مقاله در موردازدواج
آسیب شناسی و جرم شناسی بزهکاری زنان و درمان آن
فهرست مطالب
مقدمه ۷
بیان مسئله ۹
تدوین سؤالات اساسی پژوهش ۱۱
اهداف و ضرورت پژوهش ۱۱
هدف اصلی: ۱۲
هدف فرعی: ۱۲
مفاهیم اساسی ۱۵
چارچوب نظری ۱۵
دیدگاه روانشناسی در مورد جرم ۱۵
الف) نظریه آسیبپذیری هورتون کولی ۱۷
ب) نظریه روانیزیستی شارل فوریه ۱۷
دیدگاه جامعهشناختی در مورد جرم ۲۰
۱ـ رویکرد نقشگرایانه ۲۰
۲ـ نظریه فشارساختی ۲۰
۳ـ نظریه کنترل جرم ۲۰
۴ـ نظریه تضاد ۲۱
۵ـ نظریه تعارض فرهنگی(Henry moc key) 21
۶ـ بزهکاری به عنوان خرده فرهنگ ۲۱
۷ـ نظریه برچسبزنی (واکنش اجتماعی) ۲۲
۸ـ نظریه ارتباط نسبی ۲۲
دیدگاههای جامعهشناختی جرائم زنان ۲۲
۱ـ دیدگاه اتوپلاک ۲۲
۲ـ دیدگاه آدلر ۲۲
پیشینه تحقیق ۲۳
یافتههای تحقیق ۲۵
آسیبشناختی جرائم زنان ۲۵
ویژگیهای زنان مجرم ۳۳
۱ـ از نظر اقتصادی ۳۳
۲ـ از نظر موقعیت خانوادگی و تحصیلی والدین ۳۴
۳ـ مناسبات خانوادگی ۳۴
۴ـ الگوها و مناسبات اجتماعی ۳۵
۵ـ شرایط زیستی و محیط سکونت ۳۶
۶ـ نحوه گذارندن اوقات فراغت ۳۶
سببشناسی جرائم زنان ۳۶
بررسی عوامل مرتبط با وقوع و گسترش جرائم ۴۰
۱ـ عوامل روانی و فردی ۴۰
۲ـ عوامل فرهنگی ۴۱
۳ـ عوامل عقیدتی ۴۱
۴ـ عوامل جسمانی ۴۱
۵ـ عواملشناختی ۴۱
۶ـ عوامل اقتصادی ۴۲
۷ـ عوامل سیاسی ۴۲
۸ـ عوامل اجتماعی ۴۲
۹ـ عوامل خانوادگی ۴۳
نقش انواع مشکلات خانوادگی در بروز گونههای جرائم ۴۵
۱ـ غفلت ۴۵
۲ـ تعارض ۴۶
۳ـ نگرشها و رفتارهای انحرافی ۴۶
۴ـ از هم گسیختگی ۴۶
ضرورت بررسی تاریخچه اعتیاد ۵۰
مطالعه مراحل اعتیاد ۵۷
نوشیدن در میان جمع Social drinking 57
نوشیدن زیاد ۵۷
وابستگی به الکل ۵۸
هروئین و کوکائین ۵۸
مراحل اعتیاد هروئین ۵۹
مراحل اعتیاد به کوکائین ۶۱
مصرف زیاد و بیرویه ۶۲
طبقهبندی معتادین ۶۳
عوامل همبسته با اعتیاد ۶۴
فحشا ۶۷
راههای آلودگی زنان به جرائم جنسی ۷۰
علل گرایش به انحرافهای جنسی و روسپیگری ۷۰
عوامل مرتبط با شیوع فحشا ۷۲
قتل ۷۳
سرقت ۷۵
اقسام سرقت در زنان ۷۵
دستهبندی زنان سارق ۷۷
راهکارهای پیشگیری، اصلاح و درمان ۷۷
جامعه مورد مطالعه ۸۴
حجم نمونه ۸۴
روش نمونه گیری ۸۴
ابزار اندازه گیری در تحقیق ۸۴
روش تحقیق ۸۵
روش آماری مربوط به فرضیه ها ۸۵
مقدمه فصل چهارم ۸۸
بحث ونتیجه گیری ۹۶
پیشنهادات ۹۸
محدودیت ها ۹۸
منابع ۹۹
ای فایل دارای فرمت word می باشد.
