متوجه خواهید شد که شما آگاهانه و یا ناخود آگاه به دنبال دوست هستید. اما آیا تا کنون فکر کرده اید که دوستی چیست و دوستی حقیقی کدام است؟ از آنجا که انسان موجودی اجتماعی است ، صرف نظر از اینکه در چه جامعه ای زندگی می کند طبعاً به دنبال یافتن یاران و دوستان و همراهانی برای خود است . البته چون این گزینش در میان اقوام و ملل مختلف ، شکل های متنوعی پیدا می کند و با انگیزه های گوناگون یا بر اساس احساسات متفاوت عقلانی ، عاطفی و غیر از آن به وجود می آید ، تعاریف مختلفی نیز از این واژه ارائه شده است. گروهی دوستی را صرفاً به معنای ” معاشرت” دانسته اند. گروهی دیگربراین باورند که دوستی عبارت است از یک نوع ارتباط خاص که در مقاطع مختلف و یا در زمانی خاص ، میان افراد پیدا می شود. برخی دیگر نیز معتقدند که دوستی یک نوع قرار داد اخلاقی است که با انگیزه های خاص دنیوی و اخروی بین افراد به وجود می آید.

● دوستی حقیقی

این نوع از دوستی مخصوص اولیاء و مؤمنان واقعی است که تمام ارادت و انس و محبت خود را نسبت به خداوند تبارک و تعالی و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام صرف نموده اند. آری اینان نخبگان عالم و کسانی هستند که از غیر دوست رسته ، و به دوست پیوسته اند و آنچنان لذت این دوستی را چشیده اند که حاضر نیستند دنیا و آنچه در آن است را با لحظه ای انس و محبت و مناجات با خدای تعالی و ارادت به ساحت معصومین علیهم السلام عوض کنند. زیرا آنها خود مصداق واقعی این آیه هستند

” والّذینَ آمَنوُا أَشَدُّ حُبًّا لِلّه”

آنان که ایمان دارند بیشترین محبت و عشقشان به خداست .

● دوستی مجازی

بر پایه آنچه تا بدین جا در تعریف دوستی گفته شد روشن می شود که هر علاقه و محبتی که انسان به غیر از خداوند تبارک و تعالی و ائمه معصومین علیهم السلام دارد ، دوستی مجازی است. حال اگر این دوستی برخاسته از خواهش های نفسانی و شر و فساد باشد ، رهزن آدمی است و انسان را به منجلاب فساد می کشد و اصولاً چنین دوستی هایی ناپایدار خواهد بود.

اما اگر این دوستی ، دارای معیار صحیح بوده و از انگیزه الهی و فطرت انسانی نشأت گرفته باشد ، ضمن آنکه پایدار می ماند ، سرانجام انسان را به سعادت رهنمون خواهد شد.

بی شک یک مسلمان که با نگاه دینی ، روش زندگی خود را ترسیم می کند و تمام مراحل و ابعاد آن را حرکت به سوی کمال می داند ؛ در انتخاب دوست- که سهم عظیمی در سعادت و شقاوت دارد و نقش مهمی در زندگی بایفا می کند- دقت کامل را به عمل می آورد و دوستانی را جهت معاشرت و زندگی برمی گزیند که در این مسیر یار و مددکار او باشند. در این صورت است که این نوع دوستی و محبت مجازی ، به بستر و واسطه ای برای رسیدن به آن حقیقت مطلق تبدیل می شود.

آنچه در این جمل ، با استفاده از رهنمودهای انسان ساز پیشوایان معصوم علیهم السلام بیشتر به آن خواهیم پرداخت ، این نوع از دوستی است.

● بهترین دوستان

نخستین نکته ای که در اینجا باید بر آن تأکید شود این است که دوستی و محبت دارای مراتب و درجاتی است. نباید تصور کرد که دوستی بین افراد ، یکسان است. حقیقت این است که دوستان مراتب مختلفی دارند ؛ بعضی به عنوان دوست کامل شناخته می شوند ؛ زیرا از همه ی ویژگی ها و شرایط یک دوست کامل برخوردارند و بعضی شرایط کمتری را در خود جمع کرده اند. با مطالعه احادیث و روایات هم به این مطلب پی می بریم که دوستان به چند نوع تقسیم شده اند.

امام صادق علیه السلام فرموده است:

دوستی و رفاقت حدودی دارد. کسی که واجد تمام آن حدود نیست، دوست کامل نیست و آن کس که دارای هیچ یک از آن حدود نباشد اساساً دوست نیست.

اول آن که: ظاهر و باطن رفیقت نسبت به تو یکسان باشد.

دوم آن که: زیبایی و آبروی تو را جمال خود ببیند و نازیبایی تو را نازیبایی خود بداند.

سوم آن که: دست یافتن به مال و یا رسیدن به مقام ، روش دوستانه او را نسبت به تو تغییر ندهد.

چهارم آن که: در زمینه رفاقت ، از آنچه و هر چه در اختیار دارد نسبت به تو مضایقه نکند.

پنجم: تو را در مواقع مشکلات و مصائب ترک نگوید.

با اطمینان می توان گفت که اینها دوستان برتر هستند و اگر دوستی با این خصوصیات پیدا کردید ، بدانید کیمیایی یافته اید که نباید آن را به آسانی از دست دهید. زیرا ارتکاب چنین خطایی از خرد به دور است و همان گونه که امام صادق علیه السلام می فرماید: دوستی برادران مؤمن ، جزئی از دین می باشد و شخص عاقل مراقب دین خود است.

آن حضرت در حدیث دیگری فرمود:

رفقای صمیمی سه دسته اند:

۱- کسی که مانند غذا از لوازم ضروری زندگی به حساب می آید و آدمی در همه حالات به وی نیازمند است ؛ و او رفیق عاقل است.

۲- کسی که وجود او برای انسان به منزله یک بیماری رنج آور است ؛ و آن رفیق احمق است.

۳- کسی که وجودش نافع  و به منزله داروی شفابخش و ضد بیماری است ؛ که او رفیق روشنفکر بسیار عاقل است.

تفاوت بین دوستان و مراتب دوستی احتیاج به دلیل و برهان ندارد. لابد شما در زندگی دوستانی دارید که دوستی با آنان عذاب آوراست و به این ترتیب همیشه سعی می کنید خود را از آنان دور نگه دارید. در مقابل بعضی هستند که انسان حاضر است با صرف ساعت ها وقت و طی مسافت های طولانی و یا با تحمل رنج و مشقت ، او را پیدا کند و ساعتی با او همنیشن باشد. این مطلب همان چیزی است که ما از آن به عنوان مراتب دوستی یاد کردیم.

● معیار دوستی

همان طور که در تعریف دوستی اشاره شد، دوستی باید بر اساس معیار و ملاک صحیح استوار باشد. زیرا معمولاً ملاک افراد جهت گزینش دوستان، متفاوت است. چه بسا افرادی که با مقاصد نفسانی برای رسیدن به خواسته های دنیوی و یا بر اساس مقاصد شرورانه و مفسدت آمیز یا انگیزه های عاطفی غیرمعقول – تعصب ها- و خلاصه دوستی های بی بنیاد و تصادفی اقدام به انتخاب دوست کنند. اما مسلمانی که با چراغ راهنمای عقل و با تدبیر و اندیشه، کلیه نیازهای مادی و معنوی و از آن جمله دوست یابی خود را تأمین می کند قطعاً دوستان خود را با ملاک صحیح و انگیزه الهی و برای خدا برمی گزیند. او می داند که تنها دوستی های پایدار، دوستی اهل ایمان است که در دنیا و آخرت باقی خواهد ماند، چنان که قرآن کریم می فرماید:

” الأَ خِلاّءُ یوْمَئِذٍ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌ إلاَّ المُتَّقین”

در قیامت همه دوستان به استثنای متقین، دشمن یکدیگرند.

اصولاً لازمه دوستی متقابل این است که یک طرف، طرف دیگر را به کارها و وظایفش کمک کند. اگر این کمک در غیر رضای خدا باشد، در حقیقت به بدبختی و شقاوت و عذاب دائمی آن طرف کمک کرده است. از همین رو قرآن نیز در حکایت گفتار ستمگران در قیامت فرموده که:

” یا وَیلـَتی لَیتَـنی لَمْ أَتَّخِذْ فـُلاناً خَلیلاً  .” ای کاش فلانی را دوست خود نگرفته بودم.

بر خلاف دوستی های متقین که دوستی مایه پیشرفت آنان در راه خداست و در روز قیامت هم به سود ایشان خواهد بود.

در حدیثی از امام صادق علیه السلام این گونه می خوانیم:

” مَنْ أَحَبَّ للهِ وَ أَبْغَضَ للهِ وَ أَعْطی للهِ عَزَّوَجَلَّ فَهُوَ مِمَّنْ کَمُلَ إیمانُه.”  (

کسی که برای خدا دوست بدارد و برای خدا دشمن بدارد وبرای خدا ببخشد، از کسانی است که ایمانش کامل شده.

آن حضرت در حدیث دیگری می فرماید: از محکم ترین دستگیره های ایمان این است که برای خدا دوست بداری و برای خدا ببخشی و برای خدا منع کنی .

● ” برای خدا بودن” به چه معنا است؟

ممکن است این سؤال را مطرح کنید که در دوستی، ” برای خدا بودن” به چه معنی است؟

قبل از پاسخ دادن به این سؤال ، ابتدا باید دانست که این سؤال برای چه کسی مطرح است؟ آیا سوال کننده فردی است معتقد به دین؟ آیا فانی بودن این جهان و انتقال به جهان آخرت را باور دارد یا نه بی اعتقاد به این امور است؟ اگر اعتقادی به دین و جهان آخرت ندارد از بحث فعلی ما خارج است ؛ اما اگر معتقد به دین بوده و دستورات دینی را باور کرده باشد، حتماً می داند که هر گونه فعل و انفعالی در این جهان نتیجه اخروی دارد.

در این صورت چنین انسانی در همه مسائل زندگی و از جمله دوستی و خصوصاً در دوران جوانی که زمان شکل گیری شخصیت اوست با توجه به تأثیر حتمی آن در زندگی دنیایی و به تبع آن در جهان آخرت، پیمان رفاقت و دوستی با دیگران بسته ، و پایه معاشرت خود را با دیگران به گونه ای بنیاد خواهد گذاشت که سعادت دنیا و آخرت را به دنبال داشته باشد. ما این نوع دوستی را دوستی برای خدا و مبتنی بر ملاک های الهی و انسانی می دانیم.

ممکن است کسی به غلط تصور کند که چنین دوستی هایی قهراً به معنای بی توجهی به مادیات و لذت های دنیایی است. اما این، تصور نادرستی است. در واقع باعنایت به همان انگیزه الهی که در این نوع رفاقت وجود دارد، دوستان باید در جهت لذت های مشروع و رفاه اجتماعی دوستان خود کمک کنند و این خود یکی از وظایف و حقوق دوستی است که در فصل حقوق دوستان به آن می پردازیم . اما عجالتاً در اینجا تأکید می کنیم که دوستی های صحیح هم در راستای منافع مشروع دنیوی است و هم برای رسیدن به آخرتی بهتر و آبادتر، و اصولاً پایداری آن هم بدین جهت است. در مقابل این نوع ” دوستی” که برخوردار از معیار صحیح است، دوستی های خطرناک قرار دارند؛ دوستی هایی که بر اساس هواهای نفسانی و آرزوهای زودگذر مادی وبعضاً با هدف استثمار و سوءاستفاده از دیگران شکل می گیرند. در این گونه دوستی ها افراد در تلاش اند با انواع فریب کاری دیگران را به دام انداخته و به منافع مادی خود برسند. یعنی این دوستی ها پل ارتباطی جهت رسیدن به اهداف آنها است و البته تا زمانی که این پل ارتباطی لازم باشد، ممکن است شما رابرای چند روزی به بعضی خواهش های نفسانی برسانند ؛ اما مطمئن باشید که این حالت موقتی است و دیر یا زود به محض این که احساس کنند به شما نیاز ندارند، شما را به آسانی رها می کنند.

● نقش دوست در زندگی

بدون شک عوامل مختلفی در ساختن شخصیت انسان مؤثر هستند که از مهم ترین آنها مسئله همنشینی و دوستی و معاشرت است. این عامل از چنان اهمیتی برخوردار است که اسلام فرموده:

المَرْءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلْینْظُرْ أَحدُکُم مَنْ یُخالِل

آدمی بر دین و روش همنشین خود است پس باید ببیند که باچه کسی دوست می شود.

روشن است که انسان خواه ناخواه از دیگران تأثیر می پذیرد و بخش مهمی از افکار و صفات اخلاقی خود را از طریق دوستانش کسب می کند. این مطلب هم از نظر عقل و هم از طریق تجربه به اثبات رسیده است. ما به وسیله مشاهدات حسی خود و نیز با بازنگری به تاریخ، در می یابیم که چه بسیار افرادی که از راه دوست به سعادت ابدی و یا شقاوت ابدی رسیده اند. نقش دوست در زندگی به قدری زیاد و برجسته است که حضرت علی علیه السلام می فرماید:

هر گاه وضع کسی برای شما نامعلوم بود و دین او را نشناختید، به دوستانش نظر کنید . پس اگر آنها اهل دین و آیین خدا باشند ، او نیز پیرو آیین خداست و اگر بر آیین خدا نباشند او نیز بهره ای از آیین حق ندارد.

تو اول بگو با کیان زیستی پس آنگاه بگویم که تو کیستی

ابن مسکویه دانشمند مشهور اسلامی و استاد بوعلی سینا گوید:

” تمام سعادت انسان نزد دیگران و دوستان یافت می شود. سعادتمند کسی است که دوستان واقعی برای خود به دست آورد و در دوستی با آنان از هیچ فداکاری و از خودگذشتگی دریغ ننماید تا هم او از آنان فضائل اخلاقی کسب کند و هم آنان از وی بهره اخلاقی برگیرند”.

یک روان شناس معروف می گوید: این جمله را در ذهن خود، به خود تلقین کنید: ” نیک بختی من، شادی من، عواید من ، بستگی به هیچ چیز ندارد مگر به مهارتی که در شیوه معاشرت با مردمان به کار می برم.”

آری انسان در سایه دوستان وفادار و صمیمی است که می تواند پلکان ترقی و تعالی را یکی پس از دیگری طی نماید و این دوست است که گاه بشر را تا اوج افتخار و عظمت رهنمون می شود و منشأ خیرات وبرکات اجتماعی می گردد. همچنین در سایه همزیستی و همدلی است که استعدادها شکوفا شده و بشر می تواند اختراعات و اکتشافات وآثار ماندگار از خود بر جای بگذارد که جامعه از آنها سود ببرد.

از سوی دیگر دوستان ناشایست و شرور هستند که بشر را به منجلاب فساد انداخته و او را تا سر حد فنا و نیستی پیش می برند. سقراط گوید: ” هر یک از مردم آرزویی دارد، یکی مال می خواهد، یکی جمال و دیگری افتخار؛ ولی به عقیده من یک دوست خوب از همه مهم تر است. “

رسول گرامی اسلام، نقش دوست و اهمیت دوستی را چنین یادآور شده است:

مؤمن چنان است که با دیگران انس و الفت گرفته و دیگران با او انس دارند و کسی که نه الفت پذیر است و ن الفت می گیرد در او خیری نیست.

اگر تاریخ را ورق بزنید، خواهید دید که نه تنها بیشتر اختراعات و اکتشافات، حاصل همکاری و همیاری بشر با دیگران بوده ، بلکه اکثر موفقیت های اجتماعی و پژوهش ها و تحقیقات علمی نیز در سایه همفکری و همیاری و روابط دوستانه صحیح انجام گرفته است؛ دوستانی که با تلاش جمعی و با کمک فکر و اندیشه دیگران توانسته اند دستاوردهای بزرگ علمی را برای تاریخ به ارمغان آورند.

نقل یک نمونه از حوادث تاریخ معاصر در اینجا خالی از لطف نیست.

روش های دوست یابی در اینترنت

مقاله دوستی و دوست یابی

دانلود مقاله دوستی و دوست یابی

شیوه های دوست یابی

تحقیق درباره رشته روانشناسی فردی

آیا بین وزن کودک در هنگام تولد و سن مادر رابطه ای وجود دارد

آیا بین وزن کودک در هنگام تولد و سن مادر رابطه ای وجود دارد

دانلود کامل مقاله رابطه بین وزن کودک و سن مادر

 

پروژه رشته امار
تحقیق درباره رشته جامعه شناسی
رابطه بین وزن کودک و سن مادر

ارتباط بین سن مادر و وزن فرزندان

فهرست:
 پیشگفتار:
 آمار چیست؟
تعریف آمار:
نقش آمار در زندگی روزمره:
  ارتباط متقابل آمار و سایر رشته ها:
عمل آماری
 هدف ها ی  اصلی آمار عبارتند از:
روش‌های آماری
مقدمه :
جمع آوری داده ها :
جدول شماره ۱- فراوانی داده ها
جدول شماره ۲ – فراوانی سن مادران باردار
جدول شماره ۳ – فراوانی وزن کودکان در بدو تولد
یافته های پژوهش :
پیشگفتار:
 آمار چیست؟
بیشتر مردم با کلمه آمار،به مفهومی که برای ثبت و نمایش اطلاعات عددی به کار می رود، آشنا هستند: تعداد بیکاران،قیمت روزانه بعضی از سهام در بازار بورس، تعداد افراد تلف شده در اثر
شیوع یک بیماری، مثالهایی از این مفهوم اند.ولی این مفهوم منطبق با موضوع اصلی مورد بحث آمار نیست.آمار،عمدتا”با وضعیتهایی سروکار دارد که در آنها وقوع یک پیشامد به طور حتمی قابل پیش بینی نیست.استتنتاجهای آماری غالبا”غیرحتمی اند، زیرامبتنی بر اطلاعات ناکامی هستند:تخمین نرخ جاری بیکاری در یک ناحیه بر مبنای مطالعه روزی چند هزار نفر از مردم، یا بررسی یک طرح جدید ترافیک برمبنای نظرخواهی از تعدادی از افراد یک منطقه،مثالهایی ازاین موضوع اند.موارد دیگری ازعدم حتمیت وقتی پیش می آید که مشاهدات مکرر برروی یک پدیده،نتایج متفاوتی به دست دهند،حتی اگر سعی کنیم عوامل مؤثر بر پدیده ای را که قرار است مشاهده شود کنترل کنیم.مثلا”،همه درختان کاج یکساله دارای بلندی یکسان نیستند،حتی اگر از یک نوع نهال باشند و تحت شرایط یکسان نور، هواوخاک قرارگیرند.آمار به عنوان یک موضوع علمی،امروزه شامل مفاهیم و روشهایی است که در تمام پژوهشهایی که مستلزم جمع آوری داده ها به وسیله یک فرایند آزمایش و مشاهده و انجام استنباط و نتیجه گیری بوسیله تجزیه و تحلیل این داده ها هستند،اهمیت بسیار دارند.
نقش آمار در زندگی روزمره:
پی بردن به واقعیات امور ازطریق گردآوری و تعبیر داده ها،منحصر به پژوهشگران حرفه ای نیست.این امردرزندگی روزمره همه مردم که می کوشند،آگاهانه یا ناآگاهانه،مسائلی را درباره جامعه،شرایط زندگی،محیط زندگی خودوکل دنیا درک کنند،معمول است.برای کسب اطلاع ازوضع بیکاری،آلودگی ناشی ازضایعات صنعتی،اثر یک مسکن دررفع بیماری وسایرمسائل موردعلاقه  درزندگی روزمره؛اطلاعات وارقام راجمع آوری و آنها راتفسیر می نماییم یا کوشش می کنیم که تفسیرهای دیگران رابفهمیم. بنابراین،هرروز از طریق تجزیه و تحلیل ضمنی اطلاعات مبتنی بر واقعیات، عمل کسب آگاهی انجام می گیرد.
منابع اطلاعات مبتنی بر واقعیات می توانند تجربیات فردی،اخبار روز در رسانه های گروهی،گزارشهای دولتی،مقالات مجلات تخصصی،پیش بینیهای هواشناسی،گزارشهای مربوط به بازار،شاخصهای هزینه زندگی ونتایج حاصل ازافکار عمومی باشند. روشهای آماری به طور گسترده ای درتهیه این گونه گزارشها به کار می روند.گزارشهای متکی براستدلال آماری وتفسیردقیق نتایج،واقعا” روشنگرند؛ولی غالبا”استفاده غلط از روشهای آماری،که ممکن است عمدی یا ناشی ازسهل انگاری باشد،منجر  به نتیجه گیری غلط وتحریف واقعیت می شود.برای عامه مردم،که خوانندگان اصلی این گزارشها هستند،لازم است که تصوری از استدلال آماری در ذهن داشته باشند تا بتوانند داده ها را به طور صحیح تعبیر کنند و نتایج حاصل را ارزیابی نمایند.استدلال آماری ملاکهایی به دست می دهد که با استفاده ازآنها می توان معلوم کرد که آیا داده ها،واقعا”نتایج را تأیید می کنند یاخیر. البته درهر زمینه ای از تحقیق، اعتبار نتایج بستگی زیادی نیز به نوع استفاده از روشهای آماری در مرحله جمع آوری داده ها دارد.امروزه روشهای آماری درحکومتهای دموکراسی جدیدنقش مهمی دارند.مثلا”،اگر نمایندگان انتخابی مردم بتوانندتمایلات موکلانشان را با استفاده از روشهای نمونه گیری مناسب به طور سریع معلوم کنند، بهتر می توانند سیاست عمومی کشور را در جهت رعایت خواسته های مردم تنظیم کنند.
  ارتباط متقابل آمار و سایر رشته ها:
وظیفه اولیه آمار،که صرفا” عبارت است از جمع آوری و نمایش داده ها بود،کاملا”تغییر کرده است و نقش جدید آن،فراهم آوردن ابزارهایی تحلیلی است که با استفاده از آنها بتوان داده ها را به طور مؤثر جمع آوری کرد و از آنها معانی لازم را بیرون کشیده و تفسیر نمود.با استفاده از مفاهیم و روشهای آماری می توان از روی نمونه،نتیجه گیریهای معتبری در مورد جامعه به عمل آورد.علم آمار در تمام آن دسته از فعالیتهای بشری که در آنها،اثبات ادعاها و طبقه بندی اطلاعات مبتنی بر شواهد تجربی است،حضور دارد.
کاربرد روشهای آماری در قلمروهای گوناگونی از علوم انسانی،علوم و مهندسی،رشته های علمی جدیدی پدید آورده است که در ارتباط متقابل با آمارهستند،نظیر آمارزیستی،روانسنجی،آمار مهندسی،آماربازرگانی، اقتصادسنجی وجمعیت شناسی.بعلاوه علم آمار در رشته های بسیار دیگری که هنوز از ترکیب آنها با آمار شاخه هایی با اسامی خاص پدید نیامده،از قبیل علوم سیاسی،هواشناسی و محیط شناسی،نقش عمده ای ایفا می کند.
مفاهیم اساسی و هسته اصلی روشهای آماری،در تمام قلمروهای گوناگون کاربرد آمار،تقریبا”یکی است:تفاوتی که وجود دارد آن است که در هر قلمروی، ممکن است تعدادی از روشها نسبت به روشهای دیگر مفید تر باشند و مورد تأکید بیشتری قرار گیرند