مقدمه
دوین قواعد و قوانین حاکم بر زندگی جمعی و الزام افراد به رعایت این قوانین از سوی نمایندگان و مجریان قانون، موضوعی است که تاریخی به قدمت شکلگیری زندگی جمعی و گروهی انسان دارد. کنترل رفتارها مطابق با معیاری و ملاکهای مورد قبول دیگان از سوی مراجع مختلف خارجی، شیوهای است که با اندکی تأثیر به کار برده میشود. چرا که این روشها تنها در صورتی کارآیی خواهد داشت که رفتاری مخالف با قوانین حاکم بر جامعه رخ داده و امکان جلب و دستگیری فرد خاطی و مجازات او فراهم باشد.
کنترل رفتارها از سوی مراجع خارجی با تشریفات مختلف و گاهی با تناقض قانونی همراه است. مجریان قوانین از آن جهت که انساناند ممکن است عمداً یا سهواً نماینده مناسبی از سوی قانون نبوده و خود اعمالی خلاف قانون مرتکب شوند.
اصلاحات مکرر قوانین برحسب مقتضیات زمان، بیانگر امکان وجود نقایصی است که انسانها همواره در تلاشاند آنها را مرتفع نمایند.
نسبی بودن قوانین و تأثیر نارسای آن در کاهش جرائم باعث میشود همواره حکایت تلخ بروز جرائم تکرار شود و سنگینی بار آسیبهای اجتماعی بر دوش جامعه فزونی یابد.
عوارض نامطلوب دردها و معضلات اجتماعی که جامعه همواره مجبور به تحمل آن است باعث شده است گروههای پژوهشی در قالب فعالیتهای علمی و تحقیق در پی یافتن علل و انگیزههای ارتکاب جرم باشند. تا راهکارهای مناسبی را برای رهایی از این آسیبها بیابند. طبق موازین حقوقی، جرم عملی است که برخلاف یکی از موارد قانونی مجازات عمومی هر کشوری باشند و مجرم کسی است که در زمان معینی عملی برخلاف مقررات قانونی کشور انجام دهد. وقوع جرم نه تنها نظم و آرامش و سلامت جامعه را بر هم میزند بلکه خصارت روحی و جسمی و مادی نیز به افراد و آزادی و استقلال آنها وارد مینماید. متأسفانه تاکنون بیشتر اقدامات برای حل مشکل بزهکاری و آسیبهای این چنینی، جنبه قضایی و انتظامی داشته و کمتر به راهبردهای تربیتی و اصلاحی و جوانب پیشگیرانه توجه شده است. توجه به جوانب قضایی و انتظامی از طریق اصلاح و تغییر در قوانین و مقررات، عمدتاً از راه تشدید آنها و یا افزایش توان کنترل شرایط و افراد صورت میگیرد.
این اقدامات در جهت افزایش کنترلهای خارجی بر رفتار انسان میباشد. در مقابل توجه به اقدامات اصلاحی و تربیتی از طریق تقویت کنترلهای درونی رفتار قرار دارد که در جهت افزایش مبانی شناختی و روانی حاکم بر رفتار است.
توجه به مطالعات و تحقیقات گسترده با استناد به آخرین دادهها و تازهترین اطلاعات و توجه به جوانب آسیبشناختی، سببشناختی و درمانی از ابعاد روانشناختی، جامعهشناختی و جرمشناختی ضروری به نظر میرسد.
هر اقدام تربیتی و هر فعالیت اصلاحی واجد حساسیتی ویژه است.
این حساسیت از آن جهت با عوامل درونی کنترل رفتار یعنی شناختها و عواطف سروکار دارد شکلی متفاوت به خود میگیرد و آنگاه که موضوع مورد مطالعه مجرمین باشند مضاعف میشود.
بیان مسئله
شرایط، زمانی پیچیدهتر مینماید که سعی بر بررسی زنان مجرم باشد.
چرا که نقش زنان در شکلگیری، پدیدآیی و استقرار خانواده از یکسو و انجام دوام و پایداری خانواده از سوی دیگر غیر قابل تردید و انکار است.