پروژه رشته امار
تحقیق درباره رشته جامعه شناسی
رابطه بین وزن کودک و سن مادر

دانلود کامل مقاله رابطه بین وزن کودک و سن مادر

پایان نامه تاثیر تورم بر قیمت سهام شرکت ها در ایران

بررسی تاثیر تورم بر قیمت سهام شرکتها در ایران از دیدگاه دانشجویان

دانلود پایان نامه تاثیر تورم بر قیمت سهام شرکت ها در ایران

 

تحقیق درباره بورس اوراق بهادار
تحقیق درباره رشته جامعه آماریتحقیق درباره بورس اوراق بهادار
دانلود پایان نامه در مورد تورم
رابطه تورم و قیمت سهام ها
ارتباط تورم و بورس
تاثیر تورم در قیمت سهام شرکتها

 

 فهرست مندرجات :
فصل اول : کلیات تحقیق
۱) مقدمه ۱
۲) تعریف و بیان موضوع تحقیق ۳
۳) اهمیت موضوع ۴
۴) اهداف پژوهش ۴
۵) فرضیه های موضوع تحقیق ۵
۶) تعریف لغاط و اصطلاحات خاص ۵
فصل دوم : ادبیات موضوعی و سوابق تحقیق
بخش اول : ادبیات موضوعی
۱ ) مقدمه ۸
 ۲ ) بورس اوراق بهادار ۸
۳ ) تاریخچه بورس اوراق بهادار (گذشته تا به امروز )  ۹
۴ )تورم ۱۰
۵ ) شاخص قیمت مصرف کننده ۱۱
 ۶ ) سابقه تهیه شاخص قیمت مصرف کننده ۱۱
۷ ) سهام ۱۲
۸ ) کارایی بازار سرمایه بر سهام ۱۳
 ۹ ) نحوه تعیین قیمت پایه سهام در بورس تهران ۱۴
۱۰) شاخص قیمت سهام ۱۴
 ۱۱) تاریخچه شاخص قیمت سهام ۱۵
بخش دوم : سوابق تحقیق
۱)  سوابق تحقیق در داخل کشور ۱۷
۲) سوابق تحقیق در خارج از کشور ۱۷
فصل سوم : روش تحقیق
۱) مقدمه  ۱۹
۲) روش پژوهش ۱۹
۳) جامعه آماری ۱۹
 ۴) نمونه آماری ۱۹
۵) ابزار جمع آوری اطلاعات ۲۰
۶) روش جمع آوری اطلاعات ۲۰
۷) روش تجزیه و تحلیل اطلاعات ۲۰
فهرست منابع
پرسشنامه
مقدمه:
هیچ یک از بخشهای جامعه از اثرات تورم در امان نیستند به عبارتی اثرات تورم بر تمام بخشها اعم از اقتصادی ، اجتماعی ، سیاسی ، فرهنگی و غیره نمایان میباشدکه البته اثرات تورم بیشتر در بخش اقتصادی جامعه نمو پیدا میکند.
یکی دیگر از دوره های خاص دوران انقلاب و دوران پس از انقلاب میباشد که در این دوران به دلیل ایجاد دگرگونی در بخشهای سیاسی و مذهبی و اقتصادی یک جامعه آن جامعه از شرایط عادی خارج می شود . تورم غالبا در دوران جنگ و حوادث طبیعی ، انقلابها ، تحولات اقتصادی  و غیره نمود پیدا میکند مثلا در ایران تورم و به دفع آن کاهش ارزش پول موید موضوع فوق می باشد .  ( ویلیام شارپ ، سرمایه گذاری صفحه ۲۴۵-۲۴۲ )
طرح بورس تهران را اولین بار بانک ملی در سال ۱۳۱۵ داده بود ولی با شروع جنگ جهانی دوم و تحولات سیاسی ایران قانون تشکیل بورس در سال ۱۳۴۵ تصویب و یک سال بعد تاسیس گردید . انقلاب ۱۳۵۷۷ و تغییر و تحولات ناشی از آن و وقوع جنگ موجب تعطیلی بورس تهران شد اما با خاتمه جنگ در سال ۱۳۶۷ و بر اساس برنامه پنج ساله اول توسعه مجددا بورس تهران فعالیت خود را آغاز کرد.
با نگاهی به عملکرد بورس تهران میتوان گفت که این بورس بر خلاف قدمت زیاد آن رشد و تحولی کند و کم را تجربه کرده است ولی تعداد سهام معامله شده بورس در سال ۷۱ با۸/۲۵ درصد کاهش نسبت به سال قبل به ۴/۷۵۶/۴۹ هزار سهم رسید.در سال۷۶ شاخص تعداد سهام با کاهش مواجه شد و در سال ۷۷و۷۸ با رشد قابل توجهی روبرو شد طی دوره ۱۰ ساله ارزش سهام معامله شده با روندی افزایشی همراه بود. (مجله اقتصادی ایران شماره۴۶ آذر ۸۱ )
همانطور که در توضیح داده شد تورم بر بخشهای مختلف یک جامعه اثر میگذارد که بخش اقتصادی یک جامعه بیشترین اثر پذیری از تورم را دارا میباشد .
بخش اقتصادی به دو بخش خرد و کلان تقسیم می‌شود که دو بخش به نوبه خود تحت تاثیر تورم است . بازار بورس اوراق بهادار نیز یکی از بخشهایی می‌باشد که می‌توان هم در تقسیم بندی بخش خرد و هم در بخش کلان اقتصادی آن را جای داد . بنابراین این بخش نیز از اثرات تورم در امان نمانده و نخواهد ماند .
حال همانطور که در بالا درباره تاریخچه بورس اوراق بهادار توضیح داده شد می بینیم که همواره قیمتهای سهام در بورس اوراق بهادار نوسان داشته و تحت تاثیر عواملی همچون جنگ انقلاب و غیره قرار گرفته و البته آثار تورم که ثمره و نتیجه جنگ و دیگر عوامل غیر طبیعی میباشد و چهره آن مشهود است . در حال حاضر وضعیت جهانی آبستن حوادثی است که میتواند اثرات مستقیم و غیر مستقیمی بر اقتصاد ایران بگذارد . مثلا جنگ آمریکا با عراق و به تبع آن تعغییرات قیمت نفت در شرایطی که بودجه هم با اتکا به درآمدهای نفتی است پیش بینی وضعیت آینده ایران را دشوار میکند با این وجود افزایش قیمتهای نفت و به تبع آن افزایش درآمدهای ارزی به دولت ایران کمک خواهد کرد تا از رکود جلوگیری نماید و باعث کاهش تورم در کشور شود که این خود باعث ثابت ماندن قیمت سهام شرکتها میشود .
حسابداران می گویند دو واقعیت گریز ناپذیر در زندگی وجود دارد مرگ و مالیات ! اما احتمالا باید مورد سومی نیز به آن افزوده شود و آن چیزی جز تورم نیست . بدان معنی که ارزش هر پولی در جهان دچار روند نزول همیشگی است . ( پایان نامه-اثر تورم بر قیمت سهام-محمد رضا شهرکی-سال۱۳۸۰)
 تعریف و بیان مساله :
منظور از تورم افزایش مداوم سطح عمومی قیمتها در طی یک دوره زمانی به نسبت طولانی و منظور از قیمت سهام همان ارزش مورد معامله سهام در بازار بورس اوراق بهادار میباشد.
بورس اوراق بهادار عمده ترین طریق تجهیز و تخصیص سرمایه است که آنجا از طریق عرضه سهام شرکتهای مختلف فرصت سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران ایجاد میگردد.
از طرفی در جامعه خریداران اوراق بهادار از هر طبقه و گروهی که باشند با مشکلات اساسی در تصمیم گیری و سرمایه گذاری بویژه در انتخاب سهام شرکتها و ترجیح یکی بر دیگری روبرو هستند لذا هر گونه اطلاعاتی که با استفاده از آن بتوان میزان بازده شرکتها را پیش بینی نمود مورد توجه سهامداران قرار می گیرد .
از آنجا که بازده سهام شامل افزایش ارزش بازار هر سهم در طی یک دوره یکساله و وجوه نقد حاصله از سود تقسیمی هر سهم می باشد لذا آگاهی از عوامل موثر بر قیمت سهام و پیش بینی آنها سهامداران را در جهت پیش بینی بازده سهام و اتخاذ استراتژی لازم یاری خواهد رساند .(بودجه ریزی در ایران -علیرضا فرزیب)
به نظر می رسد که تورم بر قیمت سهام شرکتها تاثیر گذار است این تحقیق با عنوان بررسی تاثیر تورم بر قیمت سهام شرکتها در ایران از نظر دانشجویان حسابداری  دانشگاه آزاد ـ واحد مشهد تدوین گردیده که به دنبال این موضوع هستیم تا با شناسایی رابطه بین تورم و قیمت سهام آن را به عنوان ابزاری جهت پیش بینی و مقایسه قیمت سهام شرکتهای مختلف به سهامداران معرفی می نماید .
اهمیت موضوع پژوهش :
یک رابطه خطی مستقیم قوی معنی دار بین نرخ تورم و قیمت سهام می باشد به عبارت دیگر میتوان گفت که تورم دارای تاثیر قابل توجهی بر قیمت سهام می باشد و تا حد زیادی از تغییرات قیمت سهام را تبیین می کند لذا باید گفت که تورم دارای محتوی اطلاعاتی زیادی برای سهامداران می باشد و سرمایه گذاران باید به هنگام تصمیم گیری در ارتباط با خرید و فروش سهام آن را مد نظر قرار دهند .
به طور کلی هر گروه از استفاده کنندگان اطلاعات و صورتهای مالی خاصی را مد نظر قرار می دهند اصولا سهامداران خواستار اطلاعاتی هستند که آنها را در ارزیابی چشم انداز فعالیتهای شرکت و همچنین عملکرد مدیران رهنمود سازند . بورس اوراق بهادار تهران نیز به عنوان تنها بازار فعال سرمایه در ایران از چگونگی روند تعیین قیمتها متاثر می شود چون نوع تاثیر اطلاعات و قیمتهای بازار سهام معیار طبقه بندی کارایی بازار سرمایه از جنبه اطلاعاتی است
نوسان قیمت سهام در تمامی بورسهای اوراق بهادار امری است نه تنها عادی بلکه روزمره زیرا قیمت سهام و سایر گونه های اوراق بهادار نمایانگر عوامل تاثیر گذارنده اعم از درونی و بیرونی است بنابراین هرگاه دگرگونی خاصی در عوامل تاثیر گذارنده بوجود آید بازتاب آن ناخود آگاه بر روی قیمت سهام مشاهده می شود .
بنابر آنچه که در بالا گفته شد چون بین نرخ تورم و قیمت سهام در ایران و دیگر کشورها رابطه عمیق و وسیعی وجود دارد در نتیجه این موضوع در کشورها از اهمیت بالا و خاصی بر خوردار است .
اهداف پژوهش
یکی از اهداف این پژوهش بررسی ارتباط بین نرخ تورم و قیمت سهام می باشد و این امر نشاندهنده ارزش اطلاعاتی زیاد نرخ تورم برای سرمایه گذاران در سهام است لذا پیشنهاد می شود که سرمایه گذاران بالقوه و بالفعل در هنگام خرید یا فروش سهام شرکتهای مختلف جهت اتخاذ استراتژی بهتر و امکان تصمیم گیری مطلوب تر ،اطلاعات تورمی را با عنایت به یافته های تحقیق حاضر مد نظر قرار دهند .
اهداف این پژوهش کمک به پویایی و کارآمدی بازار سرمایه و پیامد آن کمک به سرمایه گذاران در جهت انجام سرمایه گذاری مطلوب و با اشراف به این موضوع که در مسیر نیل به یک سرمایه گذاری بهینه و منطقی برای هر سهامدار و یا سرمایه گذار یک نیاز بسیار مهم تعیین عوامل موثر بر قیمت سهام و امکان پیش بینی قیمت سهام شرکتهاست ،چون اگر سرمایه گذاران با توجه به برداشت خود و یا مسیر چگونگی میزان عرضه و تقاضا سهام در بورس و بدون توجه به اطلاعات موجود قابل دسترس و موثر در تصمیم گیری اقدام به خرید یا فروش سهام کنند ممکن است نتایج ریانباری به دست آید که منجر به بی اعتمادی سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در بازار سرمایه بالاخص در سهام شرکتها شود.
فرضیه های موضوع تحقیق :
۱) بین نرخ تورم و قیمت کل سهام ، رابطه وجود دارد .
۲) بین نرخ تورم و قیمت کل بصورت بخشی (صنایع مختلف) رابطه وجود دارد .
۳) تاثیر نرخ تورم بر کل سهام در شرکتهای مختلف متفاوت است .
۴) تاثیر نرخ تورم بر قیمت کل سهام در شرکتها با سرمایه متفاوت ،متفاوت است .
 تعریف لغاط و اصطلاحات خاص :
سهم : سند قابل معامله ای است که نماینده تعداد سهامی است که صاحب آن در شرکت دارد .
تورم : افزایش مداوم سطح عمومی قیمتها در طی یک دوره زمانی به نسبت طولانی
تورم مورد انتظار: تورمی که از قبل پیش بینی شده باشد .
تورم غیر قابل انتظار : تورمی که از قبل نتوان آن را پیش بینی کرد .
قیمت سهام : ارزش مورد معامله سهام در بازار بورس اوراق بهادار
شرکتهای سهامی : شرکتی است که سرمایه آن به  سهام تقسیم شده و مسئولیت صاحبان سهام محدود به مبلغ اسمی سهام آنها است .
شرکت با سرمایه اندک : شرکتی است که سرمایه آن کمتر از  ۱۰۰۰۰۰۰۰ ریال باشد .
شرکت با سرمایه زیاد : شرکتی است که سرمایه آن بیشتر از ۱۰۰۰۰۰۰۰ ریال باشد
دانشجویان حسابداری : منظور دانشجویان حسابداری مقطع کاردانی و کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد می باشد .
CPI  : شاخص قیمت مصرف کننده که تغییرات قیمت کالاها و خدمات مصرفی مورد استفاده خانوارها را اندازه گیری می نمایند .
جامعه : مجموعه ای از افراد ، اشیا ، رویدادها و… که حداقل دارای یک صفت مشترک باشند .
جامعه آماری :به مجموعه ای از افراد یا مواردی گفته می شود که نتایج پژوهش به آنها تعمیم داده می شود .
نمونه : بخشی از جامعه است که بطور تصادفی انتخاب شده و معرف جامعه محسوب می شود .
نمونه آماری : شامل افراد یا مواردی است که اطلاعات مورد نیاز پژوهش به کمک آنها جمع آوری می شود .
متغیر : صفت قابل ملاحظه ای است که اندازه آن از موردی به مورد دیگر فرق می کند .


فصل دوم :
پیشینه پژوهش

بخش اول : ادبیات موضوعی

مقدمه :
نوسان قیمت سهام در تمامی بورسهای اوراق بهادار امری است نه تنها عادی بلکه روزمره زیرا قیمت سهام و سایر گونه های اوراق بهادار نمایانگر عوامل تاثیر گذارنده اعم از بیرونی و درونی است ،بنابراین هرگاه دگرگونی خاصی در عوامل تاثیر گذارنده بوجود آید بازتاب آن ناخودآگاه بر روی قیمت سهام مشاهده می شود .
یکی از عوامل خارج از کنترل مدیریت ، تورم می باشد که به نظر می رسد بر قیمت سهام تاثیر گذار باشد که در این زمینه ، گروهی اعتقاد بر رابطه مثبت بین قیمت سهام و تورم و گروهی دیگر معتقد به رابطه منفی بین قیمت سهام و تورم می باشد .
بازده منافع ناشی از سرمایه گذاری در سهام شرکتها می تواند به شکل جریان نقدی سالانه سود ، سهام جایزه یا اعطای حق تقدم خرید سهام باشد که به طور مستقیم تحت تاثیر تصمیمات شرکت و بالاخص مدیریت است که این تصمیمات ممکن است بعضی    عوامل خارجی که از کنترل مدیریت خارج است مثل تورم تاثیر گذار باشد . (تئوریهایی در مورد رابطه بین بازده سهام و تورم-گسگ و دول-ژورنال مالیه-مارس ۱۹۸۳ )
محدودیتهای موجود در کار :
یکی از جنبه های مهم هر مطالعه و تحقیق بخصوص مطالعات حسابداری وجوه داده ها و اطلاعات مورد نیاز و سرعت سهولت دسترسی به آن می باشد و بی شک هر تحقیقی بدون این مهم مشکلات مضاعف روبرو خواهد بود . در جریان این تحقیق به واسطه مشکل مشترک همه کشور های در حال توسعه از جمله کشور ما در زمینه اطلاعات،عدم وجود پایگاههای اطلاعاتی جامع و سایر تنگناهای ساختاری در دسترسی و استخراج اطلاعات به میزان قابل توجهی با دشواری روبرو است .
بورس اوراق بهادار :
به طور کلی بورس در فعالیتهای بازرگانی و داد و ستد به یک بازار رسمی و دائمی گفته می شود که در یک محل تشکیل شده و در آن خرید و فروش اوراق بهادار توسط افرادی بنام کارشناس تحت نظارت مقررات خاصی انجام می گیرد . ( احمد جوادیان-بورس اوراق بهادار-گذشته ، حال و آینده صفحه ۱۰ )
 تاریخچه بورس اوراق بهادار در ایران( از گذشته تا به امروز )
ریشه های ایجاد بورسهای بزرگ امروز جهان را باید در بازارهای مکاره قرون وسطی جستجو کرد . در واقع زیارتگاههای خصوصی که که در آن مراسم مذهبی صورت می گرفت و به تدریج و به طور ضمنی محل داد و ستد امتعه مختلف نیز شده بود . زوار اماکن متبرکه در عین حال که قصد قربت داشتند کالاهایی نظیر ادویه و جواهر نیز خرید و فروش می کردند . این اماکن تدریجا با افزایش جمعیت و رونق کسب و کار به مراکز  تجاری دائمی تبدیل شدند .
در قرن ۱۵ و حوالی ۱۴۵۰ میلادی بازرگانان و کسبه بلژیکی در شهر بوژ مرکز فنلاند در شمال غربی بلژیک در میدانی  در مقابل خانه بزرگ زادهای به نام من در بورژه جمع می شدند و به داد و ستد می پرداختند ، میادین محل تجمع بازرگانان به تدریج به بورس مشهور شد . ( حسن گلریز -بورس اوراق بهادار -با توجه خاص به بورس اوراق بهادار تهران صفحه ۲۰-۱۹ )
 بورس اوراق بهادار تهران در بهمن ۱۳۴۶ کار خود را رسما آغاز کرد که اولین کار این بورس در پانزدهم بهمن ماه همان سال عرضه سهام بانک توسعه صنعتی ایران  که بزرگترین مجتمع واحدهای تولیدی و اقتصادی آن زمان بود . در پی آن ، سهام شرکت نفت پارس اوراق قرضه دولتی ، اسناد خزانه ، اوراق قرضه سازمان گسترش مالکیت صنعتی و اوراق قرضه عباس آباد به بورس اوراق قرضه تهران راه یافتند . اعطای معافیتهای مالیاتی به شرکتها و موسسات پذیرفته شده در بورس ، در ایجاد انگیزه برای عرضه سهام آنها نقش مهمی داشته است .
طی ۱۱ سال بورس تا پیش از انقلاب اسلامی در ایران ، تعداد شرکتها ، بانکها و شرکتهای بیمه پذیرفته شده ،از ۶ بنگاه اقتصادی با ۶/۲ میلیارد سرمایه در سال ۱۳۴۶ به ۱۰۵ بنگاه با بیش از ۲۳۰ میلیارد ریال در سال ۱۳۵۷ افزایش یافت همچنین ارزش مبادلات در بورس از ۱۵ میلیارد ریال سرمایه در سال ۱۳۴۶ به بیش از ۱۵۰ میلیارد ریال سرمایه در سال ۱۳۵۷ افزایش یافت .
هر چند بورس اوراق بهادار تهران در این دوره از رونق چشمگیری برخوردار نبوده ، رشد شتابان محصول ناخالص داخلی ، ارزش افزوده بخش صنعت ، حضور اوراق قرضه دولتی و اصطلاحات ارضی ، افزایش حجم معاملات بورس را در پی داشته است . تصویب قانون   گسترش  مالکیت سهام واحدهای تولیدی در اردیبهشت ماه ۱۳۵۴ که به موجب آن                                                                                                                                     موسسه های دولتی و خصوصی مکلف شدند که به ترتیب ۴۹ و ۶۹ درصد سهام خود را به مردم عرضه کنند ، در گسترش عرضه سهام واحدهای اقتصادی در بورس اوراق بهادار موثر بود .
در سالهای پس از انقلاب اسلامی و تا پیش از نخستین برنامه پنجساله توسعه اقتصادی دگرگونیهای چشمگیری در اقتصاد ملی پدید آمد که بورس اوراق بهادار را نیز در بر گرفت  درسال ۱۳۶۲ داد وستد اوراق قرضه به دلیل داشتن بهره مشخص ، ربوی تشخیص داده شد بدین ترتیب طی این سالها بورس اوراق بهادار تهران دوره فترتی را آغاز کرد که تا پایان سال ۱۳۶۷ همچنان ادامه یافت . از سال ۱۳۶۸ در چارچوب برنامه پنج ساله اول توسعه اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی . فعالیتهای بورس اوراق تهران به عنوان زمینه ای برای اجرای سیاست خصوصی سازی مورد توجه قرار گرفت . در واقع سیاستگذاران اقتصادی در نظر داشتند که بورس اوراق بهادار با انتقال پاره ای از وظایف تصدیهای دولتی به بخش خصوصی ، جذب نقدینگی و گردآوری منابع پس اندازی پراکنده و هدایت آن به سوی مصارف سرمایه گذاری ، در تجهیز منابع توسعه اقتصادی و انگیزش موثر بخش خصوصی برای مشارکت فعالانه در فعالیتهای اقتصادی نقش مهم و اساسی داشته باشد .
گزارش سیاستگذاریهای کلان اقتصادی به استفاده از ساز و کار بورس افزایش چشمگیر شمار شرکتهای پذیرفته شده و افزایش حجم فعالیت بورس تهران را در پی داشت .در طی سالهای ۱۳۶۷ تا ۱۳۷۶ تعداد بنگاههای اقتصادی پذیرفته شده در بورس تهران از ۵۶ به ۲۶۳ شرکت افزایش یافت و میانگین ارزش معاملات حدود ۱۸۰ درصد افزایش یافت .
روند فعالیت بورس اوراق بهادار تهران در سالهای ۱۳۶۹ تا ۱۳۷۵ به ویژه نوسانهای شدید و یکسویه قیمتها در سال ۱۳۷۰ و ۱۳۷۳ و ۱۳۷۴ افت و خیزهای دوره ای چشمگیری در پی داشت که برآیند آنها انتظارات نامتعارف سرمایه گذاران و بی اطمینانی نسبی حاکم بر این بازار بوده است.به طور کلی عملکرد بورس اوراق بهادار تهران نشان می دهد که بازار متشکل سرمایه در عمل جایگاه واقعی و شایسته خود را در اقتصاد ملی به دست نیاورده است . (مجله اقتصادی بورس -مهر ۱۳۷۷ -صفحه ۱۳-۱۲ )