زنان به عنوان ایفاگران نقشهای تربیتی در کانون خانواده و جامعه اولویت ویژه دارند و بیش از پیش موضوع توجهات تربیتی و آموزشی باشند. توجه پژوهشگران برای ریشهیابی آسیبهای اجتماعی توجهی چند جانبه بوده است. انواع مشکلات خانوادگی، سطح نظارت والدین، مشکلات روانی و اختلالات رفتاری مجرمین، مشکلات آموزشی در سطوح مختلف دستگاههای آموزشی، پرورشی و تربیتی جامعه و ناتوانی مجرمین در یادگیری شیوههای کنار آمدن با مشکلات و مهارتهای سازگار شدن و ایجاد ارتباط سالم و سازنده با دیگران و نیز تعیین نوع و میزان تأثیر مسائل اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و… بر ارتکاب جرائم و افزایش آن از جمله متغیرهای مورد توجه پژوهشگران است.
این نوشته در تلاش است ضمن اعلام دادههای توصیفی از وضعیت جرم و بزه در زنان و نتایج مستخرج از این دادهها و کم و کیف ارتکاب جرم در سطح جامعه زنان، با نگاهی واقعبینانه حقیقتی تلخ را بازگو کند و با ذهنی کنجکاوانه به ریشهیابی علل آن بپردازد و با زبانی دلسوزانه به نقایص و نقاط ضعف آن اعتراف نموده و راهکارها را بیان کند. طبقهبندی جرائم زنان به اعتیاد، سرقت، قتل و اعمال منافی عفت و… و تقسیمبندی عوامل آن در قالب الگوی تکراری زمینههای فرهنگی، خانوادگی اجتماعی، اقتصادی و… و پیشنهاد راهکارهای نظری براساس تئوریهای کتابخانهای و راهکارهای غیرعملی موسوم نتوانستهاند کمترین تأثیر مثبتی کاهش در روند رو به رشد جرائم زنان داشته باشد.
ایستایی و ایستانگری نقص بزرگ فعالیتهای پژوهشی در این زمینه است.
بنابراین به جرائم باید به عنوان موضوعاتی هشیار، آگاه و پویا نگریست که همواره برای فرار از قوانین، فراتر از آن عمل میکند. تا جایی که گاهی قوانین ناگزیرند از گریز آنان در گذرند پیچیدگی جرمشناسی در آن است که جرمشناسان توان مشاهده مستقیم جرم را ندارند. جرمشناسان همواره با محصولات جرم و ردپای آن مواجه میشوند و مشاهده ردپای جرائم، به معنای از دست دادن بسیاری از مهمترین اطلاعات در نخستین گام هر فعالیت پژوهشی است.
مشکلات روانی زنان مجرم آسیب های اجتماعی
جرم شناسی زنان بررسی آسیب های اجتماعی زنان
رابطه بین فقر و فحشا و جرم شناسی زنان
ارتباطات اجتماعی از منظر قرآن کریم
این مقاله با فرمت WORD می باشد و شما می توانید آنرا ویرایش کنید
فهرست مطالب
چکیده
فصل اول – کلیات
مقدمه ۲
بیان مسئله ۲
ضرورت پژوهش ۳
اهداف پژوهش ۶
اهداف فرعی ۶
سوالات تحقیق ۶
تعاریف عملیاتی و واژه های کلیدی ۷
تعریف و مفهوم جامعه و اجتماع ۷
تعریف و مفهوم ارتباط ۸
انواع ارتباطات اجتماعی ۹
انواع ارتباطات انسان ۱۰
فصل دوم- مطالعات نظری
مقدمه ۱۲
جامعه گرایی از دیدگاه عقلی ۱۳
اهمیت ارتباطات اجتماعی ۱۵
مفهوم ارتباط ۱۶
مفهوم ارتباط اجتماعی ۱۶
ارتباط اجتماعی از نگاه قرآن ۱۷
مفهوم جامعه در قرآن ۱۸
رابطه انسان با اجتماع ۲۱
فصل سوم- چهارچوب نظری
مقدمه ۲۳
۳-۱روش تحقیق ۲۳
۳-۲ جامعه آماری مورد پژوهش ۲۳
۳-۳ حجم نمونه ۲۴