تورم :
تورم عبارتست از افزایش مداوم در سطح عمومی قیمتها در طی یک دوره زمانی به نسبت طولانی با توجه به این تعریف افزایش چند کالا و یا خدمت ، تورم محسوب نمی شود و حتی افزایش سطح عمومی قیمتها در یک مقطع نیز تورم بحساب نمی آید بلکه لازمه ایجاد تورم ، افزایش سطح قیمت تمام یا اکثر کالاها در یک دوره زمانی بالنسبه طولانی است .
باید توجه داشت که در هر نظام اقتصادی ممکن است قیمت یک یا چند کالا در حال افزایش یا کاهش باشد . قیمت بعضی از کالاها ممکن است تحت تاثیر افزایش تقاضا یا هزینه تولید افزایش یابد .بهبود تکنولوژی و یا افزایش کارایی یا کاهش هزینه تولید هم ممکن است بهای برخی از کالاها را افزایش دهد. دولتها خود نیز ممکن است با اجرای سیاستهایی از قبیل پرداخت مالیات غیر مستقیم و یا پرداخت سوبسید قیمت بعضی از کالاها را افزایش دهند یا موجب کاهش آنها شوند . حتی عوامل فصلی و عوامل طبیعی هم بر سطح عمومی قیمتها تاثیر دارند .
از آنجا که پیگیری و بورس قیمت هزاران نوع کالا و خدمات عملا مقدور نیست به منظور سنجش تورم سطح عمومی قیمتها از شاخصهای مختلف قیمت استفاده می شود .
شاخصهای عمده ای که برای بررسی رشد سطح قیمتها بکار میروند شاخص عمده فروشی و خرده فروشی و شاخص هزینه زندگی است .(تئوری اقتصاد کلان-محمود روزبهان-ص۲۲۱ )
شاخص قیمت مصرف کننده (خرده فروشی) :
این شاخص را با CPI  نشان می دهند ، تغییرات قیمت کالا و خدمات مصرفی مورد استفاده خانوارها را اندازه گیری می نماید . شاخص مزبور به عنوان وسیله اندازه گیری سطح عمومی قیمتهای خرده فروشی ، یکی از بهترین ضوابط سنجش قدرت خرید داخلی پول کشور به شمار می رود و به همین دلیل این روش را به عنوان نرخ تورم در نظر می گیرند .در ایران این شاخص را شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی می نامند که طبق تعریف بانک مرکزی ایران این شاخص معیار نسبی تغییرات قیمت تعداد ثابت و معینی از کالاها و خدمات است که توسط خانوارهای شهری به مصرف می رسد .
از آنجا که کالاهای مورد استفاده خانوارها بسیار زیاد است لذا در محاسبه شاخص سبد مشخصی از کالاها در نظر گرفته می شود . به علاوه چون با توجه به وسعت کشور و کثرت تعداد شهرها و خانوارهای ساکن در آنها ، امکان دسترسی به کلیه خانوارها در تمام مناطق شهری وجود ندارد ، لذا نمونه هایی از خانوارهای کل کشور انتخاب می شوند . (ولی ا…کرمی قهی – اصول و مبانی اقتصاد کلان – جلد اول – ص ۹۳-۹۲)
سابقه تهیه شاخص قیمت مصرف کننده :
تاریخ نشان می دهد که نخستین بار شاخص قیمت در انگلستان تهیه شده است شاخص روزانه   (اکونومیست) لندن که از سال ۱۸۵۹ میلادی به بعد مرتبا منتشر شده است ، سرآغاز حیات شاخص ها بحساب می آید . کشور آمریکا در سال ۱۸۹۱ شاخص های خرده فروشی را پایه گذاری کرد . تا قبل از جنگ جهانی دوم شاخصهای قیمت چندان مورد توجه نبودند ولی در زمان جنگ و بخصوص از زمانی که مبنای افزایش حقوق کارگران انگلیسی بر پایه شاخص هزینه زندگی توسط شورای بازرگانی انگلستان استوار گردید ، اهمیت شاخص های قیمت آشکار شد و توجه اکثر دول را به خود معطوف نمود . شاخص های بهای کالاها و خدمات در ایران اولین بار در سال ۱۳۱۵ توسط بانک ملی ایران تهیه گردید . این شاخص تا سال ۱۳۳۸ بدون تجدید نظر محاسبه و منتشر گردید .
درسال ۱۳۳۸ اداره آمار و بررسیهای اقتصادی و مالی بانک ملی ایران شاخص هزینه زندگی را مورد تجدید نظر کلی قرار داد .
با تاسیس بانک مرکزی ایران در سال ۱۳۳۹ مسئولیت شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی بعهده اداره آمار و بررسیهای اقتصادی این بانک محصول شد . (بانک مرکزی جمهوری اسلامی – شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران -بهمن ۱۳۷۸ )
سهام :
ورقه سهم ، سند قابل معامله ای است که مبین میزان مشارکت ، تعهدات و منافع صاحب آن در یک شرکت سهامی است . متداولترین نوع سهام ، سهام عادی یا سهام معمولی است که دارندگان سهام به مبلغ مساوی از حقوق و امتیازات واحدی برخوردارند. ( حسن گلریز – بورس اوراق بهادار – با توجه خاص به بورس اوراق بهادار تهران- ص ۴۲ )
سهام نشان دهنده حقوق مالکیت در یک واحد اقتصادی است . دو گونه سهام وجود دارد :
۱) سهام عادی
۲) سهام ممتاز
سهام ممتاز ، ویژگیهای سهام و اوراق بهادار را توامان با هم دارند ، از سویی سهام ممتاز مانند سهام عادی دارای عمر نامحدود است و روی آن ، سود سهام پرداخت می شود . از سویی دیگر سود سهام ممتاز مانند اوراق قرضه ثابت و مشخص است از این رو ، جریان درآمدی که ایجاد می کند بسیار شبیه اوراق قرضه است . سهام عادی نشانکر مالکیت بر شرکت یا حقوق صاحبان سهام است .
یکی از نخستین ویژگیهای سهام عادی آن است که ارزش اسمی این سهام عامل اقتصادی چندان مهمی نیست . ارزش اسمی که معمولا انتخاب می شود ۱۰۰۰ ریال است  ارزش دفتری یک شرکت ، ارزش حسابداری اوراق سهام به نحوی است که در دفاتر و ترازنامه نشان داده شده است . ارزش بازار سهام ، متغیری است که مورد توجه سرمایه گذاران است . مجموع ارزش بازار برای یک شرکت که با ضرب کردن قیمت بازار هر سهام در تعداد سهام موجود بدست می آید نشاندهنده ارزشی است که در بازار برای شرکت تعیین شده است .
نهادهای عمده فعال در بازار سرمایه که اغلب به عنوان واسطه بین عرضه کنندگان و تقاضا کنندگان اوراق مالی عمل و به تسهیل و تسریع جریان وجوه بین این دو گروه کمک می کنند ،شامل بانکهای سرمایه گذاری ، کارگزاران ، شرکتهای سرمایه گذاری ، شرکتهای بیمه و صندوقهای بازنشستگی است . بازارهای سرمایه عموعا به دو بخش بازارهای دست اول و بازارهای دست دوم تقسیم می شوند . اوراق بهادار تازه منتشر شده در بازارهای دست اول مبادله می شوند بنابراین شرکتی که برای اولین بار اقدام به انتشار سهام کند با بازار دست اول روبرو است اما بازارهای دست دوم در زمینه مبادله اوراق بهادار موجود فعالیت می کنند . ( مجله اقتصادی بورس -مهر ۱۳۷۷ -ص ۱۰ )
تحقیق درباره بورس اوراق بهادار
تحقیق درباره رشته جامعه آماریتحقیق درباره بورس اوراق بهادار
دانلود پایان نامه در مورد تورم
رابطه تورم و قیمت سهام ها
ارتباط تورم و بورس
تاثیر تورم در قیمت سهام شرکتها

خانواده و نقش آن در ابراز محبت و مهرورزی

مقاله خانواده و نقش آن در ابراز محبت و مهرورزی

دانلود پایان نامه نقش خانواده در ابراز محبت

 

تحقیق درمورد خانواده و نقش آن در ابراز محبت
تحقیق درباره رشته روانشناسی
نقش خانواده در ابراز محبت فرزندان
نقش والدین در ابراز مهرورزی کودکان
فهرست مطالب
پیشگفتار  ۱
۱- اهداف  ۲
۲- پیشینه ی تحقیق ۴
۳- روش تحقیق۶
۳- ارتباط بین ساختار خانواده بر ابراز محبت و پیامدهای رفتاری جوانان و نوجوانان  ۷
۳-۱ وضعیت اقتصادی:  ۸
۳-۲ اجتماعی سازی: ۹
۳-۳ استرس  ۱۰
۳-۴ رفاه روانشناختی مادری:  ۱۱
۴- مقایسه ی میزان مهرورزی در بین خانواده های دارای فرزند خوانده، دو والدی تنی، مادر تنها، پدر خوانده و مادر خوانده   ۱۲
۴-۱ بد نام سازی به عنوان یک فاکتور کلیدی:  ۱۴
۴-۲ اجتماعی سازی توسط دو والد به صورت بهینه:  ۱۵
۴-۳ تحقیق طلاق و والدین ناتنی: تقدم روابط تنی:  ۱۶
۴-۴ تاثیر فرایند های خانواده:  ۱۷
۴-۵ اهمت ساختار خانواده در پیش بینی رفاه روانی، مهرورزی و کیفیت روابط اعضای خانواده: ۱۸
۵- مهرورزی در سیره امام موسی کاظم(ع)  ۲۱
۶- موانع مهرورزی  ۳۴
۷-نتیجه گیری ۳۵
منابع  ۳۹
پیشگفتار
مهر و محبت یکی از برترین و باارزش ترین گوهرهای وجودی انسان بوده و مهروزی اساس شکل گیری و انسجام جوامع انسانی را تشکیل می دهد. در سایه ی مهر و محبت انسان ها روابط سالم با یک دیگر برقرار کرده و امکان پیشرفت جامعه ی خود را فراهم می آورند. بدون شک وجود مهر و محبت در یک جامعه اطمینان و اعتماد افراد به یک دیگر را افزایش داده و با کاهش تنشها و مشکلات ناشی از آن، تمام توان انسان صرف نیکوکاری و پرداختن به همنوعان خواهد شد.
. با توجه به اهم مهروزی و نقش خانواده در ابراز مهر و محبت ، این تحقیق به بررسی این موضوع پرداخته است.
۱- اهداف
بدون شک خانواده، مهمترین و بینیادی ترین نقش را در شکل گیری افکار، عقاید، نگرش ها، رفتار، شخصیت و نحوه ی زندگی و عملکرد هر فرد دارد. اولین و مهمترین آموزشهایی که به هر یک از افراد بشر در طول تاریخ داده شده است در درون خانواده شکل گرفته. پدر و مادر به عنوان اولین آموزگاران بشریت، منش ها و اخلاق را به کودک آموخته اند و شخصیت او را تا حد زیادی شکل داده اند. افرادی که در کودکی از مهر و محبت خانواده برخوردار بوده اند، تحت حمایت خانواده توانسته اند به یک جهانبینی دقیق و صحیح دست یابند و مراحل پیشرفت را طی کرده، باعث ترقی جامعه ی خویش شوند.
مهر و محبت خانواده و تاثیر آن بر پیشرفت فردی و اجتماعی و همچنین تاثیر خانواده در گسترش مهرورزی و تمایل افراد برای ابراز محبت، موضوعی است که در این پژوهش مورد نظر بوده است.
بدون شک ابراز مهر و محبت به شیوه های مختلف صورت می گیرد و فقط یک موضوع عاطفی و روانی نبوده و به تمام جنبه ها و زوایای زندگی یک فرد مربوط می شود. بنابراین ابراز محبت می تواند به شکل های مختلفی بروز نماید که مشخص ترین آن تاثیر روانی و عاطفی است، اما درصد بسیار زیادی از ابراز محبت می تواند به صورت جنبه های مادی باشد. باید توجه داشت که ابراز محبت باید در تمام جنبه های آن مورد توجه قرار بگیرد، چه مادی و چه معنوی. این تحقیق علاوه بر جنبه های مادی و معنوی ابراز محبت که معمولاً به صورت آگاهانه در خانواده ها بروز می کند مواردی را که به صورت غیر آشکار می تواند بر ابراز محبت در خانواده تاثیر داشته باشد مورد بررسی قرار می دهد. به عنوان مثال نقش ساختار خانواده در میزان ابراز محبت و یا تاثیر خانواده های مشکل دار در میزان ابراز محبت و بالعکس (یعنی تاثیر محبت و مهرورزی بر روی ساختار خانواده و بهبود روابط) مورد بررسی قرار گرفته است.
۲- پیشینه ی تحقیق
ارتباط بین ساختار خانواده و پیامدهای اخلاقی و رفتاری وهمچنن نحوی تاثیر این ساختارها بر نوع زندگی آینده ی افراد جوان زیاد مورد سوال قرار نگرفته است (McLanahan & Sandefur, 1994; Wu, Cherlin, & Bumpass, 1997). برای بررسی میزان تاثیر عوامل مختلف روحی روانی و یا مادی خانواده بر روی فرزندان میتوان از مقایسه ی ساختارها ی مختلف خانواده گی و تاثیر این ساختار ها استفاده نمود. بررسی ها نشان داده که خانواده های تک والدی یعنی خانواده هایی که یکی از والدین (پدر یا مادر) با انها زندگی نمی کنند می تواند ارتباط زیادی با رفتار های مشکل دار جوانان داشته داشته باشد (Dornbusch et al., 1985; Steinberg, 1987). (البته باید توجه داشت که در زندگی بسیار پیچیده ی انسان عوامل و شرایط بسیار متنوعی دخالت دارند که می توانند این نتایج را دگرگون کنند اما در یک جامعه ی آماری می توان تا حدود زیادی احتمال تاثیر هر موضوع را بررسی کرد.) همچنین این نوع ساختار تک والدی خانوادگی ارتباطی تگاتنگ با مشکلاتی مانند استفاده جوانان از مواد مخدر، الکل و تنباکو (Covey & Tam 1990; Stern, Northman, & Van Slyck, 1984)، خود باوری پایین (Parish, 1991)، ترک مدرسه (Astone & McLanahan, 1991)، سن پایین در هنگام ترک خانه (Goldscheider& Goldscheider, 1993) و فعالیت جنسی زود هنگام (Tornton & Camburn, 1987; Wu. 1996) داشته است.
به این علت که والدین بر فرزندان خود به روشهای گوناگون اثر می گذارند، مکانیسم های تئوریک که ممکن است اثرات ساختار خانواده بر پیامد های رفتاری فرزندان را نشان دهد، بیشمار است. با این وجود چهار مکانیسم اولیه که در منابع مختلف درباره ی آنها بحث شده است عبارتند از: وضعیت اقتصادی، اجتماعی سازی والدین، استرس کودکی و رفاه روانشناختی مادری.
۳- روش تحقیق
با توجه به گسترده بودن اطلاعات و تحقیقات انجام شده در جنبه های مختلف خانواده و اهمیتی که این موضوع در دنیای امروزی دارد، می توان از مقالات علمی جدید برای بهبود روابط خانواده و ارتقاء سطح کیفیت روابط خانواده گی استفاده کرد. وجود اطلاعات و مقالات بی شمار در زمینه ی خانواده باعث می شود، تفکیک یک موضوع خواص و بررسی دقیق آن احتیاج به جمع آوری تعداد بسیار زیادی از این گونه مقالات علمی داشته باشد. از این رو در این تحقیق از تعداد ۲۸ منبع علمی جهت تکمیل اطلاعات استفاده شده است. این تحقیق به روش کتابخانه ای انجام شده است و از مجلات علمی مختلف استفاده شده است. این مقالات بیشتر از کتابخانه های دانشگاه تهران و تربیت مدرس و همچنین از سازمان ملی جوانان تهیه شده  و بعد از مطالعه دقیق آنها موضوعاتی که به طور مستقیم یا غیر مستقیم با مهرورزی ارتباط داشته است انتخاب شده. موضوعات دسته بندی شده و بعد از تکمیل آنها و بیان دیدگاه ها نتیجه گیری در مورد موضوع بیان شده است.
۳- ارتباط بین ساختار خانواده بر ابراز محبت و پیامدهای رفتاری جوانان و نوجوانان
والدین بر فرزندان خود به روشهای گوناگون اثر می گذارند، مکانیسم های مختلفی که ممکن است اثرات ساختار خانواده بر پیامد های رفتاری فرزندان را نشان دهد، بیشمار است. با این وجود چهار مکانیسم اولیه که در منابع مختلف درباره ی آنها بحث شده است عبارتند از: وضعیت اقتصادی، اجتماعی سازی والدین، استرس کودکی و رفاه روانشناختی مادری. در ادامه به بررسی هر یک از این مکانیسم ها پرداخته شده است. باید توجه داشت که ساختارهای مختلف اجتماعی و فرهنگی هر جامعه می تواند تاثیرات بسیار زیادی بر نوع اثر ساختار خانواده بر افراد داشته باشد.
۳-۱ وضعیت اقتصادی:
یکی از عوامل مهم تعیین کننده ی اثر ساختار خانواده بر پیامدهای رفتاری و اجتماعی جوانان، وضعیت اقتصادی خانواده می باشد زیرا ساختار خانواده و وضعیت اقتصادی همبسته هستند و درآمد های پایین پیامدهای منفی برای بچه ها دارد (Dancan & Brooks-Gunn, 1997). اگرچه دور بودن پدر از خانواده، انتظار می رود که پرداخت های منظمی برای حمایت آنها را موجب شود ولی تقریباً دو سوم مادران تنها هیچ کمکی برای فرزندان دریافت نمی کنند (Sorensen, 1997). خانواده هایی که سرپرست آنها زن است بیش از پنج بار فقیرتر از خانواده های مزدوج می باشند (Baugher & lamison-White, 1996) و درآمد متوسط آنها حدود یک سوم درآمد این زوجین می باشد.
بچه هایی که فقر دائمی را تجربه نموده اند با نقص های نموی مواجه هستند (Korenman, Miller, & Sjaastad, 1995). یک دلیل این می تواند باشد که خانواده های کم درآمد قادر به تامین غذا، مسکن و سایر کالاهای لازم که برای نمو سالم اجتماعی و شناختی بچه ها می شود، نیستند (Hill et al., 2001). همچنین درآمد خانواده نوع محله ای را که خانواده ها می توانند زندگی کنند تحت تاثیر قرار می دهد و بچه ها در جوامع پر درآمد، تاثیر مثبت دوستان را دریافت می کنند که در تحریک رفتار اجتماعی آنها بسیار موثر است (McLanahan & Sandefur, 1994). بعلاوه فقر و فشار اقتصادی می تواند منجر به والدی غیر موثر شود که پیامد های معکوس برای نمو و تنظیم بچه ها و ابراز محبت به آنها دارد (Dodge, Petit, & Bates, 1994).
۳-۲ اجتماعی سازی:
خانه برای کودک زمینه ای ایجاد می کند که در آنجا آموختن و اجتماعی سازی صورت گیرد و جدای از سایر متغییر ها، کیفیت و محیط خانه و بویژه میزان مهرورزی در خانواده نتایج مهمی برای بچه ها دارد. یک محیط خانه ی مناسب مرتبط با فرصتهایی برای یادگیری و آموختن بوده و با گرمی و حمایت احساسی و مهرورزی باعث رشد سالم و نمو بچه ها خواهد شد (Bradley & Rock, 1998).
 وقتی که دو والد در خانه باشند، مسئولیت کنترل بچه ها را تقسیم نموده و تشویق ها و روش های مورد نیاز را ایجاد می کنند. زمانی که والدین جدا زندگی می کنند والد ساکن اغلب تهیه کننده ی اولیه ی منابع اقتصادی می شود و بنابراین وادار به اعمال محدودیت زمانی برای کنترل و اجتماعی سازی بچه ها می شود. والد غیر ساکن کمتر به فعالیت های بچه ها نزدیک بوده و بنابراین کنش منظم کمتری در فعالیت های روزانه دارد و می توان گفت که صرف زمان کمتر برای توجه ابراز محبت به فرزندان می تواند میزان اجتماعی سازی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.
۳-۳ استرس
تئوری استرس بیان می کند که تغییرات در سازمان خانواده و شرایط باعث ایجاد استرس در زندگی بچه ها می شود. به این دلیل که تغییرات ممکن است منجر به ایجاد دگرگونی هایی در پویایی خانواده، سازماندهی و نقش هایی شود که باعث تغییرات رفتاری برای بچه ها و افراد بالغ می شود (Hill et al., 2001). حوادث معین خانواده به علت برخورد و مشاجره ی مشاهده شده بین والدین، تغییرات در ترکیب خانه و یا تغییرات در موقعیت مسکونی به طور مستقیم استرس را افزایش می دهد. بچه ها ممکن است در پاسخ به مشکلات خانه، از محیط خانواده زده شده و اجتماعی سازی، مهر و محبت و تربیت کمتری از سوی والدین دریافت نمایند و یا اینکه تحت تاثیرات منفی دوستان قرار گیرند.
بعضی از محققان بیان کرده اند که فشار تغییر خانواده فزاینده می باشد زیرا هر تعییر نیازمند سازش مجدد می باشد و بنابراین تعداد گذرهای خانواده، پیامدهای منفی بیشتری بر بچه ها دارد (Amato, 1993).
تحقیق درمورد خانواده و نقش آن در ابراز محبت
تحقیق درباره رشته روانشناسی
نقش خانواده در ابراز محبت فرزندان
نقش والدین در ابراز مهرورزی کودکان