۳-۴ ابزار جمع آوری اطلاعات ۲۴
۳-۵ روش تجزیه و تحلیل داده ها ۲۵
فصل چهارم-تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش
مقدمه ۲۷
الف-توصیف یافته های پژوهش ۲۸
ب-بررسی سوالات تحقق ۲۹
ب-۱ بررسی سوال اول تحقیق ۳۰
تبیین اصول ده گانه ۳۱
اصل اول-عدالت ۳۱
اصل دوم-احسان و محبت ۳۵
اصل سوم-ادب ۳۷
اصل چهارم-صبر و استقامت ۴۱
اصل پنجم-صداقت ۴۳
اصل ششم-تواضع ۴۵
اصل هفتم –رعایت قانون و منطق ۴۹
اصل هشتم-حفظ عزت ۵۱
اصل نهم-آگاهی و عقلانیت ۵۲
اصل دهم-رعایت حدود شرعی ۵۴
ب-۲ بررسی سوال دوم تحقیق ۵۷
تبیین ده الگوی بهنجار ارتباطی از منظر قرآن کریم ۵۹
تشکیل خانواده ۵۹
ارتباط با خویشاوندان ۶۲
تعاون در امور پسندیده ۶۴
ایجاد پیوند دوستی و همدلی(وحدت مطلوب) ۶۵
ارتباط در نتیجه هم آیین بودن ۶۹
ارتباط با هم نوع ۷۴
ارتباط در نتیجه اطاعت و پیروی سودمند ۷۶
ارتباط در فرایند یاد دهی و یاد گیری(تعلیم و تعلم) ۷۹
ارتباط در اثر مشورت کردن ۸۱
ارتباط در فرآیند تبلیغ ۸۳
شرح و تفضیل ده الگوی نابهنجار ارتباطی از منظر قرآن۸۴
رابطه سلطه جویانه ۸۴
رابطه منافقانه ۸۷
رابطه متعصبانه ۹۹
رابطه متکبرانه ۱۰۸
نمامی کردن(سخن چینی،نجوا) ۱۱۱
غیبت کردن ۱۱۵
بخل و حسد نسبت به دیگران ۱۱۹
سوء ظن به دیگران ۱۲۴
شایعه پراکنی و فتنه انگیزی در جامعه ۱۲۸
رابطه خصمانه ۱۳۴
ب-۳ بررسی سوال سوم تحقیق ۱۳۵
جدول شماره ۱-داستان های تاریخی ۱۳۶
ادامه جدول شماره ۱-چهره های تاریخی ۱۳۷
ب-۴ بررسی سوال چهارم تحقیق ۱۳۸
جدول شماره ۲- سظح جهت گیری و مضمون ارتباطی ۱۳۹
فصل پنجم-نتیجه گیری
مقدمه ۱۵۰
۵-۱ چند مصداق ارتباطی در قرآن کریم ۱۵۰
۵-۲ ابعاد ارتباطی در قرآن کریم ۱۵۱
۵-۳ ابعاد اجتماعی قرآن کریم ۱۵۳
فهرست منابع ۱۵۷
الف- منابع قرآنی ۱۵۷
ب- سایر منابع۱۵۸
مقدمه
قرآن ، پیام روشن الهی است که همه ی انسان ها را به راستی و رستگاری دعوت می کند
انسان در قرآن موجودی اجتماعی و مسئول است ؛ موجودی اجتماعی که بر او فرض شده در همه ابعاد زندگی ، مسائل انسانی را که جایگاه خلیفه اللهی او را تثبیت می کند رعایت کند شخصیت وی در جامعه شکل می گیرد و هویت واقعی اش در اجتماع ظهور و بروز می یابد ، بنابراین قرآن کریم نه تنها به جامعه و اجتماع انسانی اهتمام دارد ، بلکه بهترین شکل جامعه و متمدن ترین صورت آن را بیان و معرفی می کند و به شئون اجتماعی انسان توجهی جدی دارد
بی تردید ، انسان نیازمند زندگی گروهی و حیات اجتماعی است ، چون اجتماعی بودن لازم حیات او ست ممکن است کسی در دیر یا صومعه ای زندگی انفرادی داشته باشد ؛ اما چنین زیستی برای وی زندگی انسانی یعنی حیات مسئولانه نخواهد بود ، زیرا زندگی واقعی انسانی آن است که بکوشد اولاً خود هدایت شود و ثانیاً در مقام هدایت دیگران برآید اگر از علوم و فنون بهره ای ندارد ، از دیگر همنوان خویش یاد گیرد و چنانچه عالم است ، دانش خویش را به دیگران تعلیم دهد و اگر همگان عالم اند ، با تضارب آرا به مقام برتر علمی شان افزوده شود و به فن آوری و ابتکار موفق شوند چنانکه در حال ضلالت وگمراهی هستند از راهنمایان ، هدایت جوید و در مقام هدایت ، هادی گمراهان گردد در این گونه از جوامع انسانی ، فرد گوشه گیر یافت نمی شود ، چون چنین اموری لازم حیات انسانی است ؛ ولی زندگی فرد منزوی ، حیات به معنای مصطلح و واقعی نیست
قوانین و مقررات قرآن به گونه ای تشریع شده است که می تواند جامعه انسانی را به کمال و سعادت رهنمون سازد و همه افراد جامعه را به فضیلت انسانی ارتقا دهد روش اجتماعی قرآن همانند شیوه جوامع امروزی بر اساس بهره وری مادی و اجتماعی بر مبنای تقوای الهی است ؛ یعنی در جامعه دینی ، عدالت اجتماعی و شئون عبادی با هم پیوند خورده اند تا روح توحید و وحدانیت را در جامعه احیا کنند لازمه حیات انسانی ، توجه به فضای جمعی و اجتماعی است ، زیرا ادامه حیات فردی برای او مقدور نبوده و ضرورت یا طبیعت ، وی را به سمت جامعه می کشاند ،از این رو لازمه خلقت آدمی ، ادامه حیات در نظام اجتماعی است
بر این اساس ، دور از حقیقت و صواب است که گفته شود انسان ذاتاً تمایلی به جمع ندارد و ذات و طبیعت او انفرادی است و برای فرار از این نابسامانی ذاتی ، انسان ها دور هم گرد آمده و جوامعی را با اداره یک قدرت قانونی مرکزی تشکیل می دهند
بیان مسأله
انسان از بدو خلقت برای آنکه به زندگی و حیات خویش معنا ببخشد ، نیازمند شناخت بوده است و این شناخت بدون ایجاد ارتباط باخود و پیرامون خود امکان پذیر نبوده است به عبارت بهتر ارتباط انسان با خود ، اجتماع ، طبیعت و بالاخره منشاء و مبدأ خلقت ،خداوند متعال عینیت می یابد ، در پرتو این شناخت و ارتباط است که می تواند بیندیشد و به واقعیت های هستی دست یابد و بر این اساس ، نقشی تعیین کننده در رسیدن به کمال و سعادت دارد
قرآن یگانه معجزه جاویدان پیام آور رحمت و راهنمای انسان از سوی خداوند است راهنمایی که راه ورسم چگونه زیستن و چگونه تعامل داشتن با دیگران را می آموزدبا توجه به شرایطدنیای امروز و ضرورت ارتباطاجتماعی بین انسانها،بهره گیری از قرآن کریم به عنوان منشور هدایت و آگاهی بخشی به توده ها بشریت بسیار اهمیت دارد
بهتر است برای توصیف نقش هدایت گری قرآن از خودش مدد بگیریم خداوند متعال در سوره اسراء آیه۹ هدف و کارکرد قرآن را اینگونه بیان می فرماید :
انّ هذا القرآن یهدی للتی هی اقوم «قطعاً این قرآن شما را به استوارترین راه هدایت می کند » اسراء /۹
از این رو بررسیشرایطارتباطی مطلوب بین انسانهااز منظرآیات قرآنکریم با تاکید بر مضامین ارتباطی بسیار حایز اهمیت است و بطور مشخص باید به دنبال پاسخاین پرسش باشیم که؛نگاه قرآن کریم درباره ارتباطات انسانی در عرصه اجتماع چیست ؟ برای پاسخ به این سوال با توجه به آنچه در تقسیم انواع ارتباط انسان با پیرامون بیان گردید ارتباط با خدا ،خود ، محیط زیست (طبیعت) و اجتماع چهار حوزه ارتباطی انسان است
برای نمونه به برخی از این نوع ارتباطات که در تقسیم بندی کلی از آیات قرآن برداشت می شود اشاره می کنیم :