دانلود پایان نامه نقش خانواده در ابراز محبت

تحقیق در مورد اشتغال زنان در جامعه

مقاله درباره اشتغال رنان در اجتماع و جامعه

دانلود تحقیق در مورد اشتغال زنان در جامعه

درباره اشتغال بانوان در اجتماع
تحقیق در مورد اشتغال زنان
مقاله در مورد اشتغال بانوان
فواید و مضررات اشتغال بانوان
نقش زن در ایران
نقش زن در اشتغال
مشکلات اشتغال زنان در اجتماع
پیامدهای اشتغال زنان در جامعه

فهرست مطالب :

فصل اول

اشتغال زنان در جامعه‏ ۲

تحلیل ساختاری خانواده و توجه به تفاوت نقش‏ها  ۴

تفاوت‏های تکوینی زن و مرد  ۶

دستگاه تولید مثل ۶

هورمون‏ها ۷

مغز و اعصاب ۸

تفاوت‏های روانی ۹

تفاوت‏های تشریعی‏  ۱۴

اداره مالی خانواده‏  ۱۵

پیامدهای اشتغال زنان‏  ۱۹

تحمیلی طاقت فرسا بر زنان ۱۹

اذیت و آزار جنسی زنان در محیط کار ۱۹

سست شدن کانون خانواده ۲۰

اشتغال زنان و مسئله بیکاری ۲۱

فصل دوم

زن، اجتماع، اشتغال و پیامدهای آن ۲۶

دوران پدرسالاری  ۲۶

زن در ایران  ۲۷

اشتغال اولین مطالبه زنان  ۲۸

مشارکت زنان در توسعه  ۲۹

بی‌مهری به نهاد خانواده  ۳۰

مشارکت اجتماعی و سیاسی زنان  ۳۲

مزایا و معایب اشتغال زنان  ۳۳

جان کلام  ۳۴

فصل سوم

موانع و مشکلات مشارکت زنان در اجتماع ۳۷

موانع درون ‏زا  ۳۸

ساختار جنسی زنان  ۳۸

موانع ناشی از وظایف ویژه زنان  ۳۹

موانع برون‏زا  ۴۰

فرهنگ و باورهای عمومی  ۴۰

ارزشهای شایع  ۴۲

عدم تخصص و سواد  ۴۳

باورها و برداشتهای دینی  ۴۵

عدم خودباوری و اعتماد به نفس  ۴۶

مردسالاری  ۴۶

نتیجه‏ گیری ۴۸

منابع  ۴۹

زن، اجتماع، اشتغال و پیامدهای آن

آنتروپولوژی (انسانی‌شناسی) کار زنان به گونه بایسته تاکنون در کشور ما مورد پژوهش قرار نگرفته است. آنچه که از چهره‌های اساطیری زنان در کشور ما به جا مانده حکایت از سازندگی و نقش فعال آنان در عرصه تولید خلاق تا قبل از نظام برده‌داری دارد. زنان در مشارکت اجتماعی قبل از برده‌داری جهت رهایی از سلطه طبیعت بر انسان در تقسیم کاری برابر به خلق ابزارها پرداختند، در این راستا بخش عمده‌ای از کارهای تخصصی و ظریف که مستلزم ابتکار و عقلانیت بود به عهده آنان واگذار شد. به همین دلیل نیز “مادر تباری”‌در نظام کلان خانواده ارزش مسلط محسوب می‌شد. لیکن “قدرت”‌به‌عنوان هنجاری که در مقابله با نیروهای طبیعی از قوای فیزیولوژیک سرچشمه می‌گرفت به تدریج زنان را همزمان با تصاحب ابزارهای تولید به حاشیه راند تا جایی که آنان خود بخشی از ابزار محسوب شدند و این مقارن با زمانی بود که دوران بردگی آغاز شد. پایین بودن نرخ جمعیت و به تبع آن کمبود نیروی کار، زنان را به عرصه استثمار جسمی کشانید که با انحصار آب، زمین و محصولات از خودبیگانگی انسان بر انسان از یکسو و سلطه فرهنگ بر زن از سوی دیگر به ستم مضاعف منجر گردید. بدین‌سان اراده زن در انتخاب محدود و محصور شده و او از مشارکت در عرصه تولید خلاق اجتماعی محروم گردید.

● دوران پدرسالاری

در دوران “پدرسالاری”- که در نظام‌های بسته و با فرهنگ روستایی نگرش مسلط محسوب می‌شود- خصلت انحصارگرایانه در بخش فوقانی هرم طبقاتی، زنان را بسان کارخانه تولید انسان انگاشته و جهت تولید نسلی قوی، زیبا و برتر خیل عظیم آنان را گلچین و به کاخ‌ها گسیل داشت و به هنگام مرگ، آنان را دسته جمعی در گور دفن یا به قعر دریا و رودخانه‌ها می‌افکند.

محرومیت‌های حسی، زمینه‌های تعامل اجتماعی را محدود کرده و منجر به بروز رفتارهای هیجانی ناخواسته‌ای شد که بعدها زن به‌عنوان “جنس فراموش شده”، ضعیف و فاقد عقل معاش نامیده شد. لیکن با رشد و توسعه صنعت، حضور زنان در کسب مهارت‌ها و تخصص‌های علمی در روند تولید انبوه و ضعیف به‌عنوان نیروی کار فکری و جسمی تثبیت شد.