۱- ارتباط انسان با خدا موضوعاتی مانند : خداشناسی،نیاز انسان به خدا ، پرستش
۲- ارتباط انسان با خود : خلقت و آفرینش انسان ، از کجا آمده ام ، آمدنم برای چیست ؟ و به کجا می روم ؟
۳- ارتباط با طبیعت : شناخت طبیعت و محیط زیست ،زیبای آفرینش ،تعامل با محیط زیست ، منابع و نعمت های خدادادی
۴- ارتباط انسان با اجتماع : تعامل و ارتباط بین فردی ، گروهی و اجتماعی ،شناخت افراد جامعه ، ارتباط موثر و سودمند و ارتباط مخرب و مضر و
آنچه دراین تحقیق مد نظر است ارتباطات از نوع اجتماعی است که انسان با ایجاد ارتباطات انسانی آن را محقق می نماید
قرآن کریم در آیات متعددی به این نکته اشاره دارد که برای انسان نازل شده است و اساساً مخاطب اصلی آن و به عبارت واضح تر تنها مخاطب انسان است قرآن کتاب هدایت انسانهااست
«هدیً للناس»(سوره بقره۱۸۵) ، «هذا بیان للناس»(سوره آل عمران ۱۳۸)،«هذا بصائر للناس»(سوره جاثیه۲۰) و «هذا بلاغ للناس»(سوره ابراهیم۵۲)از جمله عبارات قرآنی است که به این موضوع تاکید دارد
از این رو ضروری است به ابعاد ارتباطات انسانی از منظر کتاب انسان ساز قرآن پرداخته شود تا از این رهگذر توشه برگیریم و در مسیر زندگی گام برداریم صداقت ، زیرکی و دقت ، احترام متقابل ، مشورت کردن ، کنترل رفتار و عصبانیت ، صلح و دوستی ، اتحاد و همدلی ، ارتباط منافقانه ، ارتباط با خانواده شیوه های تربیت فرزند ، تعامل با همسر ، پرهیز از گمان بد یا سوء ظن ، پرهیز از غیبت ، تهمت ، تفرقه افکنی و تعاون و همدلی داشتن و از جمله مواردی هستند که به عنوان موضوعات ارتباط اجتماعی در قرآن مطرح شده است
آنگونه که بررسی می شود این نوع ارتباطات به دو محور کلی قابل تقسیم هستند برخی از این ارتباطات جنبه مثبت و دارای بار ارزشی بوده و در واقع به نوعی هنجارهای اجتماعی را شکل می دهند و دسته دیگر جنبه ضد ارزشی و پایه گذار ارتباطات غلط و نابهنجار درجامعه می شوند
می توان مسئله را این گونه طرح کرد که آیا انسان با طبع اولی خود متمدن است و به دیگران می پیوندند تا از آن ها نفع ببرد و متقابلاً سود رساند؛ یا طبعاً متوحش است و با دیگران می جوشد تا فقط از آنان نفع ببرد و به سخن دیگر ، آیا انسان متمدن بالطبع است یا متوحش و مستخدم بالطبع ؛ رفتار انسان با کدام یک از امور پیوند خورده است
شایان ذکر است که نظام اجتماعی بر مبنای این امور و رفتارها می تواند متفاوت باشد ، به همین جهت بسیاری از دانشمندان به این فکر افتاده اند که با وضع چه قوانینی می توان سلوک راه کمال را برای انسان رسم کرد ، زیرا با اختلاف مبانی زندگی اجتماعی ، نظام های اجتماعی نیز گوناگون می شوند
با چنین نگرشی در این تحقیق به « گونه شناسیآیات قرآن کریم از منظر ارتباطاتاجتماعی»می پردازیماما با توجه کثرت آیات قرآن کریم این تحقیق در محدوه بیست مضمون ارتباطی انجام می گیرد
جامعه گرایی از دیدگاه عقلی تعریف و مفهوم ارتباط
دانلود مقاله درباره قران کریم