● زن در ایران

در کشور ما نقش زن در تولید خلاق اجتماعی حدود یک قرن سابقه دارد که همگام با مشارکت آنان در انقلاب مشروطه و پشتیبانی از متمم قانون اساسی به تدریج آغاز و در اولین گام جهت اشتغال به فرهنگ و مدرنیسم با توجه به ویژگی‌های ملی و دینی رویکردی جدی داشت. احداث مدارس و نشریات و حرفه معلمی و روزنامه‌نگاری و کحالی (چشم‌پزشکی) زمینه را برای گام‌های بعدی اشتغال آماده نمود. بررسی نشریات بعد از انقلاب مشروطه نشانگر شکل‌گیری هویت زنان در مشارکت‌های اجتماعی است.

کندی تکامل اجتماعی و رکود در قشربندی طبقات اجتماعی (بررسی علل آن خود مقوله‌ای جداگانه است) تا سال ۱۳۴۱ به محدودیت دسترسی زنان به اشتغال دامن زد. لیکن پس از رفرم ناموزون سال ۴۱ و متعاقب آن‌افزایش درآمد ملی به خاطر افزایش قیمت نفت، نقش موثری در گسترش کارگاه‌های تولیدی و کسب تخصص‌های پیچیده برای زنان به وجود آمد و به رشد مشارکت زنان منجر شد.

پس از انقلاب، در دهه اول،‌سیاست اقتصادی دولت و وقوع جنگ تحمیلی به دلیل وجود دو سیستم متمرکز و موازی (دولت و نهادهای عمومی مستقل)، امکان توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال وجود نداشت، لیکن پس از جنگ به رغم کمبود متخصص به خاطر مهاجرت بخشی از کارشناسان اعم از مرد و زن به کشورهای صنعتی، رویکرد به تربیت کادرهای متخصص در دو برنامه کلان، اشتغال زنان را تسهیل نمود تا جایی که ۳۰ درصد جمعیت فعال کشور را دربرگرفت (این میزان در کشورهای صنعتی حدود ۴۲ درصد می‌باشد…) بررسی شاخص‌های رشد جمعیت فعال کشور از سال ۱۳۵۵ تا ۱۳۷۵ مبین آن است که به رغم افزایش جمعیت به میزان صددرصد و مهاجرت نیمی از روستاییان به شهرها میزان بیکاری زنان ۱۳ درصد است.

● اشتغال اولین مطالبه زنان

در کشور ما طبق بررسی که بر روی مطالبات زنان انجام گرفته است، اشتغال به‌عنوان اولین مطالبه زنان مطرح شده است. یافته‌ها نشان دهنده اشتراک این مطالبه در همه لایه‌ها و اقشار بوده است. ورود خیل عظیم جوانان به بازار کار در سال‌های اخیر و رشد ناکافی فرصت‌های شغلی موجب شده است که نرخ بیکاری این گروه به صورت مضاعف افزایش یابد. عدم تعادل جنسیتی نرخ بیکاری، در بین جوانان نیز مشهود است. تحقیقات نشان داده است که در سال‌های آینده تعداد کثیری از دختران فرصت ازدواج نخواهند داشت. نرخ طلاق نیز رو به افزایش است و این امر بر تعداد خانوارهای زن سرپرست خواهد افزود. این خانوارها با احتمال بیشتری زیر خط فقر قرار می‌گیرند وانواع آسیب‌های اجتماعی، زندگی آنها و افراد تحت سرپرستی آنان را تهدید می‌کند که همه این عوامل در کنار بالا رفتن سطح تحصیلات دختران، بر تقاضا و ضرورت اشتغال زنان می‌‌افزاید. با توجه به ساختار سنی جمعیت و افزایش تاریخی نرخ مشارکت زنان، عدم توجه به ویژگی‌ها و تغییر و تحولاتی که در بازار کار در حال روی دادن است، می‌تواند منجر به رشد قابل‌توجه نرخ بیکاری زنان و جوانان گردد که علاوه بر هدر رفتن بخش عمده‌ای از سرمایه انسانی کشور و دور شدن از توسعه متوازن و پایدار، موجب تشدید دوگانگی و پیامدهای نامطلوب اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی چون طلاق، اعتیاد، فساد، انواع جرم و جنایت و… در جامعه خواهد شد. بنابراین برای جلوگیری از ایجاد بحران و بویژه مقابله با از بین رفتن فرصت‌ها، برنامه‌ریزی نیروی انسانی بویژه برنامه‌ریزی بازار کار زنان ضروری است. ابعاد مسائل حوزه اشتغال زنان را باید با توجه به همگرایی لایه‌های دین و اصول حاکم بر خانواده، شخصیت زن و شئونات وی ارزیابی نمود. اشتغال زنان به‌عنوان یک حق و نه یک تکلیف، علاوه بر مزایا و پیامدهای مثبت، همانند مشارکت در توسعه اجتماعی و اقتصادی و کمک به درآمد خانواده دارای معایب و پیامدهای منفی نیز هست. از جمله این پیامدها می‌توان به تعارض نقش‌ها و آسیب کیان خانواده و تربیت نسل و فشار مفرط بر زنان اشاره کرد که در برخی از موارد، دامنگیر خانواده و اجتماع می‌شود.

● مشارکت زنان در توسعه

موضوع “اشتغال زنان” یکی از مهمترین موضوعات در حیطه علوم سیاسی و علوم اجتماعی و علوم حقوق به شمار می‌آید. مشارکت و نقش زنان در توسعه کشور امری است که در چند دهه اخیر به آن توجه بسیار شده است.

موضوع اشتغال زنان نه تنها در جامعه ما، بلکه در سطح جهان، مسئله مهم و قابل توجهی است. دوره پس از جنگ جهانی دوم (از سال ۱۹۴۵ به بعد) را می‌توان به‌عنوان نقطه عطفی در تغییر موقعیت زنان، اشتغال آنها و دستیابی آنان به حقوق و دستمزد مستمر یاد کرد. پس زنان در محدوده‌ای گسترده‌تر، به تدریج دارای دو نقش شدند یعنی نقش مادری و خانه‌داری و نقش تولیدی و اقتصادی. در دهه ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ ورود زنان به بخش‌‌های اقتصادی و خدماتی در جوامع صنعتی افزایش یافت و سپس آثار آن به سایر جوامع جهان نیز راه پیدا کرد. اشتغال زنان در قرن بیستم، به تدریج ساختار خانواده‌را نیز متحول نمود.

● بی‌مهری به نهاد خانواده

مهمترین مسئله‌ای که درباره اشتغال زنان در جریان توسعه باید مورد توجه قرار دهیم وجود نقش‌های متعددی است که زنان باید به عنوان “همسر” و “مادر” به عهده گیرند و به صورت سنتی به آن عمل کنند که گاه با نقش‌های جدیدتر آنان به عنوان فرد شاغل در خارج از خانه در تعارض است.

متاسفانه یکی از پیامد‌های جنبش فمینیسم، تغییر نظام ارزشی و تزلزل خانواده است. صاحب‌نظران اعتقاد دارند تاکید بیش از حد بر حقوق اجتماعی سیاسی و مدنی و در اولویت قرار دادن اشتغال اقتصادی از یکسو و عدم توجه لازم به اخلاق در کنار حقوق و بی‌مهری به نهاد خانواده و تحقیر وظیفه مادری و همسری از سوی دیگر، عملا زیان‌های جبران‌ناپذیری به همراه داشته است. کم شدن میزان ازدواج و ازدیاد طلاق و سست شدن خانواده و نقش فراوان آن در ناامنی اجتماع و بروز فساد و فحشا از آثار طبیعی تغییر نظام ارزشی است.

آیا زن باید در صنعت، کشاورزی و تجارت و امور خدماتی حضوری فعال داشته باشد؟ آیا آفرینش و طبیعت جسمی و روانی او با کار بیرون از خانه سازگاری دارد؟ روشن است که مهمترین وظیفه زن، خانه‌داری و پرورش فرزندان است. بنابراین، بهتر است اشتغال زن متناسب با شئونات زنانه طراحی گردد، به گونه‌ای که به روح و جان و جسم او آسیب نرسد. البته این حرف به معنای دور کردن زن از اجتماع نیست چون در آن صورت دیگر نباید به تسهیلات برای اشتغال بیندیشیم. اگر آن گونه که اسلام مقدر کرده است، یک مرد در محیط خانه، با زن معاشرت به “معروف” داشته باشد و جامعه اسلامی و قوانین حقوقی، شغل خانگی زن را نه تنها از لحاظ معنوی، بلکه از لحاظ مادی به رسمیت بشناسد، بسیاری از زنان شاغل ترجیح می‌دهند که کار محیط خانه را به عنوان اشتغال برگزینند.

لذا نگارنده به دولت مهرورز نهم مصرانه پیشنهاد می‌نماید در این خصوص کارشناسی نموده و زنان سازمان‌ها و موسسات دولتی را که دارای تحصیلات عالیه نمی‌باشند و مشغول به کارهایی هستند که جوانان پسر بیکار نیز می‌توانند آنها را انجام دهند و با در نظر گرفتن مبلغی به عنوان حقوق ماهانه روانه منزل نمایند تا هم کانون خانواده محکمتر و گسترده‌تر شود و هم بخشی از معضل بیکاری پسران و مردان که متکفل امور خانواده می‌باشند مرتفع گردد، مسلما این امر به نفع فرد و جامعه می‌باشد و قطعا این اقدام انقلابی با استقبال مردم مواجه خواهد شد.

از این نکته نیز نباید غفلت گردد که اگر در غیر این صورت، بنا باشد از یکسو با زنان حسن معاشرت نشود و آینده آنها معلوم نباشد و از سوی دیگر، ارزش معنوی و مادی شغل خانگی آنها معلوم نباشد و از سوی دیگر، ارزش معنوی و مادی شغل خانوادگی آنها محسوب نشود و همچنین به نام “اسلام” پیامدهای منفی اشتغال آنان در خارج از خانه تذکر داده شود، به زن و حیثیت و آینده او ظلم شده است.

درباره اشتغال بانوان در اجتماع
تحقیق در مورد اشتغال زنان
مقاله در مورد اشتغال بانوان
فواید و مضررات اشتغال بانوان
نقش زن در ایران
نقش زن در اشتغال
مشکلات اشتغال زنان در اجتماع
پیامدهای اشتغال زنان در جامعه

دانلود تحقیق در مورد اشتغال زنان در جامعه